شناسهٔ خبر: 44184202 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

سید مرتضی کشمیری: آیت‌الله حسینی جلالی از دنیا بریده بود/ حوزه علمیه یکی از شخصیت‌های برجسته خود را از دست داد

اختصاصی ابنا

نماینده آیت الله العظمی سیستانی در اروپا گفت: آیت الله حسینی جلالی، وظیفه خود را به پرداختن به ایتام اهل بیت(ع) در کشورهایی می دانست که اهل علم در آن کشورها کم بودند . او از دنیا بریده بود و این مساله از شیوه زندگی، لباس، طعام و خانه اش نمایان بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ مرکز اسلامی اهل بیت(ع) لندن، مراسم بزرگداشتی را دیشب پنج شنبه 6 آذر 1399 به صورت مجازی در خصوص مرحوم آیت الله «سید محمد حسین حسینی جلالی» برگزار کرد.

نماینده آیت الله العظمی سیستانی در اروپا، نخستین سخنران این وبینار بود که درباره آیت‌الله حسینی جلالی اظهار داشت: حوزه علمیه یکی از شخصیت های برجسته و اساتید خود را از دست داد. آیت الله حسینی جلالی، نیم قرن از حیات خود را به تحصیل، تدریس، پژوهش و تالیف گذراند.

حجت الاسلام و المسلمین «سید مرتضی کشمیری» ادامه داد: آیت الله حسینی جلالی، آثاری از خود برجای گذشت که نسل های بعدی می توانند از این آثار استفاده کنند. آثار او در علوم مختلف مثل فقه، اصول و عقاید بود. 

وی افزود: مرحوم آیت الله حسینی جلالی از یک خاندان علمی ریشه دار بود و پدرش به عنوان یکی از علمای کربلا شناخته می شد. آیت الله حسینی جلالی ابتدا در نزد پدرش تحصیل کرد و سپس برای تلمذ به محضر علمای شهر کربلا و در ادامه در نزد علمای شهر نجف رفت. وی در دروس علمای بزرگی همچون آیت الله العظمی حکیم، آیت الله العظمی خوئی و آیت الله العظمی سیستانی شرکت کرد و آیت الله العظمی خوئی، او را به عنوان وکیل تام الاختیار خود به کشور قطر فرستاد.

نماینده آیت الله العظمی سیستانی در اروپا با اشاره به هجرت مرحوم آیت الله حسینی جلالی به آمریکا اظهار کرد: وی پس از دریافت دعوتی از آمریکا به این کشور رفت و در شهر شیکاگو سکنی گزید. او در این شهر به قدر توان خود، علوم اهل بیت(ع) را به جوانان تدریس کرد و به عنوان یکی از علمای برجسته شهر شیکاگو شناخته می شد و توانست مجموعه ای از جوانان را در این شهر، گرد خود جمع کند. او مدرسه ای را برای آموزش معارف اهل بیت(ع) به شیوه مجازی در شهر شیکاگو راه اندازی کرد و مقبره ای هم برای شیعیان در این شهر پایه گذاری نمود.

حجت الاسلام و المسلمین «سید مرتضی کشمیری» ادامه داد: آیت الله حسینی جلالی، وظیفه خود را به پرداختن به ایتام اهل بیت(ع) در کشورهایی می دانست که اهل علم در آن کشورها کم بودند . او از دنیا بریده بود و این مساله از شیوه زندگی، لباس، طعام و خانه اش نمایان بود.

وی خاطرنشان کرد: آیت الله حسینی جلالی ابا داشت که از سهم امام برای امور شخصی خود استفاده کند و به همین دلیل ساعاتی از شب را برای کسب درآمد برای هزینه های زندگی خود و خانواده اش کار می کرد.

شایان ذکر است آیت الله حاج «سيد محمدحسين حسينی جلالی» روز یکشنبه 2 آذر 1399 در شهر شیکاگو آمریکا دار فانی را وداع گفت.

"دراسة حول القرآن الکریم"، "دراسة حول نهج البلاغة"، "دراسة حول الصحيفة السجادية"، "شرح الصحیفة السجادیة"، "دراسة حول الاُصول الأربعمائة"، "مسند الإمام موسى بن جعفر (عليهما السلام)"، "معجم أحاديث الشيعة"، "تهذيب المباني"، "شرح الزیارة الجامعة الصغیرة"، "الاکتفاء بما روي في أصحاب الکساء"، "نفي التحريف والتصحيف"، "مسند نهج البلاغة"، "إرشاد المؤمنين إلی معرفة نهج ‌البلاغة المبين"، "الصلاة على مذهب أهل البيت (عليهم السلام)"، "شرح الأربعين النبوية"، "لمحات من حياة أهل البيت (عليهم السلام)"، "أحكام النساء"، "فكرة الشيعة"، "مزارات أهل البيت (عليهم السلام) و تاریخها"، "الجوهر الفرید"، "فهرس التراث"، "حياة نصير الدين الطوسي" و "مصادر الحديث عند الإمامية" از جمله آثار آن فقید سعید است.

آن مرحوم، برادر بزرگتر آیت الله «سید محمدرضا حسینی جلالی» - صحیفه‌شناس و استاد حوزه‌ علمیه قم در زمینه فرق اسلامی بویژه زیدیه - و برادر شهید حجت الاسلام «سید محمدتقی حسینی جلالی» بود‌.

.......................
پایان پیام/ 268

نظر شما