شناسهٔ خبر: 44212084 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

نصیرایی مطرح کرد:

تصویب طرح "جوانی جمعیت" مهمترین دستاورد 6 ماه گذشته کمیسیون فرهنگی مجلس

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس موضوع جمعیت، فضای مجازی وطرح حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی و شبکه ملی اطلاعات را مهمترین اولویت‌های کمیسیون طی ۶ ماه گذشته دانست و گفت: کمیسیون فرهنگی این مباحث را به عنوان اولویت در دستور کار داشته و تمامی وقت خود را صرف بررسی و پیگیری آنها کرده است.

صاحب‌خبر -

مجید نصیرایی در گفت‌ و گو با خبرنگار   خبرگزاری خانه‌ملت، در تشریح گزارش عملکرد 6 ماهه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون طی این 6 ماه با حضور وزرای ورزش و گردشگری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و برخی مسئولان مسئولان مربوطه موضوعاتی مانند جمعیت، فضای مجازی، رسانه، حوزه فعالیت‌های قرآنی، ورزش و جوانان، گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی را در دستور کار قرار داد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: رئیس و اعضای کمیسیون دیدارهایی را با مسئولان حوزه اجتماعی، مدیریتی و فرهنگی کشور داشتند و مسائل مربوط به کمیسیون را پیگیری کردند.

وی جمعیت، فضای مجازی، حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی و شبکه ملی اطلاعات را مهمترین اولویت‌های کمیسیون طی 6 ماه گذشته دانست و ادامه داد: کمیسیون فرهنگی این مباحث را به عنوان اولویت در دستور کار داشته و تمامی وقت خود را صرف بررسی و پیگیری آنها کرده است.

نماینده مردم فردوس، سرایان، طبس و بشرویه در مجلس یازدهم، تصویب و نهایی کردن طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده را مهمترین دستاورد کمیسیون فرهنگی طی 6 ماه اخیر دانست و گفت: این طرح سال‌ها بر زمین مانده بوده و مقام معظم رهبری بارها در حوزه فرزندآوری و حمایت از خانواده به مسئولان هشدار داده بودند که ما در روزهای نخست شروع فعالیت مجلس و کمیسیون بررسی طرح مذکور را در طرح دستور کار قرار دهیم و تمام وقت کمیسیون را صرف بررسی آن کردیم که در نهایت با تعیین تکلیف و تصویب آن در کمیسیون پس از سال ها با رای قاطع نمایندگان مجلس به اصل 85 ای شدن آن اختیار صحن به کمیسیون مشترکی متشکل از کمیسیون‌های تخصصی تفویض شد  که در نهایت کمیسیون مشترک تشکیل و بررسی آن هم اکنون در دستور کار قرار دارد که پس از اتمام بررسی مستقیم به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

نصیرایی با یادآوری اینکه طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده دارای 70 ماده است، افزود: کمیسیون فرهنگی مجلس جزو دو تا 3 کمیسیون تخصصی فعال مجلس  بوده که طرح بسیار مهم جوانی جمعیت را به جمع‌بندی رسانده و به صحن علنی ارائه کرده است.

جمعیت، مهمترین مساله امروز فرهنگی کشور

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، جمعیت را مهمترین مساله امروز فرهنگی کشور دانست و گفت: انتظار می‌رود کمیسیون مشترک به سرعت بتواند بررسی طرح را به سرانجام برساند و آن را برای تصویب نهایی به شورای نگهبان ارسال کند.

وی با یادآوری اینکه در طرح جوانی جمعیت مشوق هایی برای فرزندآوری در نظر گرفته شده است، ادامه داد: به تمامی مشوق‌ها و راهکارها برای تسهیل فرزندآوری توجه شده و در حوزه بحث مالیات‌ها، مسکن، آموزش عالی‌، متون آموزشی، بیمه‌ها، صدا و سیما و رسانه ها و از جهات مختلف به موضوع فرزندآوری ورود و در واقع طرح بر اساس واقعیت‌ها و ظرفیت‌های کشور دیده شده است.

نماینده مردم فردوس و سرایان و طبس و بشرویه در مجلس یازدهم افزود: نمایندگان با وسواس و دقت کامل طرح را مورد بررسی قرار دادند و با دستگاه‌ها در سطوح مختلف هم  بحث و گفت و گو و نظرات و دغدغه‌هایشان اخذ شد البته شورای نگهبان هم نهایت دغدغه را داشتند که انتظار می‌رود به صورت دقیق موضوع را در دستور کار قرار دهند و تعیین تکلیف کند.

نصیرایی با هشدار نسبت به اینکه به چاله جمعیتی نزدیک می‌شویم بنابراین نباید زمان را از دست بدهیم، گفت: اگر در زمینه افزایش جمعیت به صورت جدی ورود نکنیم دچار چاله جمعیتی خواهیم شد و کشور خسارات‌های بسیار سنگینی را متحمل می‌شود؛ یک روز هم برای ما یک روز است بنابراین تمامی دستگاه‌ها و مجلس باید دست به دست هم دهند تا بتوان از این فرصت محدود و اندک به خوبی استفاده و با معضل پیری جمعیت مقابله کرد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر به جد و با قوت مساله فضای مجازی، شبکه ملی اطلاعات و حمایت از پیام رسان های داخلی را دنبال و پیگیری می‌کنیم، یادآور شد: نشست‌هایی با متخصان این حوزه و بخش‌های مختلف در حال برگزاری است تا بتوان طرح حمایت از پیام رسان‌های داخلی را به سرعت جمع بندی و نهایی و به صحن علنی ارائه کرد.

وی افزود: همچنین نمایندگان در حوزه ورزش و جوانان هم طرحی تحت عنوان حمایت از ورزش‌های همگانی و حرفه‌ای را آماده کردند که هفته گذشته دنبال و بر اساس ماده ۱۴۲ آیین‌نامه داخلی مجلس، طرح حمایت از ورزش‌های همگانی و حرفه‌ای به مرکز پژوهش‌های مجلس برای تدوین و بررسی دقیق‌تر ارجاع شد.

نماینده مردم فردوس و سرایان و طبس و بشرویه در مجلس یازدهم افزود: در این طرح نگاه دقیقی به حمایت از ورزش همگانی و تخصصی و حرفه‌ای و سروسامان دادن به مشکلات حوزه ورزش و ورزشکاران شده است.

نصیرایی با بیان اینکه در حوزه مساله حمایت از صنایع دستی، میراث فرهنگی و صنایع دستی  اقدامات جدی را شروع کرده‌ایم، گفت: نشست هایی را با مختصصان و مسئولان این حوزه برگزار کردیم و در حال حاضر هم در حال برگزاری است که به صورت جامع مسائل این حوزه بررسی و در نهایت بر اساس اولویت ها تدابیری را برای رفع مشکلات اتخاذ کرد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: اگر نیاز به تصویب قانون یا اصلاح قوانینی در این رابطه باشد ورود خواهیم کرد./

پایان پیام

نظر شما