شناسهٔ خبر: 44185153 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۷ آذر یادآور ایثار دریادلان در برقراری ثبات و امنیت کشور است

بوشهر- ایرنا- فرمانده پایگاه شکاری شهید یاسینی بوشهر گفت: هفتم آذر سالروز حماسه‌ دریادلان ناوچه موشک‌انداز "پیکان" در عملیات "مروارید" و تبلور ایثار و جانفشانی‌های کارکنان قهرمان و جان بر کف نیروی دریایی در برقراری ثبات و امنیت کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سرتیپ دوم خلبان علی اکبر طالب زاده روز جمعه به مناسبت هفتم آذر روز نیروی دریایی در پیامی که نسخه‌ای از آن در اختیار ایرنا قرار گرفت آمده است: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در عرصه دفاع مقدس و صیانت از حدود و ثغور مرزهای آبی کشور چون نگینی درخشنده بر عرشه‌ کشتی افتخار و صلابت خود، استوار ایستاده است.

فرمانده ارشد نظامی یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در استان بوشهر اضافه کرد: این سالروز تاریخی که نشأت گرفته از لسان و اندیشه‌ دور  اندیش حضرت امام خمینی (ره) می‌باشد را به همه همکاران و همرزمان خود در نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران تبریک عرض کرده و توفیق روز افزون این قهرمانان را از درگاه باری تعالی مسئلت دارم.

سکوهای نفتی البکر و الامیه به‌عنوان دژی محکم برای نیروی دریایی رژیم بعث صدام بود که از این راه کشتی های تجاری و نفتکش ایران را مورد حمله قرار می‌دادند و در این شرایط تصمیم گرفته شد این سکوها درهم شکسته شود.

دشمن بعثی با بسیج کامل نیروی دریایی و هوایی خود از پایانه‌های صادرات نفتی خود مراقبت می‌کرد در این شرایط سپید جامگان نیروی دریایی در ششم آذر ۱۳۵۹، به این سکوها تاختند و با همکاری تیزپروازان نیروی هوایی ارتش، ضمن وارد آوردن ضربه‌های کوبنده بر پیکره نیروی دریایی و هوایی دشمن، بیش از دو سوم این پایانه‌ها را منهدم و پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران را بر مرتفع‌ترین دکل این پایانه‌ها به اهتزاز در آوردند.

در این نبرد دریایی سخت، ۲ فروند ناوچه موشک‌انداز از نوع اوزا و ۱۳ فروند از هواپیماهای جنگنده دشمن در قعر آبهای خلیج فارس غرق شد و علاوه براین نیز تعدادی از تکاوران دریایی رژیم بعث صدام کشته و تعدادی نیز به اسارت در آمدند.

دشمن بعثی برای جبران این شکست‌ها در شب هفتم آذر ۱۳۵۹، با اعزام تعدادی شناور جنگی از طریق بندر نظامی ام القصر در خور عبدالله، سعی در باز پس‌گیری پایانه‌ها کرد که در این مصاف، یک فروند از شناورهای آنها غرق و ۲ فروند صدمه دید و بقیه از صحنه عملیات گریخته و به ام القصر بازگشتند.
در سپیده دم هفتم آذر ۱۳۵۹، دشمن با همه قوا از هوا و دریا با برخورداری از پشتیبانی لجستیکی و اطلاعاتی کشورهای منطقه و آواکس‌ها و ماهواره‌های کشورهای استکباری و یاری گرفتن از تأسیسات نظامی ساحلی کشورهای نزدیک صحنه عملیات، بار دیگر در صدد باز پس گیری این پایانه ها برآمد اما در یک مصاف نابرابر ناوچه پیکان به تنهایی توانست تعداد دیگری از کشتی‌ها و هواپیماهایی آنها را از صحنه عملیات خارج کند.
سرانجام دلاورمردان آخرین گلوله‌های خود را به سوی دشمن نشانه می‌رفتند، ناوچه پیکان مورد اصابت چند موشک قرار گرفت و با نیروهای شجاع خود در شمال خلیج فارس در دل آبهای گرم و نیلگون آن جای گرفت و صفحه زرین دیگری بر تاریخ نبردهای دریایی کشور افزوده شد.

نظر شما