شناسهٔ خبر: 44119140 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سینگال های بایدن برای بازگشت به برجام/ اوباما برای بازگشت بایدن به برجام زمان خرید

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- ترکیب تیم امنیت ملی و سیاست خارجی دولت بایدن، از سینگال های رئیس جمهور جدید آمریکا برای بازگشت به برجام حکایت دارد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تیم امنیت ملی و سیاست خارجی خود را برای دولت آینده معرفی کرد.
بر اساس اطلاعیه‌ای که سایت رئیس‌جمهور منتخب و معاون او منتشر کرده است، آنتونی بلینکن به عنوان وزیر خارجه، جک سالیوان، مشاور امنیت ملی، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل و جان کری، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور تغییرات اقلیمی، منصوب شده‌اند.
کری که پیمان مبارزه با تغییرات اقلیمی موسوم به معاهده اقلیمی پاریس را امضاء کرده بود، قرار است به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور تغییرات اقلیمی در شورای امنیت ملی حضور یابد.
این نخستین بار است که این شورا یک کرسی را به موضوع تغییرات اقلیمی اختصاص می‌دهد.
دولت دونالد ترامپ روز14 آبان‌ امسال به‌طور رسمی از معاهده اقلیمی پاریس خارج شد. آمریکا آبان‌ پارسال به طور رسمی سازمان ملل متحد را در جریان این تصمیم خود قرار داده بود.
جو بایدن در زمان مبارزات انتخاباتی خود وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات به معاهده اقلیمی پاریس باز خواهد گشت.
از سوی دیگر، تیم بایدن- هریس اعلام کرده که قرار است الخاندرو مایورکاس سمت وزیر امنیت داخلی و آوریل هینس مدیریت اطلاعات ملی را در دولت آینده به عهده بگیرند.
تیم بایدن- هریس در اطلاعیه خود تصریح کرده است: «امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا از سوی حرفه‌ای‌های مجرب هدایت خواهد شد تا رهبری قاعده‌مند در عرصه جهانی را اعاده کند و رهبری در داخل را عظمت ببخشد».

سینگال های بایدن برای بازگشت به برجام
آنتونی بلینکن که به عنوان وزیر خارجه آینده آمریکا معرفی شده است، در دولت باراک اوباما معاون وزیر خارجه بود، چهره‌ای که در مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران نیز نقش داشت و منتقد تصمیم دولت دونالد ترامپ برای خروج ایالات متحده از این توافق به شمار می‌رفت.
با انتصاب آقای بلینکن به سمت وزیر خارجه آمریکا احتمالا موضوع بازگشت دوباره واشینگتن به توافق هسته‌ای تقویت شود.

بلینکن، وزیر خارجه بایدن کیست؟
آنتونی بلینکن سال 2008، در دولت اوباما مشاور جو بایدن در زمینه امور امنیت ملی بود. سال 2013، مشاور اوباما شد و در سال 2014 از سوی او به عنوان دومین مقام وزارت خارجه آمریکا جایگزین ویلیام برنز شد.
بلینکن در موضع‌گیری‌های گذشته‌اش درباره ایران در لفافه گفته که دولت احتمالی جو بایدن از اهرم تحریم‌ها به عنوان فشار بر ایران در موضوعات غیرهسته‌ای استفاده خواهد کرد.
بلینکن اواخر سپتامبر سال جاری در مصاحبه با «سی‌بی‌اس نیوز» درباره موضوع ایران و سیاست آتی بایدن در این زمینه می‌گوید: «اگر جو بایدن رئیس جمهور شود، و اگر ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای برگردد، ما هم کار مشابهی خواهیم کرد. اما آنگاه، ما آن را به عنوان پلتفرمی استفاده خواهیم کرد تا با شرکا و متحدانمان تلاش کنیم که آن را تقویت و طولانی‌تر کنیم. و فکر می‌کنم این امتیازاتی دارد، که ما را در کنار شرکا و متحدانمان قرار می‌دهد تا بتوانیم با هم به طور موثرتر علیه سایر فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران فشار وارد کرده و این اطمینان را حاصل کنیم که در خصوص آن فعالیت‌ها، ایران منزوی شود و نه آمریکا.»

جیک سالیوان کیست؟
جیک سالیوان که حالا جو بایدن می‌خواهد به عنوان مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور منصوب کند، همان کسی است که سال ٢٠١٣ تماس تلفنی باراک اوباما و حسن روحانی را برقرار کرد.
‏او می گوید تا آخر این تماس مطمئن نبوده که آیا واقعا روحانی آن طرف خط است؛ و نه یک دی‌جی رادیو در مونترآل [که مقامات را سر کار می‌گذارد]!
پیش از اعلام این خبر، جک سالیوان انتصابش به عنوان مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن را تایید کرده بود.
سالیوان دیروز در توئیتی نوشت: «پرزیدنت بایدن به من آموخت که حفظ امنیت ملی ما در بالاترین سطح حکومت باید چطور باشد. حالا، ایشان از من خواسته‌اند که به عنوان مشاور امنیت ملی‌شان کار کنم. در این خدمت، هر کاری که در توانم باشد برای حفظ امنیت کشورمان انجام می‌دهم».

اوباما برای بازگشت بایدن به برجام زمان خرید
«باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مصاحبه‌ای گفته تغییر سیاست‌های دونالد ترامپ توسط جو بایدن زمان‌بر است و فورا صورت نخواهد گرفت.
باراک اوباما که با واشنگتن‌پست مصاحبه می‌کرد گفت سیاست خارجی دونالد ترامپ موجب وارد شدن لطمه به آمریکا شده، اما «جو بایدن» تیم مناسبی برای خارج کردن واشنگتن از این وضعیت دارد.
رئیس جمهور سابق آمریکا گفت: تغییر مواضع آمریکا درباره مسائلی مثل توافق اتمی ایران در زمان ترامپ، می‌تواند موانعی در رابطه با ورود دوباره به این توافق ایجاد کند.
باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا در مصاحبه با نشریه واشنگتن پست و در پاسخ به این سوال مجری که پرسید: به نظر شما دولت بایدن چگونه خواهد بود؟ شما با برخی از افرادی که وی انتخاب کرده است و از جمله آنتونی بلینکن آشنا هستید. به نظر می‌رسد که او به زودی به عنوان وزیر خارجه معرفی شود. آیا او می‌تواند به فوریت متحدان اروپایی آمریکا را متقاعد کند که دوران ترامپ-پمپئو یک دوران مخرب و فرسایشی بوده است. آیا او می‌تواند اعتماد را به متحدان بازگرداند. بسیاری از این متحدان هم اکنون با آمریکا هم نظر نیستند.
اوباما گفت: من آنتونی را می‌شناسم. او معاون مشاور امنیت ملی دولت من بود. او مشاور سیاسی جوبایدن معاون من بود. او همیشه یکی از افراد حاضر در نشست‌های ما بود. او در زمان ریاست جمهوری من فرد فوق العاده‌ای بود. او فردی هوشمند و یک دیپلمات با تجربه و ماهر و فردی مورد احترام در سراسر جهان است. من می‌دانم که او می‌تواند کار بزرگی را انجام دهد. بر اساس گزارش‌ها جیک سالیوان به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا خدمت خواهد کرد. او یک جوان پرانرژی است. به نظرم او می‌تواند فوق العاده باشد. ما تیمی را می‌بینیم که در حال تشکیل است و ما به آن اعتماد زیادی داریم. به نظرم اعتماد از دست رفته متحدان آمریکا را نمی‌توان یک شبه احیاء کرد. زمانی که آن‌ها می‌بینند افرادی، چون آنتونی در حال رسیدن به قدرت هستند احساس آرامش می‌کنند. آن‌ها او را در بسیاری از کنفرانس‌ها در سراسر جهان دیده اند. او نقش راهبرانه آمریکا را در جهان نشان داده است.
وی افزود: یک احساس طولانی مدت وجود خواهد داشت که آمریکا همچنان دچار شکاف است. برخی رفتار‌های متعصبانه در رابطه با انتخابات سبب شده است که جهان از خود این سوال را بپرسد که آمریکا تا چه اندازه می‌تواند قابل اعتماد باشد. تغییر مواضع آمریکا درباره مسائلی مثل توافق اتمی ایران و توافق نامه پاریس در زمان ترامپ می‌تواند نوعی موانع در رابطه با ورود دوباره به این توافق‌ها ایجاد کند. هنوز معلوم نیست که در زمان دولت آینده آمریکا به وضعیت گذشته بازگردیم. آسیب‌هایی زده شده است. برای خروج از این وضعیت ما به زمان نیاز داریم. اما شکی وجود ندارد که جوبایدن درست‌ترین افراد را برای این کار در اختیار دارد. من اطمینان دارم که او می‌تواند این کار را انجام دهد. اما همه این موارد به فوریت و یک شبه روی نمی‌دهند.

نظر شما