شناسهٔ خبر: 44179560 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی ۷ آذر

جزئیات تبادل زندانیان ایرانی و استرالیایی/ کاهش تردد حدود ۲۰۰ هزار نفری در مترو و اتوبوس

جزئیات تبادل زندانیان ایرانی و استرالیایی از زبان عراقچی، کاهش تردد حدود ۲۰۰ هزار نفری در مترو و اتوبوس با اجرای محدودیت های کرونایی، آمادگی نیروهای مسلح بازدارنده است، قدرت دریایی ایران لنگرگاه ثبات و امنیت برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان ، جزئیات تبادل زندانیان ایرانی و استرالیایی از زبان عراقچی،  کاهش تردد حدود ۲۰۰ هزار نفری در مترو و اتوبوس با اجرای محدودیت های کرونایی، آمادگی نیروهای مسلح بازدارنده است، قدرت دریایی ایران لنگرگاه ثبات و امنیت از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در جمعه ۷ آذر است.

جزئیات تبادل زندانیان ایرانی و استرالیایی از زبان سید عباس عراقچی

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه که در مراسم تبادل سه زندانی ایرانی در تایلند و یک تبعه استرالیایی - انگلیسی در هفته گذشته حضور داشت، در خصوص این تبادل عنوان کرد: روز چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ در نتیجه یک کار فشرده دیپلماتیک با دو کشور تایلند و استرالیا که بیش از یک سال به طول انجامید، سه زندانی ایرانی در تایلند با یک زندانی استرالیایی در تهران تبادل شدند.

وی افزود: این تبادل در نوع خود منحصر به فرد می‌باشد چرا که: سه کشور در این تبادل دخیل بودند و یک تعامل سه جانبه صورت گرفت. سه ایرانی در برابر تنها یک خارجی آزاد شدند. تبادل در فرودگاه تهران صورت گرفت. یعنی اول سه ایرانی آزاد و به تهران وارد شدند، بعدا زندانی استرالیایی از کشور خارج شد. تبادل با یک هواپیمای اختصاصی استرالیایی انجام شد که ابتدا زندانیان ایرانی را به تهران منتقل کرد.

عراقچی ادامه داد: اینجانب در لحظه انجام تبادل برای آخرین هماهنگی‌ها و نیز ایجاد اطمینان از به ثمر رسیدن یک سال تلاش همکارانم و صد‌ها ساعت رایزنی سیاسی، در فرودگاه حضور پیدا کردم و افتخار داشتم که از سه هموطن عزیز خود استقبال کنم. پس از ورود این سه نفر و ابراز اطمینان از سلامتی آن‌ها دستور عزیمت زندانی استرالیایی داده شد.

گفتنی است که تبادل زندانی یک امر مرسوم و پذیرفته شده در عرف بین المللی است و به هیچ وجه ناقض استقلال قوه قضائیه نیست. در همه کشور‌ها بعد از آن که مسیر قضایی به پایان رسیده و فرد به زندان محکوم شد، امکان تبادل او بر اساس منافع ملی ایجاد می‌شود. در کشور ما این امر با تصویب شورای عالی امنیت ملی میسر می‌شود. کشور‌های دیگر هم روال خود را دارند.

 

آمادگی نیروهای مسلح بازدارنده است

حجت الاسلام «سید ضیاءالدین آقاجانپور» در پیامی به‌ مناسبت «روز نیروی دریایی» خطاب به امیر دریادار «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: روز هفتم آذر ماه در تاریخ ملت ایران یک روز به یاد ماندنی و ماندگار است.

وی، روز نیروی دریایی را را یادآور رشادت ها، دلاور مردی ها و حماسه آفرینی های نیروی دریایی قهرمان در دفاع از جزایر، بنادر، سواحل و دریاهای کشور در مقابله با تهاجم نظام سلطه دانست و گفت: این روز یادآور روزی است که دریادلان ارتش جمهوری اسلامی ایران در هفتم آذرماه سال ۱۳۵۹ در عملیات مروارید توانستند چنان با قدرت و صلابت طومار دشمن را در هم بپیچند که دشمن تا پایان جنگ نتوانست نقش موثری را در حوزه دریا بر علیه ملت ایران انجام دهد.

رییس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع تصریح کرد: تجربه به ما نشان داده است که برای مقابله با تهدیدات و توطئه های دشمن باید خودمان را قوی کنیم و آماده باشیم زیرا افزایش آمادگی نیروهای مسلح موجب بازدارندگی و ترس دشمنان می شود.

آقاجانپور به آیه شریفه «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُم» اشاره کرد و افزود: رویارویی و نبرد قهرمانانه ما با نیروهای متجاوز امریکایی و دستگیری آنان و نیز کنترل و بازرسی کشتی ها در خلیج فارس و تنگه هرمز و حضور جدی در آب های بین المللی، نشانه اقتدار و آمادگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است و همگان باید بدانند، عزت ما در اقتدار، مقاومت و ایستادگی در برابر نظام سلطه با ارتقاء توانمندی های دفاعی است.

