شناسهٔ خبر: 44123839 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آریا گزارش می دهد؛

فاجعه ای لاکچری به نام دستکاری در تاریخ تولد نوزادان/ پرداخت 130 میلیون برای چند تا 9 !

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا- با نزدیک شدن به یک تاریخ رند دیگر مثل 9/9/99 بازهم شاهد این هستیم که برخی از والدین برای تولد نوزاد خود تاریخ را دستکاری می کنند ، غافل از اینکه به سلامت فرزندشان آسیب می زنند.
به گزارش خبرگزاری آریا، در سال‌های اخیر تمایل خانواده‌ها به تاریخ‌های رند برای تولد فرزندان بیشتر شده و تعداد تولدها در این روزها بیشتر از حد معمول بوده است. تاریخ‌های همچون 5/5/95 -  6/6/96 - 7/7/97 - 8/8/98 و  8/8/88  که طبق خبرها، تعداد زایمان‌ها در آن‌ها حداقل دو برابر تعداد روزهای عادی بوده  است.
چندی قبل دکتر ایرج حریرچی‌ معاون کل وزارت بهداشت با تشریح عوارض تولد زودرس نوزادان، از افزایش زایمان سزارین در برخی تاریخ‌های خاص در بیمارستان‌های خصوصی انتقاد کرده و گفته بود: «بیشترین تکامل مغزی جنین در چند هفته آخر حاملگی است. این در حالی است که در کشور ما به طور میانگین در 38 هفتگی سزارین انجام می‌شود و به این ترتیب جنین‌ دو هفته از رشد مغزی محروم می‌شود. همچنین در صورت تمایل والدین به تولد نوزاد در تاریخی خاص یا روزهای مناسبتی، ‌به دلیل سزارین زودرس، نوزادان بیشتر در معرض نارسایی تنفسی قرار می‌گیرند. علاوه بر این خود مادر نیز دچار عوارض متعدد جراحی، بیهوشی و طبی می‌شود.»

فاجعه دستکاری در تاریخ تولد نوزادان
همچنین دکتر علیرضا رییسی‌‌ معاون بهداشتی وزیر بهداشت نیز دستکاری در تاریخ تولد نوزادان و یا همان «تولدهای تقویمی» را فاجعه خوانده و تاکید کرده بود: «متاسفانه مشکلی که در برخی جوامع به ظاهر مترقی می‌بینیم این است که افراد تمایل دارند تاریخ زایمان و تولد نوزادشان را تغییر دهند و مثلا طبق روز ازدواج یا تاریخ دیگری که مد نظرشان است، زایمان را تنظیم کنند. به همین دلیل مثلا اگر قرار است کودک‌شان در 20/7/97 متولد شود‌ طوری برنامه‌ریزی می‌کنند که به صورت سزارین نوزاد را در 7/7/97 به دنیا آورند تا تاریخ تولد جالبی از کار درآید، اما این کار فاجعه است و واقعا این‌طور رفتار کردن با سلامت نوزادان و نسل آینده کشور نگران‌کننده است.»
وی همچنین تاکید کرده بود: «دستکاری در تاریخ زایمان‌ها، میزان بستری نوزاد در NICU و حتی مرگ نوزادان را افزایش می‌دهد و واقعا باید خانواده‌ها را از این کار منع کنیم.»

این تصمیمات اشتباه به جز عوارض هیچ‌چیز دیگری به همراه ندارد
از طرفی یک متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ طب مادر و جنین در این‌باره می‌گوید: «در صورت سلامت کامل مادر و جنین، تکامل نهایی جنین به حدود 40 هفته زمان نیاز دارد و گاهی ممکن است تا 42 هفته هم طول بکشد. اما متاسفانه چندسالی است که در کشور ما خانواده‌ها در مدت زمان حاملگی دخالت می‌کنند و به خواست خودشان آن را تغییر می‌دهند و از قبل برای تاریخ دقیق تولد نوزاد در یک روز خاص مثل 9/9/99 حساب و کتاب می‌کنند.  دکتر «شیرین نیرومنش» درباره عوارض این نوع زایمان‌ها گفته که « این تصمیمات اشتباه به جز عوارض هیچ‌چیز دیگری به همراه ندارد. با تاخیر انداختن زایمان، ممکن است جفت پیر شود و جنین با کمبود اکسیژن مواجه شود. یا ممکن است عقب انداختن زایمان در مادرانی که قبلا سزارین داشته‌اند، پارگی رحم را به دنبال داشته باشد. کم وزنی، نارس بودن ریه‌ها و مشکلات تنفسی برخی از عوارض زایمان‌های زود یا با تاخیر است که هم به نوزاد و هم به روح و روان خانواده‌ها آسیب می‌زند».

130 میلیون برای رزرو اتاق عمل؟!

مشخص نیست در خبرهای هفته بعد، آمار نوزادان متولد 9آذر99 چقدر خواهد بود، اما به نظر می‌رسد باز هم تجربه‌ای تلخ رقم خواهد خورد و مصداقش هم این ادعای یکی از پرستاران است که یک خبرنگار آن را در توئیتی آورده است: «خانواده‌ای برای تولد فرزندشان در ساعت 09:09 روز 9/9/99 یک‌صد و30میلیون تومان پول رزرو اتاق عمل داده‌اند!»

رصد سزارین های تقویمی/هشدار به بیمارستان ها و پزشکان
اما قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، نسبت به انجام زایمان های تقویمی در بیمارستان ها هشدار داده و در ابلاغی به معاونین درمان دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به افزایش انجام تولدهای تقویمی به روش سزارین در طی چند سال گذشته، این موضوع را برخلاف برنامه ها و سیاست های اجرایی وزارت بهداشت در حوزه ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین های الکتیو دانسته و تاکید کرد: دستکاری و یا تولد زودهنگام یا دیرتر از زمان اصلی، ضمن تحمیل هزینه اضافی به خانواده ها و سیستم درمان، باعث ایجاد عوارض جسمانی و به خطر افتادن سلامت مادر و نوزاد می شود.
وی در این ابلاغیه خواستار بررسی عملکرد بیمارستان ها و پزشکان در سزارین های تقویمی 1399.9.9 شد و تصریح کرد: با بیمارستان ها و پزشکان دارای سابقه آمار بالای سزارین مدیریت نشده، برخورد خواهد شد.
در متن ابلاغیه معاون درمان وزارت بهداشت، آمده است: افزایش انجام تولدهای تقویمی به روش سزارین در طی چند سال گذشته برخلاف برنامه ها و سیاست های اجرایی وزارت متبوع در حوزه ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین های الکتیو، در حال تبدیل شدن به رویه ای نادرست در حوزه بهداشت و درمان گردیده و با برنامه ریزی از پیش تعیین شده و تبلیغات در فضاهای مجازی و سایت های اینترنتی، با تحریک و انگیزش خانواده ها، تاریخ تولد نوزادان را با هدف رسیدن به تاریخ های خاص،  دستکاری و با تولد زودهنگام یا دیرتر از زمان اصلی، ضمن تحمیل هزینه اضافی به خانواده ها و سیستم درمان باعث ایجاد عوارض جسمانی و به خطر افتادن سلامت مادر و نوزاد می شود.

"El resultado general es alentador", aunque "una mirada más profunda revela que todavía se mantienen las desigualdades", señala el artículo. (Foto referencial: Reuters)

نظارت و کنترل رفتار آسیب رسان به سلامت جامعه
از طرفی بررسی، نظارت و کنترل هرگونه رفتار آسیب رسان به سلامت جامعه از وظایف تکلیفی وزارت متبوع می باشد و به اشکال مختلف در اسناد توسعه ای و سیاست های اجرایی کلان حوزه سلامت به آن اشاره گردیده و موضوع یاد شده به دلیل حواشی و تبعات پیرامونی آن مورد توجه مقامات عالی کشور قرار گرفته و دستور صریح «بررسی دقیق و شناسایی عوامل، جلوگیری از گسترش و ادامه و اعمال مقررات با متخلفین» به وزارت متبوع ابلاغ شده است.
در همین راستا چندین تاریخ مناسبتی و تقویمی در سال جاری رصد گردید که متاسفانه نتایج آن حاکی از افزایش معنادار آمار سزارین های غیر ضرور توسط بعضی از پزشکان و بیمارستانها می باشد. لذا با توجه به در پیش بودن تاریخ 1399.9.9 پیش بینی تکرار افزایش سزارین های بدون اندیکاسیون در این تاریخ به رغم اطلاع رسانی عوارض و خطرات آن از طریق رسانه های مختلف، بررسی و شناسایی میزان همراهی و عملکرد پزشکان و بیمارستان ها در کنترل این اقدام غیر موجه در دستور کار جدی وزارت متبوع قرار گرفته است.
ضرورت دارد عملکرد افزایش آماری سزارین های بیمارستان ها و پزشکان در تاریخ 1399.9.9 مورد بررسی دقیق قرار گرفته و پزشکان متخصص زنان و زایمان با آمار افزایشی را به هیات انتظامی استان معرفی نمایید.
در این ابلاغیه آمده است که معاونت درمان وزارت بهداشت، اطلاعات ارسالی را با سایر داده های دریافتی از سامانه های در اختیار و اطلاعات بازدیدهای نظارتی حضوری، راستی آزمایی خواهد نمود و با بیمارستان ها و پزشکان دارای سابقه آمار بالای سزارین مدیریت نشده، مطابق با ضوابط و مقررات عمل خواهد نمود.

امیدواریم والدین با نگاهی واقع بینانه و به دور از تخیل و لاکچری نگری نسبت به سلامت و آینده فرزندان خود توجه بیشتری داشته باشند و از اینجام کارهای اینچنینی بپرهیزند تا هم جامعه ای سلامت داشته باشیم و هم هزینه های نظام سلامت را کاهش دهیم.

نظر شما