شناسهٔ خبر: 44162682 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

بهره برداری از سه طرح ملی وزارت نفت

سه طرح بزرگ نفتی، گازی و پتروشیمی با حضور رئیس جمهور و به صورت تصویری به بهره برداری رسید.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
در سی و چهارمین مراسم افتتاح طرح‌های ملی، ابتدا وزیر نفت گزارشی از طرح‌های این وزارتخانه ارائه کرد و پس از پاسخ به سوالات آقای روحانی، بهره برداری از این طرح‌ها آغاز شد .
 
پتروشیمی اوره و آمونیاک لردگان در استان چهارمحال و بختیاری، واحد فرآورش ۵۰ هزار بشکه‌ای نفت خام غرب کارون در استان خوزستان و مخازن متمرکز ذخیره سازی میعانات گازی پارس جنوبی در استان بوشهر طرح‌هایی هستند که با دستور رئیس جمهور آغاز به کار کردند.
 
رشد ۸۰ درصدی تولید محصولات پتروشیمی

وزیر نفت در ابتدای این مراسم گفت: پرهیز از خام فروشی، تامین نیاز‌های داخلی و تکمیل زنجیره ارزش افزوده، مهمترین هدف و برنامه دولت در بخش پتروشیمی است.

آقای بیژن نامدار زنگنه افزود: تولید محصولات پتروشیمی با رشد ۸۰ درصدی در مقایسه با سال شروع دولت که ناشی از جهش دوم پتروشیمی کشور است، به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید و ارزش این تولیدات به ۲۵ میلیارد دلار بالغ خواهد شد.

وی اضافه کرد: در جهش سوم بخش پتروشیمی نیز هدف ما تولید ۱۳۳ میلیون تن فراورده پتروشیمی در سال ۱۴۰۴ خواهد بود.

به گفته وزیر نفت، از ابتدای سال تاکنون، ۵ طرح با سرمایه گذاری ۳ میلیارد دلار به بهره برداری رسیده است و افتتاح طرح اوره آمونیاک لردگان که امروز به بهره برداری خواهد رسید ششمین طرحی است که امسال به بهره برداری رسیده و این طرح جز طرح‌های محرومیت زدایی است که در یک منطقه محروم، اجرا می‌شود.

وزیر نفت افزود: طرح اوره آمونیاک لردگان با تولید روزانه ۳ هزار و سالانه یک میلیون تن اوره، ظرفیت تولید این محصول را در کشور به سالانه ۶/۵ میلیون تن خواهد رساند و با اجرای این طرح و همچنین دو طرح واحد اوره مسجد سلیمان و هنگام تا پایان سال ۱۴۰۰، دو میلیون تن به ظرفیت اوره کشور افزوده می‌شود.

زنگنه میزان مصرف داخلی اوره را در کشور سالانه دو میلیون تن دانست و گفت: مابقی این فراورده می‌تواند صادر شود.

وی افزود: یکی از اولویت‌های راهبردری ما، توسعه صنایع پیشران و همچنین پایین دستی بخش پتروشیمی است و به همین دلیل تعداد زیادی طرح و از جمله کریستال ملامین لردگان و چندین طرح دیگر در دست اجرا قرار دارد و با توجه به خوراک تخصیص یافته به این بخش و بر اساس طرح آمایش سرزمینی، ریل گذاری مناسبی برای توسعه این بخش انجام شده است که طرح پروپیلن مرکز از جمله این طرح‌ها محسوب می‌شود ضمن اینکه چند مگا پروژه هم در دست اجراست که بزودی آغاز عملیات اجرایی یا بهره برداری از ان‌ها با حضور رئیس جمهور آغاز خواهد شد.

وزیر نفت همچنین در خصوص دومین طرحی که امروز با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید گفت: واحد فراورش ۵۰ هزار بشکه‌ای فراورش نفت در غرب کارون جزو طرح‌های اجرایی میادین مشترک غرب کارون است.

وی افزود: از سال ۹۲ تا ۹۹ برداشت ایران از میادین مشترک غرب کارون از ۷۰ هزار به ۴۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

زنگنه ادامه داد: این طرح با هدف تسریع در اجرا و کاهش تصدیگری دولت، با استفاده از ۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی احداث شده است و نخستین بار پس از ملی شدن صنعت نفت، واحد فراورش توسط بخش خصوصی ساخته و به بهره برداری رسیده است و دولت به ازای هر بشکه نفت فراوری شده، ۱/۲۸ دلار هزینه فراورش پرداخت می‌کند.

وزیر نفت در خصوص سومین طرحی که امروز با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید نیز گفت: مخازن متمرکز ذخیره سازی میعانات گازی میدان گازی پارس جنوبی که از محل این میادین به پالایشگاه ستاره خلیج فارس پمپاژ می‌شود ظرفیت ذخیره سازی ۴ میلیون بشکه‌ای میعانات را دارد و به ما اجازه مدیریت ۴۵ روزه میعانات را می‌دهد.

زنگنه همچنین با اشاره به دیدار اعضای شورایعالی هماهنگی اقتصادی دولت در چند روز گذشته با رهبر معظم انقلاب اسلامی و تاکید ایشان بر تحقق اهداف سال جهش تولید و بخصوص صنعت نفت با تکیه بر شرکت‌های دانش بنیان افزود: برنامه‌های جهش تولید صنعت نفت با تکیه بر توان شرکت‌های دانش بنیان داخلی و در این قالب تنظیم شده و خدمت رئیس جمهور و رهبر معظم انقلاب اسلامی ارائه خواهد شد تا هرچه سریعتر عملیاتی شوند.

وی گفت: طرح‌های زیادی در بخش نفت، گاز و پتروشیمی در دست اجراست که بزودی به افتتاح خواهد رسید.
 
ماموریت رئیس جمهور به وزرای نفت، صمت و جهاد کشاورزی

رئیس جمهور از وزرای صمت، نفت و جهاد کشاورزی خواست طرح‌های خود را در خصوص خودروسازی، صنعت نفت و نهاده‌های دامی به ستاد اقتصادی دولت ارائه کنند.

آقای روحانی امروز در مراسم افتتاح طرح‌های ملی صنعت نفت با اشاره به بیانات روز سه شنبه مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر اقدامات مهم در زمینه خودروسازی، صنعت نفت و نهاده‌های دامی گفت: ما نیز بر این موارد تاکید می‌کنیم و من از آقایان رزم حسینی، زنگنه و خاوازی وزرای صمت، نفت و جهاد کشاورزی می‌خواهم تلاش خود را در این زمینه انجام دهند و طرح خود را به ستاد اقتصادی دولت بیاورند که هرچه سریعتر تصویب و کار‌ها انجام شود.

تاکید رئیس جمهور بر استفاده از نیرو‌های بومی در طرح‌های ملی

رئیس جمهور در ادامه بر استفاده از نیرو‌های بومی در طرح‌های ملی استان‌ها تاکید کرد.

آقای روحانی در مراسم افتتاح طرح پتروشیمی لردگان با اشاره به این که با بهره برداری از این طرح عظیم ظرف سه الی چهار سال می‌توان کل هزینه سرمایه گذاری آن را برگرداند گفت: این طرح سالانه ۲۴۰ میلیون دلار می‌تواند درآمد داشته باشد و با توجه به این که رقمی بالای ۸۰۰ میلیون دلار در اجرای آن سرمایه گذاری صورت گرفته، طی مدت یاد شده برخواهد گشت و اجرای این طرح سود قابل ملاحظه‌ای هم خواهد داشت.

وی اضافه کرد: براساس گزارش‌های ارائه شده ۸۰ درصد نیرو‌ها برای تکمیل این طرح بومی هستند و این بسیار مهم است که طرح عظیمی که در استان فعال می‌شود بتواند از نیرو‌های بومی خود استفاده کند.
 
در دوران تحریم شاهد سرمایه گذاری‌های خارجی هستیم

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به این که در طرح‌هایی که امروز به بهره برداری رسید سرمایه گذار خارجی حضور داشته است گفت: دشمن تلاش کرده بود ایران مرکز سرمایه گذاری خارجی‌ها نباشد، اما ما در دوران تحریم شاهد این سرمایه گذاری‌ها هستیم.

آقای روحانی با اشاره به افتتاح طرح‌هایی در استان خوزستان خاطرنشان کرد: این یک افتخار ثبت شده برای وزارت نفت و صنعت نفت ماست. همیشه باید این حرکت بسیار ارزشمند را برای حفظ سرمایه ملی ایران به عنوان یکی از افتخارات تاریخی ثبت کنیم.

وی ادامه داد: این سرزمینی که شما ایستاده اید، سرزمین جهاد و شهادت بوده و مخصوصا از آغاز جنگ تحمیلی عملیات خیبر، بدر، کربلای ۴ و ۵ و همه طرح‌های بزرگ و مهمی که در این منطقه اجرا شد افتخارش برای رزمندگان ما در تاریخ اعم از بسیجیان و ارتش و سپاه است.

