آخرین آمار کرونا در ایران
دکتر سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت امروز دوشنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۳ آذر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۴۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۷۴۴ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۸۶۶ هزار و ۸۲۱ نفر رسید.
وی افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۵۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۴۵ هزار و ۲۵۵ نفر رسید.
دکتر کیهان آزادمنش مدیر گروه تحقیقات ویروسشناسی انستیتو پاستور با حضور در وبینار ایرنا اعلام کرد: ایران با تکیه بر دانش و تجربه طولانی خود در ساخت واکسن، در زمینه تولید واکسن کووید-۱۹ به دستاوردهای خوبی رسیده است و به احتمال قوی، واکسن ایرانی کرونا تا تابستان سال آینده وارد بازار می شود.
ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت در گفتگو با شبکه خبر،گفت: بررسی آثار محدودیتها زمان بر است و برای کاهش میزان بستریها به دو تا سه هفته و همچنین برای کاهش موارد فوتی حداقل یک ماه تا ۵ هفته زمان لازم است. به طور قطع نتیجه محدودیتها مثبت خواهد بود، اما آثار حداکثری بستگی به میزان همکاری مردم و رعایت دستورالعملها در سطح خانواده و پرهیز از دورهمیها دارد.
حریرچی افزود: هدف گیری ما برای محدودیتها این است که برای یک ماه یعنی تا یکم دی موارد ابتلاء ۳۰ درصد کاهش یابد و موارد مرگ و میر نیز ۱۰ درصد کمتر شود.
وی گفت: به طور قطع تا دو سال آینده تولید و توزیع واکسن مؤثر برای اکثر کشورهای دنیا ممکن نیست و چارهای جز رعایت دستورالعملها نداریم.
***
ناصر ایمانی: مجلس باید از تصمیمات احساسی فاصله بگیرد
ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی اصولگرا درباره احتمال شکست اصلاحطلبان در انتخابات ۱۴۰۰ به آرمان ملی گفت: «امکان دارد که مردم بهدليل رويگرداني از اصلاحطلبان، نامزدي غيراصلاحطلب را حمايت کنند. اسم اين نامزد را اصولگرا نميگذارم، بلکه تعمدا از واژه غيراصلاحطلب استفاده ميکنم. احتمال حمايت مردم از چنين نامزدي وجود دارد. از طرف ديگر، نگاه مردم برخلاف آنچه ما از آن صحبت ميکنيم، اصلاحطلبانه يا اصولگرايانه نيست. نگاه عمده مردم اين است که کدام فرد، ميتواند مشکلات کشور و آنها را رفع کند، نه اينکه نامزد انتخاباتي سابقه سياسي اصلاحطلب يا اصولگرا دارد.
اگر نامزدي به چشم مردم توانا بيايد، عموما به آن اقبال ميکنند. کمتر به اين توجه ميشود که خاستگاه سياسي آن نامزد چيست. بنابراين اگر فردي در انتخابات ۱۴۰۰ نامزد شود که مردم ببينند، توانمند و کارآمد است، کشور را به مشکلات بيشتري گرفتار نميکند، اهل تخاصم و درگيريهاي متعدد داخلي يا خارجي نيست و ميتواند دردي از مردم دوا کند، به او راي خواهند داد. اينکه آن فرد متعلق به کدام جناح سياسي باشد، چندان مورد توجه مردم نيست.»
ایمانی درباره عملکرد مجلس یازدهم گفت: «فکر ميکنم، اين مجلس بايد مقداري پختهتر عمل کند، از احساساتي عمل کردن، تصميم گرفتن و احساساتي تصويب کردن فاصله بگيرد. مجلس طرحها و لوايح را با نظر کارشناسي مصوب کند، کمتر به مسائل جاري بپردازد و عمدتا به مشکلات کلي بپردازد.
در اين زمينهها مجلس مقداري ضعيف عمل کرده است. البته اين موضوع تا حدي طبيعي است، زيرا بيشتر نمايندگان مجلس جديد هستند و آشنايي چنداني با مسائل اساسي و کلي ندارند. اين موضوع به مقداري زمان نياز دارد تا نمايندگان جديد نسبت به اين مسائل آگاهي پيدا کنند. معتقدم مجلس ميتوانست قويتر از اين ظاهر شود.»
