شناسهٔ خبر: 44133663 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تفسیر قرآن؛

مراد از «همانا دین (پسندیده) نزد خدا آئین اسلام است» چیست؟ + صوت

تفسیر اجمالی آیه ۱۹ سوره آل عمران را در این گزارش بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُۗ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیًا بَیْنَهُمْ ۗ وَمَنْ یَکْفُرْ بِآیَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِیعُ الْحِسَابِ

همانا دین (پسندیده) نزد خدا آیین اسلام است و اهل کتاب راه اختلاف نپیمودند مگر پس از آگاهی به حقّانیت آن، و این خلاف را از راه حسد در میان آوردند؛ و هر کس به آیات خدا کافر شود (بترسد که) محاسبه خدا زود خواهد بود.

فایل صوتی تلاوت آیه ۱۹ سوره آل عمران

<div id="video-display-embed-code_12979535"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/7571126/12979535?width=400&height=300"></script></div>

تفسیر آیه ۱۹ سوره آل عمران

مراد از معناى اسلام در اینجا معناى لغوى آن است؛ به قرینه اینکه اختلاف اهل کتاب را نقل مى کند که بعد از علم به حقانیت اسلام و تنها به خاطر دشمنى که با یکدیگر داشتند آنرا نپذیرفتند.

در نتیجه معناى جمله مورد بحث چنین مى شود که: (دین نزد خداى سبحان یکى است و اختلافى در آن نیست و بندگان خود را امر نکرده مگر به پیروى از همان دین و بر انبیاى خود هیچ کتابى نازل ننموده مگر درباره همان دین.

بیشتر بخوانید

هیچ آیت و معجره اى به پا نکرده مگر براى همان دین که آن دین عبارت است از اسلام، یعنى تسلیم حق شدن، و بعقیده هاى حق معتقد گشتن، و اعمال حق انجام دادن) و به عبارتى دیگر: (آن دین واحد عبارت است از تسلیم شدن در برابر بیانى که از مقام ربوبى در مورد عقائد و اعمال و یا در مورد معارف و احکام صادر مى شود)؛ و این بیان هر چند به طورى که در قرآن حکایت شده در شرایع رسولان و انبیاى او از نظر مقدار و کیفیت مختلف است.

لیکن در عین حال از نظر حقیقت چیزى به جز همان امر واحد نیست، اختلافى که در شریعت‌ها هست از نظر کمال و نقص است، نه اینکه اختلاف ذاتى و تضاد و تنافى اساسى بین آن‌ها باشد، و معناى جامعى که در همه آن‌ها هست عبارت است از تسلیم شدن به خدا در انجام شرایعش، و اطاعت او در آنچه که در هر عصرى با زبان پیامبرش از بندگانش مى خواهد.

پس دین همین اطاعتى است که خدا از بندگان خود مى خواهد، و آنرا براى آنان بیان مى کند، و لازمه مطیع خدا بودن این است که آدمى آنچه از معارف را که به تمام معنا برایش روشن و مسلم شده اخذ کند، و در آنچه برایش مشتبه است توقف کند، بدون اینکه کمترین تصرفى از پیش خود در آن‌ها بکند.

پیام‌های آیه ۱۹ سوره آل عمران

۱-ایمان به یگانگی، عدالت، عزّت و حکمت خداوند (که در آیه‌ی قبل بود) زمینه‌ی تسلیم شدن انسان است. «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللّهِ الْإِسْلامُ»

۲-لازمه‌ی تسلیم بودن در برابر خداوند، پذیرش اسلام به عنوان آخرین دین الهی است. «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللّهِ الْإِسْلامُ»

۳-تجاوز از مرز‌های حق، سبب بروز اختلاف است. «وَ مَا اخْتَلَفَ الَّذِینَ... بَغْیاً»

۴-سرچشمه‌ی بعضی از اختلافات مذهبی، حسادت‌ها و ظلم هاست؛ نه جهل و بی خبری. «مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْعِلْمُ»

۵-حسد، زمینه‌ی کفر است. «بَغْیاً... وَ مَنْ یَکْفُرْ»

۶-کتاب وعلم، به تنهایی سبب نجات نمی‌گردند. «أُوتُوا الْکِتابَ، جاءَهُمُ الْعِلْمُ، مَنْ یَکْفُرْ»

۷-کسانی که آگاهانه ایجاد اختلاف می‌کنند، بزودی سیلی می‌خورند. «سَرِیعُ الْحِسابِ»

انتهای پیام/

نظر شما