رئیس جمهور با اشاره به این که امروز با طرحی نو در این استان مواجه هستیم اظهار داشت: ما اگر می‌خواستیم تاسیساتی برای فرآوری نفت خام ایجاد کنیم به حدود ۵ سال زمان نیاز داشتیم؛ امروز این تاسیسات ظرف یک سال ایجاد شده است و این می‌تواند ادامه پیدا کند؛ حتی این زمان یک سال می‌تواند کوتاه‌تر هم بشود.

آقای روحانی با اشاره به این که در این طرح یک سرمایه گذار خارجی، سرمایه گذاری کرده است، افزود: این مهم است، چون دشمنان ما همواره تلاش می‌کنند ایران مرکز سرمایه گذاری خارجی نباشد و این پاسخ بسیار خوبی از سوی ایران و شرکت‌هایی است که دوست دارند با ایران فعالیت کنند، چرا که ایران ظرفیت و جاذبه‌های خودش را برای سرمایه گذاری دارد.
 
رئیس جمهور ادامه داد: ما در دوران تحریم و جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران شاهد این سرمایه گذاری هستیم که نقطه امیدواری است.

وی با اشاره به اینکه دولت و ملت ایران از سرمایه گذاری خارجی در چارچوب قوانین استقبال می‌کند گفت: بنابراین امروز روز بسیار خوبی برای مردم فداکار و عزیز خوزستان و البته همه مردم ایران است.
 
موفق شدیم ۱۵ فاز پارس جنوبی را به اتمام برسانیم

رئیس جمهور گفت: در دولت تدبیر و امید موفق شدیم ۱۵ فاز پارس جنوبی را به اتمام برسانیم در حالی که در دولت‌های گذشته فقط ۱۰ فاز به اتمام رسیده بود.

آقای روحانی در مراسم افتتاح طرح مخازن متمرکز ذخیره سازی میعانات گازی پارس جنوبی که به صورت ویدئوکنفرانس انجام شد هم پارس جنوبی را به عنوان یک کارگاه بزرگ توسعه کشور دانست و گفت: استان بوشهر این افتخار را دارد که یک مرکز مهم برای انرژی را در کنار خود دارد.

وی افزود: بزرگترین مخازن گازی ما در این منطقه است که در سطح جهان از حیث داشتن مخازن گاز، ایران اول هست و در مساله تولید هم قدم به قدم گام‌های جدیدی برداشته ایم.

آقای روحانی گفت: این که در دولت تدبیر و امید ما موفق شدیم ۱۵ فاز پارس جنوبی را به اتمام برسانیم در حالی که در دولت‌های گذشته فقط ۱۰ فاز به اتمام رسیده بود به معنای تلاش و فعالیت و ایثار مهندسین و کارگران و آماده کردن صحنه روابط خارجی بر مسیر تعامل سازنده بوده است که امروز شاهد این تحولات بزرگ هستیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: بسیار خوشحالیم که مخازن ما امروز تاسیسات خوبی برای ذخیره سازی در این منطقه دارند و به طور متمرکز می‌توانیم چهار میلیون بشکه در این مخازن ذخیره داشته باشیم.

وی گفت: براساس گزارش وزیر نفت با داشتن این مخازن ۴۵ روز می‌توانیم میعانات گازی را مدیریت کنیم و این برای ما بسیار حائز اهمیت است و سرمایه گذاری بسیار مهمی است که در این جا صورت گرفته است.
 
بهره برداری از 3 طرح نفتی با سرمایه گذاری 30 هزار میلیارد تومانی

رئیس جمهور با اشاره به افتتاح سه طرح ملی وزارت نفت گفت: این طرح ها با سرمایه گذاری 30 هزار میلیارد تومانی به بهره برداری رسید.

آقای روحانی در ابتدای سخنان خود در مراسم افتتاح طرح های ملی وزارت نفت ضمن تسلیت سالروز رحلت حضرت معصومه (س) اظهارداشت: حضرت فاطمه معصومه (س) توانست تمام اندیشمندان و عالمان بزرگ را در کنار مضجع شریف خود جمع کند و امروز بزرگترین حوزه علمیه جهان تشیع و جهان اسلام ، حوزه علمیه قم با داشتن علماء و بزرگان و مراکز تحقیقاتی ارزشمند در آنجاست.

رئیس جمهور با اشاره به این که امروز شاهد افتتاح سه طرح مهم در استان های خوزستان، بوشهر و چهارمحال و بختیاری بودیم افزود: مردم عزیز ما شاهدند در شرایطی که می خواستند ایران را تحریم و منزوی، کنند و با تصور خام خود به دنبال آن بودند که ما را به آینده کشور مایوس کنند در یک هفته شاهد افتتاح سه طرح ارزشمند بودیم.

آقای روحانی ادامه داد: ارزش طرح های امروز 30 هزار میلیارد تومان است و برای افرادی که درباره ملت ایران طراحی های شوم داشتند باورکردنی نیست که تنها در یک روز 30 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه مهم را به افتتاح برسانیم.

وی افزود: برای این طرح ها رقمی حدود هزار میلیارد دلار اعتبار هزینه شده است و طرح های بسیار بااهمیتی برای ماست مخصوصا در بخش طرح اوره و آمونیاک که عمدتا صادراتی است چون در داخل امکاناتی داریم که نیاز ما را تامین کند و همچنین جهش تولید و صادرات را به همراه دارد.

اقای روحانی اضافه کرد: در طرح فرآورش 50 هزار بشکه در روز برای ما اهمیت داشت برای این که با این مدل فرآورش اولین باری است که در این صنعت قدم گذاشتیم و این کار را برای ما بسیار سهل و آسان کرده است .

وی با اشاره به موضوع مخازن نیز گفت: مسئله مخازن برای ما بسیار اهمیت دارد و یکی از طرح های اساسی که کشور ما به آن نیاز دارد تاسیس مخازن بزرگ برای نفت ، گاز و میعانات است.

رئیس جمهور با بیان این که خوشبختانه در چند سال اخیر مشکلی در بحث گاز و نفت نداشته ایم اضافه کرد: اگر هم مشکلی بود به خاطر این بود که مخازن طبیعی و یا غیرطبیعی است که کم داریم و امروز شاهد افتتاح سه طرح در سه استان خوزستان، بوشهر و چهار محال و بختیاری بودیم.

آقای روحانی گفت: در این سه سال دوران تحریم در جنگ رویارو بودیم و دشمنان با همه توان در مقابل ملت ایران قرار گرفتند ولی شکست مفتضحانه ای را تجربه کردندآنهایی که می خواستند در 22 بهمن سال 97 جشن پیروزی انقلاب را نبینند سرنگون شدند و چند هفته بعد به زباله دان ریخته می شوند.

آمریکا نتوانست مانع انتقال فناوری به داخل کشور شود

رئیس جمهور با تاکید بر این که آمریکا و دشمنان ما هیچ وقت نتوانستند مانع انتقال فناوری خارجی به ایران شوند گفت: ما جایی که خواستیم فناوری را وارد کردیم و کسی نمی تواند مانع ورود فناوری به کشور شود.

آقای روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم افتتاح طرح های ملی وزارت نفت مواد اولیه را دومین نکته ضروری در جهش تولید خواند و افزود : خوشبختانه مواد اولیه پتروشیمی، گاز و بسیاری از صنایع بزرگ از جمله آلومینیوم در اختیار ماست و این موضوع مهمی است که می توان در جهش تولید از آن به خوبی استفاده کرد.

رئیس جمهور موضوع فناوری را یکی دیگر از نکات مهم در زمینه جهش تولید دانست و گفت: فناوری که نباشد حداقل استفاده را می توان برد با قیمت گران و گاهی غیرقابل رقابت؛ اما زمانی که ما فناوری داشته باشیم می توانیم کالایی تولید کنیم که با جهان در حال رقابت باشیم و محصولات خود را صادر کنیم.

وی با اشاره به این که فناوری هم باید داخلی باشد و هم خارجی اضافه کرد: به یاری خدا شرکت های دانش بنیان ما پیشرفت های بسیار خوبی در تمام زمینه ها دارند و از فناوری های خارجی نیز همیشه استفاده کرده ایم و باز هم استفاده می کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر این که امریکا و دشمنان ما هیچ وقت نتوانستند مانع انتقال فناوری خارجی به ایران شوند افزود: ما جایی که خواستیم فناوری را وارد کردیم و کسی نمی تواند مانع ورود فناوری به کشور شود.

آقای روحانی پایه چهارم جهش تولید را بازار خواند و گفت: برای تولید باید تقاضا و بازار باشد که یک بخش بازار داخلی است و یک بخش بزرگ آن بازار خارجی است.

رئیس جمهور افزود: ما نباید به 80 میلیون داخل کشور نگاه کنیم و باید نگاه مان به بازارهای میلیاردی باشد .

وی تصریح کرد : باید طرح ها و پروژه های ما به گونه ای باشد که به کشوری که جمعیت آن یک میلیارد و 300 میلیون است صادر کنیم ما باید جمعیت میلیاردی و بازارهای متنوع را ببینیم و اینجاست که می تواند تعامل سازنده ما تاثیر گذار باشد.

آقای روحانی افزود:​البته تعامل سازنده در کنار قدرت ملی مفید است و اگر کشوری ضعیف باشد تعامل سازنده معنایی ندارد و باید التماس کند و این تعامل سازنده نیست بلکه تعامل سازنده یعنی قدرت ملی ما در جایگاهی قرار گیرد که آن ها به ما نیازمندند و ما هم علاقه مندیم که با آنها تجارت داشته باشیم و تعامل کنیم و خرید و فروش انجام دهیم.

رئیس جمهور گفت: ​این چهار اصل در کشور ما وجود دارد و ملت ما در یک مسیر صحیح و درستی قرار گرفته است و کسی هم نمی تواند از افکار عمومی ملت فاصله بگیرد.

وی افزود: خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران همه حرکت های ساختاری بر مبنای مردمسالاری است و مردم رای می دهند و در صحنه می آیند .

رئیس جمهور گفت: حالا اگر کسی افکاری داشته باشد که قابل قبول نباشد طبیعتا دوره کوتاهی می رود کنار و دوره بعدی می آید.

آقای روحانی تاکید کرد : مردمسالاری بسیار مهم است برای این که افکار را در مسیر درست قرار دهد و افکار درست هست که می تواند نسل جوان ، دانشگاهی، کشاورز و نسل صنعتی را جذب کند و این از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است از 22 بهمن 57 که ما در مسیر مردمسالاری رفتیم.

انتقاد سازنده مفید است

رئیس جمهور گفت : معتقدیم انتقاد سازنده مفید است و حتما باید انتقاد باشد ولی انتقاد را غیر از بددهنی، فحاشی و بی تربیتی می دانیم.

آقای روحانی با اشاره به این که امام راحل به عنوان بنیانگذار انقلاب همواره بر مردم سالاری دینی تاکید داشتند، گفت: 47 روز بعد از پیروزی انقلاب امام به مردم گفتند پای صندوق های رای بروید و خودتان انتخاب کنید که می خواهید چه نوع حکومتی داشته باشید بنابراین مسیر ما مسیر مردم سالاری دینی است و این تضمین کننده اصل نظام و تصحیح افکار است.

وی افزود: امروز حرکت جامعه ما به سمت امیدواری نسبت به آینده است و همه باید به فکر مردم ، آینده ایران ، ملت و رفاه ملت باشیم . باید بد اخلاقی و بددهنی را رها کنیم و البته این موضوع هیچ گونه خللی در اراده ما ایجاد نمی کند و ما به آن اعتنایی نمی کنیم.

آقای روحانی با بیان اینکه پیامبر ما به خاطر مکارم اخلاقی مبعوث شد گفت: ما جمهوری اسلامی هستیم و افتخار ما ادب ، مکارم اخلاقی و احترام است و البته معتقدیم انتقاد سازنده مفید است و حتما باید انتقاد باشد ولی انتقاد را غیر از بددهنی، فحاشی و بی تربیتی می دانیم و ملت ما نیز فحاشی را برنمی تابد.

رئیس جمهور با تاکید بر این که همه ما باید برای خدمت و افتخار ایران تلاش کنیم افزود: طرح هایی که امروز و روزهای دیگر افتتاح می شود نشان می دهد که جوانان ، کارگران و مدیران ما همه در میدان کار هستند.

وی با اشاره به اینکه امروز 30 هزار میلیارد تومان طرح در شرایط جنگ اقتصادی افتتاح شد افزود: پنجشنبه های ما که افتتاح طرح های عمرانی است گواه و شهادت ایستادگی ملت ایران در تاریخ است و شهادت می دهد که ملت ما مقاوم و در برابر توطئه دشمنان ایستاده است و عقب نشینی نمی کند و مسیر پیشرفت را تا موفقیت نهایی ادامه خواهد داد.
 
<div id="video-display-embed-code_332499" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/804999/332499?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما