شناسهٔ خبر: 44079136 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دوران بارداری و مصرف داروهایی که باید با مشورت پزشک باشد

فوق تخصص زنان و نازایی گفت: باتوجه به اینکه دارو قابلیت عبور از جفت را دارد، در دوران بارداری باید دارویی تجویز شود که خطراتی برای مادر و جنین به همراه نداشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مرضیه لطفعلی زاده فوق تخصص زنان و نازایی گفت: در بارداری، برخی از انتخاب‌های دارویی برای شما و پزشک شما متفاوت از دورانی است که باردار نیستید، برای مثال در بارداری، وقتی دچار سرما خوردگی می‌شوید، برای احتقان بینی، ممکن است تصمیم بگیرید که دارو مصرف نکنید، در حالی که در دورانی که باردار نبوده اید در این حالت از دارو‌های ضد احتقان استفاده می‌کرده اید.

او با تاکید براینکه تجویز منطقی دارو در دوران بارداری اهمیت بسیاری دارد، افزود: دارو‌ها باید براساس نظر مشاور و متخصص مربوطه قطع یا تجویز شود و هنگام انتخاب دارو شرایط مادر و جنین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

فوق تخصص زنان و نازایی با اشاره به اینکه بعضی از اوقات مصرف دارو در بارداری، یک انتخاب نیست بلکه الزامی است، ادامه داد: برخی از زنان نیاز دارند در بارداری از داروی خاصی استفاده کنند و یا به دلیل شرایط خاصی مانند آسم، دیابت، افسردگی وصرع لازم است بیمار به مدت طولانی دارو مصرف کند.

 لطفعلی زاده با اشاره به اینکه دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین، اگر در طول سه ماه آخر بارداری مصرف شوند، می‌توانند مشکلات جدی را در جریان خون جنین به وجود آورند، بیان کرد: آسپرین احتمال بروز خونریزی را در دوران بارداری و زایمان در مادر و کودک افزایش می‌دهد.

او تصریح کرد: هنگام رادیولوژی ویا هر گونه آزمایش که همراه با تزریق دارو است مادران باردار باید آگاه باشند که پزشک خود را از شرایط بارداری آگاه کنند تا دارو‌های بی خطر برای مادر و جنین در نظر گرفته شود.
 
بیشتر بخوانید

فوق تخصص زنان و نازایی با اشاره به اینکه مصرف یا عدم مصرف دارو در دوران بارداری موضوعی بسیار جدی و حائز اهمیت است، تاکید کرد: برخی از مشکلات به درمان نیاز دارد و عدم استفاده از دارویی که مورد نیازاست میتواند به مادر و کودک آسیب بزند. برای مثال عفونت مجاری ادراری اگر درمان نشود می‌تواند منجر به عفونت کلیه شود و عفونت کلیه نیز سبب زایمان زودرس و به دنیا آوردن نوزادی با وزن کم خواهد شدبنابراین به هنگام عفونت مجاری ادراری لازم است از آنتی بیوتیک استفاده کنید تا درمان شوید.

لطفعلی زاده با اشاره به اینکه خانم‌های مبتلا به دیابت اگر در دوران بارداری دارو‌های خود را مصرف نکنند، خطر سقط جنین، به دنیا آمدن جنین مرده و زایمان ناقص افزایش می‌یابد، اظهار کرد: اگر فردی مبتلا به آسم و فشار خون بالا باشد و در طول بارداری این علایم خطر کنترل نشود، می‌تواند منجر به مشکلاتی برای جنین شود.
 
او با اشاره به اینکه در دوران بارداری در شرایطی که ابتلا به هپاتیت B در خانم بالاست، توصیه می‌شود که واکسن هپاتیت B حتما در نظر گرفته شود، افزود: در فصل آنفلوآنزا برای خانم‌های باردار واکسن انفلوآنزا غیر فعال باید مورد نظر باشد، از طرفی خانم‌های بارداری که نسبت به سرخک ایمن نیستند، تا بعد از بارداری نباید از واکسن سرخک استفاده کنند.
 
انتهای پیام// ف.ک

نظر شما