***
واکنش متفاوت عباس عبدی به تخریب آلونک در بندرعباس
عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی درباره تخریب آلونک در بندرعباس در اعتماد نوشت: «در پي اين اقدام دادگستري محل وارد عمل و ظاهرا براي اين ماجرا پرونده درست شده است. فرماندار و استانداري نيز به ميدان آمدند، برخي مسوولان به عيادت اين خانم در بيمارستان رفتند، قول ساخت يا احداث واحدي درخور را دادهاند! و گفته ميشود احتياطا يك واحد براي ايشان رهن كردند. ماموران متخلف! را تعليق كردهاند و قول صدور پروانه ساخت براي زميني كه سند مالكيت ندارد، داده شده است!...
نتيجه اين رفتار چه خواهد شد؟ توسعه آلونكها. يعني همان چيزي كه همه از وجودش ناراحت هستند. اگر نتوان جلوي آلونكها را گرفت خيليها انگيزه پيدا ميكنند با بلوك سيماني يا حلب روغن يا هر چيز ديگري در قطعه زميني خالي آلونكي بسازند به اميد اينكه كسي بيايد خراب كند و فيلم بردارند و به فضاي مجازي دهند يا در ماهوارهها منتشر شود و احساسات مسوولان از طريق ماهواره غليان پيدا كرده و تحت تاثير قرار گيرد و قول اهداي يك واحد مسكوني را بدهند! از كدام منبع چنين قولي ميدهند كه قبلا داشتند و نميدادند؟ خدا ميداند. بعد هم آنقدر تعداد آنان زياد ميشود كه امكان برچيدن آنها و قول معوض دادن وجود نخواهد داشت و شاهد شكلگيري گسترده آلونكنشيني و تبعات اقتصادي و اجتماعي و امنيتي اين پديده خواهيم بود...
مساله اصلي برخورد با يك آلونكنشين نيست بلكه مساله بر سر وجود افراد فاقد سرپناه و فقير است. بسياري آگاهانه يا ناآگاهانه ميخواهند با حمايت خود از آلونكنشين بر اين پديده تاثرآور سرپوش بگذارند. مطابق اصل ۳۱ قانون اساسي بايد براي همه مسكن ساخت حالا كار به دفاع از آلونكنشيني كشيده. آنان كه چندين دهه است شعار عدالتخواهي ميدهند ولي دريغ از يك گام به پيش...
مساله اصلي اين است كه آن خانم چرا در چنين وضعي قرار دارد؟ نه تنها او بلكه تعداد بيشماري چون او هستند كه يا در آلونك مشابه زندگي ميكنند يا حتي اقدام به اين كار نيز نكردهاند. مگر با جلوگيري از اين تخريب مشكلي حل ميشود؟ جز اينكه مساله اصلي كماكان حل نشده و به صورت نادرستي صورت آن پاك خواهد شد؟... هر گونه پرداختن به مسائل اجتماعي بدون ريشهيابي آنها موجب تشديد مشكلات و مسائل خواهد شد.»
***
تکذیب خبر دعوت از موسوی لاری برای نامزدی در انتخابات
چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه استانداران دوره اصلاحات از موسوی لاری وزیر کشور در آن دوره برای نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ دعوت کردهاند. مرتضی مبلغ، فعال سیاسی اصلاحطلب و معاون وزیر کشور در دولت اصلاحات درباره این خبر به شرق گفت: «درباره آقای موسویلاری خبری که بهتازگی در یکی از سایتها مبنی بر درخواست برخی استانداران زمان وزارت کشور ایشان برای نامزدی در انتخابات مطرح شده، کذب و ساختگی است و صحت ندارد و معلوم نیست با چه هدف و انگیزهای این خبر کذب و داستانسراییهای تخریبی علیه ایشان صورت گرفته است.»
***
لنکرانی: درباره مهار کرونا فرصتهای مهمی از دست رفت
کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت در دولت احمدینژاد درباره مدیریت کرونا به فرهیختگان گفت: «مهمترین نکته در مقابله با پاندمیها و بیماریهای عفونی در این حجم، داشتن یک نوع نگاه سیستماتیک است که بخش مهمی از آن در وزارت بهداشت شکل نمیگیرد، بلکه در سایر ارگانها شکل میگیرد و احتیاج به مدیریت کلان دارد، ازاینرو ابتدای همهگیری تاکید همه کسانی که با این همهگیریها آشنایی داشتند، این بود که مقابله با شیوع این ویروس احتیاج به فرماندهی در حد رئیس قوه مجریه دارد و کاری نیست که وزارت بهداشت بهتنهایی از پس آن بربیاید، چراکه این بیماری با همه اتفاقات یک قرن گذشته متفاوت بود.
من فکر میکنم ما فرصتهای مهمی را از دست دادیم ولی باید درحالحاضر جبران کنیم و متاسفانه هرچه میگذرد جبران این امر دردناکتر و غفلت از آن باعث میشود مرگومیر ما افزایش یابد. مهمترین چیزی که از دست دادیم این بود که در فروردینماه مشارکت عمومی بالایی داشتیم و بهمرور این مشارکت و همراهی را در جدی بودن همهگیری از دست دادیم و نتوانستیم آن را حفظ کنیم و این سبب شد بیماری جدی گرفته نشده و شیوع گسترده شود.
بخشی از این امر مربوط به رفتارهایی بود که قوای مختلف کشور انجام دادند. رفتارهای آنها نشان نمیداد با معضل و موضوع مهمی روبهرو هستیم، بلکه این را در کنار سایر مسائل عادی کشور دیدند....
به نظر من ایراد این است که بیماری کرونا موضوع اول کشور قرار نگرفته و این مهمترین ایرادی است که رخ داده است، چراکه هیچوقت با یک اپیدمی با این وسعت روبهرو نبودهایم و این اپیدمی هر روز که از آن غفلت میشود، سرکشتر میشود و عوارض بیشتری را ایجاد میکند. لذا این بیماری باید موضوع اول کشور شود و همه اقداماتی که در کشور انجام میشود بهنوعی باید متوجه این بیماری باشد.»
***
اصلاحطلبان از ائتلاف ظریف و لاریجانی حمایت میکنند؟
راهبرد اصلاحطلبان در انتخابات پیشِرو هنوز مشخص نیست. برخی از اصلاحطلبان با صدای رسا اعلام میکنند که در این انتخابات فقط از یک کاندیدای صددرصد اصلاحطلب باید حمایتد کنند و تجربه حمایت از حسن روحانی را تکرار نکنند حتی اگر گزینه ایشان توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شود و عملا از حضور در انتخابات بازبمانند. ظاهرا حزب اتحاد ملت در این طیف طبقهبندی میشوند.
در مقابل به نظر میرسد حزب کارگزاران رویکرد دیگری دارد و علاقه دارد به سمت ائتلاف با اصولگرایان به اصطلاح معتدل حرکت کند.
اما در این میان به نظر میرسد پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا بخشی از معادلات سیاست داخلی ایران را عوض کرده است. با پیروزی بایدن موضوع مذاکره با آمریکا دوباره مورد توجه افکارعمومی قرار گرفته و همین مسئله باعث شده است نگاه همه گروههای سیاسی بهخصوص اصلاحطلبان به انتخابات ۱۴۰۰ تغییر کند.
با پیروزی بایدن، نام جواد ظریف و علی لاریجانی به عنوان نمایندگان گفتمان مذاکره که مورد اعتماد نظام هستند بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.
روزنامه اصولگرای صبحنو در گزارش مفصلی که بخشی از آن به شنیدهها اختصاص یافته احتمال حمایت اصلاحطلبان از ائتلاف ظریف و لاریجانی را بیش از گذشته ارزیابی کرده است.
صبحنو نوشته است: «پس از مباحث فراوان درباره نامزدهای مختلف به واسطه تمایل جریان سیاسی دولت و خصوصا حسن روحانی، علی لاریجانی دست بالا را پیدا کرده بود... گرچه در نقطه مقابل این جریان، رادیکال های اصلاح طلب قرار دارند که به دنبال گزینه حداکثری برای انتخابات ۱۴۰۰ هستند و جدا از پروپاگاندا که گزینه هایی چون رضا خاتمی و محسن صفایی فراهانی را مطرح می کنند در عالم واقعیت از سید حسن خمینی و محمد جواد ظریف نام می برند...
مذاکرات با علی لاریجانی اما جدی تر از همیشه جلو رفت و او از شروطش برای نامزدی سخن گفت که مهم ترین آنها مطرح شدنش به عنوان گزینه مشترک اعتدالیون راست و چپ بود. به نحوی که او از حمایت بخشی از جناح راست هم برخوردار باشد و صرفا تبدیل به گزینه اصلاحات نشود...
در این میان گفته می شود که حسن روحانی نقش فراوانی در متقاعد کردن لاریجانی برای ورود به صحنه انتخابات داشته است و او را تا حدود زیادی برای ورود به این صحنه متقاعد و ترغیب کرده است...
در میان هیات امنای اصلاحات که از افرادی چون خاتمی و خویینیها و روحانی و سید حسن خمینی تشکیل شده و به تازگی عبدالله نوری هم با هدف داوری به میدان آمده و در «دربند» میزبان برخی جلسات انتخابات ۱۴۰۰ است، بحث بر سر شرکت در انتخابات و رقابت، جدی تر از همیشه مطرح شده. به نحوی که جریان تحریم مخصوصا پس از بایدن کاملا به گوشه رینگ رفته و عمل گرایان میدان دار شده اند. جریان تحریمی و رادیکال اما به سراغ جواد ظریف رفته تا از سرمایه او بتواند برای تهییج افکارعمومی و شکل دادن به دوقطبی استفاده کند...
در این میان اما گفته می شود که هیات امنای اصلاحات و اعتدال با توجه به شرایط فعلی در سه حالت گزینه ائتلافی( علی لاریجانی)، گزینه حداکثری( ظریف) و گزینه تکنوکرات و سفید در حال مذاکره هستند.
شنیدهها از مطرح شدن این گمانه حکایت دارد که برخی از اصلاح طلبان معتقدند که ظریف در هر حالتی باید ثبت نام کند تا مانند مرحوم هاشمی در سال ۹۲ از ردصلاحیت او هم انرژی برای موفقیت نامزد ائتلافی چون لاریجانی پدید آید. این بار اما جای ظریف و هاشمی با هم عوض می شود و لاریجانی هم جایگزین روحانی گردد.
این شنیده ها از پلن دیگری هم حکایت دارد که معتقد است ظریف به عنوان معاون اول یا وزیرخارجه در کمپین لاریجانی فعال باشد و لازم نیست که وارد این سطح از مجادله شود چرا که ممکن است در صورت ردصلاحیت، کار او برای آینده سخت و سخت تر شود و ظرفیت دیپلماتیک او هم از بین برود.»
به نظر میرسد طیف اتحاد ملت در اصلحطلبان هنوز موضع دقیقی درباره حمایت از ظریف در انتخابات ندارد. مجله صدا که به نوعی ارگان این حزب به شمار میرود در آخرین شماره خود با انتشار عکس ظریف و بایدن در صفحه اول، ظریف را فرصتی برای اصلاحطلبان دانسته بود.
اما از سوی دیگر غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاحطلب که به حزب اتحاد ملت قرابت دارد در پاسخ به این پرسش که آیا ظریف میتواند گزینه نهایی اصلاحطلبان باشد، به نامهنیوز گفته است: «عالم سیاست، عالم ممکنات است و طبیعی است که اولویت اول اصلاحطلبان رفتن به سمت مصادیقی است که نه صرفا در عرصه سیاست خارجی بلکه در عرصه سیاست داخلی هم توانمند باشند.
