شناسهٔ خبر: 44069522 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران مشخص شد

افزایش شکاف طبقاتی

اشاره: مرکز آمار ایران روز گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد که تورم نقطه‌به‌نقطه ماه آبان سال جاری نسبت به سال گذشته 46 درصد بوده است. نکته قابل‌توجه اینکه نرخ تورم اقلام خوراکی بیشترین نرخ تورم ماهانه در دهه 90 را ثبت کرده است. یعنی اقلام خوراکی در ماه آبان نسبت به ماه قبل 13 درصد افزایش قیمت داشته‌اند. نکته مهم این گزارش این است که نرخ تورم برای دهک دهم که کم‌درآمدترین قشر جامعه هستند 35 درصد است. این واقعیت نشان می‌دهد که فشار تورم بر خانوار روستایی و عشایری و کم‌درآمد بیشتر از خانوار شهری پردرآمد است. موضوع دیگر گزارش این است که تورم برای پردرآمدها 26 درصد و برای کم‌درآمدها 35 درصد بوده است. این آمار نشان می‌دهد که در آبان امسال نسبت به آبان سال گذشته فاصله فقیر و غنی 9درصد بیشتر شده است. در این شرایط قوای سه‌گانه همان‌طور که رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت باید به فکر کاهش تحریم‌ها باشند تا فشار کمتری بر مردم وارد شود. همچنین خسارت‌های ناشی از کرونا نیز به فرودستان پرداخت شود. در همین راستا دولت قرار است به 30 میلیون ایرانی هر نفر 100 هزار تومان تا پایان سال کمک بلاعوض کند.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

گزارش رسمی مرکز آمار از افزایش تورم در آبان ماه حکایت دارد. به گزارش ایسنا، مرکز آمار وضعیت شاخص تورم در آبان ماه را منتشر کرد که نشان می‌دهد نرخ تورم سالانه با افزایش ۱.۸ درصدی نسبت به مهرماه به ۲۹ درصد افزایش‌یافته است.
این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه (تغییر شاخص نسبت به آبان ماه سال گذشته) افزایش قابل‌توجهی داشته و با رشد پنج‌درصدی نسبت به مهرماه به ۴۶.۴ درصد رسیده است. براین اساس، خانوارهای ایرانی در آبان ماه به‌طور میانگین ۴۶.۴ درصد بیشتر از آبان ماه سال گذشته برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات هزینه کرده‌اند. اما نرخ تورم ماهانه در آبان ماه با کاهش مواجه بوده است؛ به‌گونه‌ای که ۵.۲ درصد اعلام‌شده که در مقایسه با مهرماه ۱.۸ درصد کاهش دارد.
همچنین تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ۱۳درصد و ١.٦ درصد بوده است.
طبق این گزارش، دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در آبان ماه ١٣٩٩ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۲۶.۳درصد برای دهک اول تا ٣٥.٢ درصد برای دهک دهم است.

پرواز قیمت‌ خوراکی‌ها در آبان 
تورم نقطه‌به‌نقطه در آبان ماه به ۴۶.۴ درصد رسید که حاکی از رشد ۵ درصدی نسبت به ماه گذشته است. بااین‌وجود تورم ماهانه با کاهش ۱.۸ واحدی به ۵.۲ درصد رسید. در این ماه تورم ماهانه گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها رکورد یک دهه گذشته را جابه‌جا کرد.

نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه
نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ١٦,١ واحد درصدی به ٥٦.٦ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ٠.١ واحد درصدی به ٤١.٨ درصد رسیده است.
  همچنین تورم ماهانه گروه خوراکی و آشامیدنی‌ها در این ماه برابر با ۱۳.۲ درصد گزارش‌شده است که بالاترین تورم ماهانه از ابتدای دهه ۹۰ به‌حساب می‌آید. نمودار زیر تورم ماهانه گروه‌ خوراکی‌ها و آشامیدنی را از دهه ۹۰ نشان می‌دهد.

افزایش تورم نقطه‌ای 
تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٤٥,٧ درصد بوده‌ که نسبت به ماه قبل ٤,٤ واحد درصد افزایش داشته است. تورم نقطه‌ای برای خانوارهای روستایی نیز ٥٠,٣ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٨,١ واحد درصد افزایش داشته استتورم سالیانه منتهی به آبان ماه به ۲۹ درصد رسیده است که افزایش ١.٨ درصدی را نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما