سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: داریوش یاری کارگردان مستند «گردان تکنفره» با موضوع روایت لحظاتی از زندگی شهید عبدالرسول زرین تکتیرانداز آشنای جبههها که با عناوینی مثل گردان تکنفره و چریکی مخلص شناخته میشود، دوران دفاعمقدس را دوره مهمی در کشور ما دانست که شخصیتهای ارزشمند و مهمی اتفاقات آن را رقم زدهاند و برای همین باید به این افراد و این مقطع تاریخی با دقت پرداخته شود.
این کارگردان لازمه جذابیت بیشتر مستندها را تحقیق و پژوهش عنوان کرد و درباره ساخت مستندهایی که قابلیت دیده شدن در سطح بینالمللی را داشتهباشند، به ایسنا میگوید: برای ساختن فیلمهایی که جذابیت لازم برای دیده شدن در عرصه بینالمللی را هم داشته باشند، لازم است که تحقیق و پژوهشهایی انجام شود و موضوعاتی جذاب با ایدههای ناب انتخاب شود که میتواند در قالب مستند ارائه شود. گرایش من به نوع مستند بازسازی است و این قالب برایم جذابیت بیشتری دارد. شاید دلیلش این باشد که من در حوزه فیلمهای داستانی فعالتر هستم. این کارگردان درباره لوکیشنهای تصویربرداری مستند «گردان تکنفره» عنوان میکند: این مستند در شهر اصفهان، زادگاه شهید زرین تصویربرداری شدهاست. بخشهای بازسازی هم در شهر نجفآباد و در پادگان «امام علی (ع)» که سپاه در اختیار ما قرار داد، ضبط شد. خوشبختانه با پشتیبانی و همراهی سپاه لشکر امامحسین (ع) که در اصفهان مستقر است، این امکان برای ما به وجود آمد.
یاری درباره اسنادی که مستند «گردان تکنفره» بر اساس آن ساختهشد، گفت: مهمترین منبع ما، فرزند بزرگوار شهید حاج اصغر زرین بود که عکسها و فیلمهای آرشیوی خوبی از پدر و همرزمانش داشتند و در اختیار ما قرار دادند؛ همچنین آرشیو لشکر امام حسین (ع) و آرشیو تلویزیون که به ما در رسیدن به هدفمان کمک کردند. او جایگاه درام و میزان نفوذ آن در این فیلم مستند را اینگونه شرح داد: این فیلم، شخصیت محور است و درامی که در بدنه کار شکل میگیرد درامی است که از خود این شخصیت کشف و پرداخته شدهاست. به عنوان فیلمساز این مستند، به هیچ عنوان سعی نکردم ایدههای تخیلی در کار شکل بگیرد. هر آنچه که درام اثر را به وجود آورده اتفاقاتی است که خود این کاراکتر در آن نقش داشتهاست.
نظر شما