 

قدرت دریایی ایران لنگرگاه ثبات و امنیت در منطقه است

وزارت دفاع در بیانیه ای به مناسبت روز نیروی دریایی اعلام کرد: تجلیل و تقدیر از دلاورمردان و دریادلان سرافراز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و پاسداشت یاد و خاطره شهدای قهرمان این نیرو، چه مناسبت و چه روزی بهتر و شایسته‌تر از سالروز حماسه ماندگار و سترگ ناو موشک انداز پیکان در هفتم آذرماه ۱۳۵۹ است.

روزی که به عنوان مروارید درخشان در افتخارات این نیرو و نقطه عطف در کارنامه آن تبدیل شد و همان طور که امام راحل (ره) فرمودند: "نیروی دریایی هم برای نیرو‌های مسلح و هم برای کشور مایه آبرو و عزت بوده و یاد شهدای این نیرو ازجمله شهدای فداکار ناوچه پیکان همواره در تاریخ این کشور ماندگار خواهد بود".

اکنون با گذشت بیش از ۴۰ سال از این عملیات افتخار آفرین، آوازه اقتدار بازدارندگی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به ویژه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اقصی‌نقاط عالم طنین‌انداز شده و دوست و دشمن بر این حقیقت انکارناپذیر اذعان دارند که قدرت بازدارندگی و دفاع دریایی کشورمان به‌عنوان نقطه اعتماد و اطمینان بخش ملت ایران، لنگرگاه ثبات و امنیت پایدار در منطقه راهبردی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان است.

بی‌شک این سیادت بی نظیر دریایی که اکنون در آب‌های فرامرزی و بین‌المللی جلوه‌گری و صیانت از منافع راهبردی نظام و ملت ایران در جغرافیایی دوردست را یادآوری می‌کند، مرهون روحیه جهادی و عزم و اراده انقلابی آحاد فرماندهان، مدیران و رزمندگان ولایت‌مدار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و متخصصان متعهد و توانمند صنعت دفاعی است که با تولید جدیدترین دستاورد‌های دفاعی، دشمنان و بدخواهان میهن اسلامی را بیمناک کرده و اطمینان دارند در صورت هرگونه خطا، مقهور پاسخ سخت، ویران‌گر و پشیمان‌کننده نیروی دریایی راهبردی ارتش خواهند شد.

 

سفیران ایران و ترکیه در باکو وضعیت قره باغ را بررسی کردند

"سید عباس موسوی " و " ارکان اوزورال " سفیران  جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در جمهوری آذربایجان روز پنجشنبه دیدار و وضعیت جاری قره باغ را بررسی کردند. سفیر جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط در صفحه تویتری خود نوشت: در این دیدار درباره مناسبات دوجانبه  ایران و ترکیه و نیز روابط دو کشور با جمهوری آذربایجان و نیز وضعیت جاری قره باغ تبادل نظر شد.

مناقشه و درگیری های نظامی ۴۴ روزه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد  مناقشه قره باغ با امضای ۹ نوامبر ( ۱۹ آبان ماه ) بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان و روسیه و نخست وزیر ارمنستان پایان یافت و آتش بس در منطقه برقرار شد.

در حال حاضر نیروهای حافظ صلح روسیه مستقر در قره باغ بر چگونگی رعایت آتش بس در این منطقه  نظارت می کننند.

 

گزارش سخنگوی وزارت خارجه از سفر خود به افغانستان در توئیتر

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در صفحه توئیتر خود نوشت: «‏سفر کاری فشرده به کشور دوست و برادر ‎افغانستان: ملاقات با دکتر عبدالله، وزیر فرهنگ، معاون وزیر خارجه و شماری از مقامات فعلی و پیشین. همینطور مصاحبه با رسانه‌ها، گفتگو با اندیشمندان و ادای احترام به شهدای دانشجوی دانشگاه کابل. مراودات مردمی/فرهنگی جزء لاینفک یک رابطه راهبردی است.»

 

کاهش تردد حدود ۲۰۰ هزار نفری در مترو و اتوبوس با اجرای محدودیت های کرونایی

حسین قاسمی دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: در روزهای نخست اجرای طرح محدودیت های ویژه کرونایی شاهد کاهش تردد حدود 200 هزار نفری در مترو و اتوبوس بودیم.


وی ادامه داد: تعداد مسافران روزانه مترو از 700 هزار به 500 هزار مسافر و تعداد مسافران روزانه اتوبوس هم از 550 هزار به 350 هزار نفر کاهش یافته است.


قاسمی افزود: یکی ازویژگی های این طرح، کاهش تقاضا برای سفرهای روزانه بود که این موضوع با تمهیدات اندیشیده شده در حوزه های اداری، تجاری، بازرگانی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی, محقق شد.


وی با بیان اینکه مشکل زیرساختی اساسی در حوزه حمل و نقل عمومی داریم، اضافه کرد: زیرساخت ها با تقاضاهای حوزه حمل و نقل عمومی, متناسب نیست و عقب ماندگی در طول این سال ها وجود داشته است.


دبیرکمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: این ستاد پیگیر آن است تا با اتخاذ تمهیداتی و با استفاده از اتوبوس هایی که در حوزه غیر شهرداری حضور دارند و با اتوبوس های جاده ای که در اختیار وزارت راه و شهرسازی و دیگر سازمان ها هستند و با افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی، این تناسب سازی را ایجاد کند.

 

 

پایان پیام/50

برچسب‌ها:

نظر شما