واقعیت این است که ما در بسیاری از حوزههای داخلی مشکلات زیادی داریم که اگر نتوانیم آنها را حل کنیم در عرصه خارجی هم به مشکل برمیخوریم. به همین دلیل باور دارم که در عین حال که آقای ظریف یک شخصیت خدوم برای ملت ایران است و تلاشهای بسیاری برای این کشور کرده است اما چون او صرفا در حوزه سیاست خارجی تخصص دارد، نمیتواند گزینه نهایی اصلاحطلبان باشد».
ظریفیان درباره نسبت علی لاریجانی، اصلاحطلبان و انتخابات۱۴۰۰ هم گفت: «من فکر میکنم بدنه اصلی اصلاحطلبان باتوجه به تجربهای از دولت آقای روحانی دارند، تمایل ندارند که بازهم با سیاست حمایت از یک نامزد غیراصلاحطلب وارد انتخابات شوند؛ بنابراین دور از ذهن است که اصلاحطلبان به سمت لاریجانی بروند».
اما آنچه نباید در این میان مغفول واقع شود تمایل یا عدم تمایل ظریف به حمایت اصلاحطلبان است. با رجوع به خاطرات ظریف به نظر میرسد او چندان دل خوشی از اصلاحطلبان ندارد. نکتهای که محمدصادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا به آن اشاره کرده است.
کوشکی به نامهنیوز گفته است: «بحث کاندیداتوری آقای ظریف، اما بیشتر یک تاکتیک تبلیغاتی است، زیرا جناح اصلاحطلب میخواهد که حامیان خود را به میدان بکشاند و در واقع آن پایگاه رای خود را فعال کند، اما قطعا ظریف گزینه اصلاحطلبان نیست. ظریف رابطه خوبی با اصلاحطلبان ندارد و اصلاحطلبان هم رابطه خوبی با آقای ظریف ندارند. شما میتوانید حجم گلایهها و ناراحتیهای ظریف از اصلاحطلبان را در کتاب خاطرات او ببینید. به همین خاطر ظریف گزینه مناسب اصلاحات نیست، اما برای فعالسازی پایگاه رای و جوسازی گزینه مناسبی است».
کوشکی، لاریجانی را گزینه مطلوب اصلاحطلبان دانسته و گفته است: «اصلاحطلبان اگر بتوانند پایگاه اجتماعی خود را به میدان کشیده و بازسازی کنند، قطعا سراغ یک گزینه پراگماتیستی مثل آقای علی لاریجانی خواهند رفت. استفاده از گزینهای مثل او برای اصلاحطلبان خیلی بهتر خواهد بود، چون در این صورت از قدرت بهره خواهند برد، اما پاسخگو نخواهند بود. در واقع این علی لاریجانی است که هدف مخالفین قرار خواهد گرفت.»
در هر صورت به نظر میرسد اصلاحطلبان همچنان هم در راهبرد و هم درباره لاریجانی و ظریف تردید دارند و در ماههای آینده ممکن است تصمیمات متفاوتی اتخاذ کنند
***
انتقاد سلیمی نمین از مقایسه ترامپ و میرحسین موسوی
عباس سلیمی نمین در گفت و گو با خبرنگار جماران در واکنش به عکس جنجالی صفحه یک روزنامه تهران تایمز در مقایسه مهندس میرحسین موسوی و ترامپ، اظهار داشت: من ناخن کشیدن به زخم های کهنه را منطقی نمی دانم. در عین حال معتقدم که نباید خیلی خودمان را غیر قابل انعطاف نشان دهیم.
مدیرمسئول سابق نشریه تهران تایمز، افزود: مقایسه ها به معنای این نیست که صد در صد انطباق داده می شود بلکه در ارتباط با عدم پذیرش ساختارهای قانونی، غیر از تهران تایمز در جاهای دیگر و فضای مجازی مکرر دیده ام که مقایسه هایی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: من هم این مطلب را قبول دارم که ما باید از مسائل سیاسی درس بگیریم و فراموش نکنیم، ولی اگر به همدیگر دهان کجی کنیم نه تنها درس نمی گیریم، بلکه بیشتر نسبت به یک موضوع تعصب می ورزیم. کما اینکه همان آقایان امروز دارند رفتار سیاسی خودشان را اصلاح می کنند. یعنی آقای کروبی دوباره به همان ساختار انتخاباتی بر می گردد و به این جمع بندی رسیده که نمی شود ساختار را نفی کرد و بعد خواست که در انتخابات مشارکت مؤثر صورت بگیرد. آقای کروبی دارد به ساختار بر می گردد. یعنی در همین ساختار می خواهند کاندیدا بدهند و دارند با دیگران رایزنی می کنند تا در انتخابات موقعیت مؤثرتری پیدا کنند. در حالی که سال ۸۸ همه ساختارها و نظم جامعه را به هم ریختند.
وی یادآور شد: آقای خاتمی در سال ۹۰ بلافاصله صف خودش را از اغتشاشگران جدا کرد. به دلیل اینکه رأی داد و عملا اعلام کرد که من رویکرد آنها را قبول ندارم و باید از طریق همین صندوق های رأی اصلاحات صورت بگیرد. بعد هم تلاش کردند و توانستند آقای روحانی را به ریاست جمهوری برسانند. طبیعتا از همان ساختار استفاده کردند و نامزد مورد نظر خودشان را به کرسی ریاست جمهوری نشاندند.
سلیمی نمین با بیان اینکه سعی نکنیم لج همدیگر را در بیاوریم، اظهار داشت: می توانیم منطقی ارائه دهیم که به خوبی بد بودن اصل موضوع روشن شود. ما به این دلیل از تجربیات تاریخی استفاده می کنیم که آنها را تکرار نکنیم. زمانی می رسیم به اینکه نباید آن را تکرار کنیم که به بد بودن آن وقوف پیدا کنیم. تحلیل و بحث کردن به منظور وقوف بر موضوع خیلی خوب است اما لج در آوردن به نفع مصالح کشور نیست.
وی ادامه داد: لج در آوردن خیلی به فضای جامعه کمک نمی کند و من این را نمی پسندم. این موضوع نتیجه خوبی را به جامعه نمی دهد. قطعا باید تجزیه و تحلیل کنیم ولی اینکه بخواهیم چنین تطبیق هایی بدهیم قطعا غلط است.
***
نظر علی مطهری درباره رئیسجمهور نظامی
علی مطهری، نماینده سابق مجلس درباره احتمال ریاستجمهوری یک فرد نظامی به خبرآنلاین گفت: «من معتقدم اگر یک فرد نظامی بخواهد کاندیدای ریاست جمهوری بشود باید پیش از آن از سپاه یا ارتش خارج شود و عضو رسمی نیروهای مسلح نباشد.
در این صورت میتواند اعلام کاندیداتوری کند؛ اما اگر در حالی که عضو رسمی نیروهای مسلح است کاندیدای ریاست جمهوری شود و رأی بیاورد، اینکه ما رئیس جمهور نظامی داشته باشیم صورت خوشی برای کشور ندارد. حکومتهای گذشته ترکیه و پاکستان را تداعی میکند که آنها با زحمت زیاد توانستند از سلطه نظامیها خارج شوند. با توجه به این مطلب باید گفت حضور نظامیان در عرصه سیاست خصوصاً در منصب ریاست جمهوری به صلاح کشور نیست...
اینکه ما یک رئیس جمهور نظامی داشته باشیم به معنی قحط الرجال است و اینکه ما نیروی غیرنظامی در حد ریاست جمهوری نداریم و مجبور شدهایم از میان نظامیها رئیس جمهور انتخاب کنیم. این به صلاح کشور نیست. نظامیها باید کار خود را انجام دهند و همانطور که امام(ره) فرمودند آنها نباید وارد سیاست شوند چون این کار باعث اختلاف در میان نیروهای مسلح میشود؛ همانطور که از ورود به اقتصاد منع شدهاند. به طور کلی نظامیها باید از ورود به سیاست و اقتصاد به معنی بنگاهداری پرهیز کنند. »
نظر شما