شناسهٔ خبر: 44100396 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اختصاصی ایرنا:

تلفات تالاب میقان اراک مشکوک به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است

اراک - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: تلفات پرندگان مهاجر در تالاب میقان اراک مشکوک به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

صاحب‌خبر -

دکتر« محسن شانقی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: گزارشی مبنی بر تلفات سه قطعه غاز وحشی در تالاب میقان اراک از اداره کل محیط زیست استان مرکزی به اداره کل دامپزشکی استان مرکزی ارسال که نمونه برداری انجام و برای تشخیص نهایی به سازمان دامپزشکی ارسال شد.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه تلفات تالاب میقان اراک مشکوک به آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان است پایش‌ تالاب توسط محیط زیست برای جمع آوری تلفات احتمالی و دفن آنها آغاز شده و ممنوعیت صید و شکار و جلوگیری از ورود گردشگران به تالاب میقان این شهرستان در دستور کار محیط زیست است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: پایش مرغداری های اطراف تالاب، اطلاع رسانی، آموزش، ابلاغ بحث امنیت زیستی، پایش روستاهای اطراف تالاب، گزارش گیری هر گونه تلافات، عدم صید پرندگان توسط روستاییان و نگهداری پرندگان بومی در محیط های بسته در دستور کار اداره کل دامپزشکی استان قرار دارد.

دکتر شانقی خاطرنشان کرد: ۱۴ گروه پایش و مراقبت متشکل از ۳۰ نفر کارشناس و دامپزشک به صورت روزانه وظیفه پایش فعال و غیر فعال مرغداری‌های صنعتی، طیور صنعتی، تالاب و زیستگاه های پرندگان مهاجر و پرنده فروشی‌ها در سطح شهرها را برعهده دارند.

وی ادامه داد: تالاب میقان اراک به دلیل قرار گرفتن در مسیر پرندگان مهاجر هر ساله شاهد حضور هزاران پرنده است و امسال از شهریور ماه به دلیل مشاهده آنفلوآنزای فوق پرندگان در کشور روسیه و قزاقستان و همزمانی آن با فصل مهاجرت پرندگان از سیبری، هشدارهای لازم برای جلوگیری از انتقال بیماری به مرغداران داده شده‌ است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: با توجه به اینکه پرندگان مهاجر آبزی مخزن اصلی ویروس آنفلوآنزا بوده و ممکن است خیلی از ویروس‌ها را در بدن داشته باشند، می‌توانند ویروس را منتقل و سبب انتقال بیماری شوند.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

نظر شما