شناسهٔ خبر: 44062686 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

معاون وزیر علوم:

آموزش و دفاع پايان نامه در دانشگاه مجازي است

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آموزش در دانشگاه و مراکز آموزش عالی به صورت مجازی و امتحانات و دفاع از پایان نامه نیز مجازی است.
به گزارش خبرگزاری آریا، علی خاکی صدیق طی سخنانی در نشست تشریح اقدامات، عملکرد و چالش‌های وزارت عتف و دانشگاه‌های کشور در برگزاری آموزش‌های الکترونیک در دوران شیوع کرونا در سالن همایش‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، گفت: ما در همه گیری بیماری کرونا تجربیات خوبی را به دست آوردیم و برغم تمام مشکلات و صدمات یک سری برکات داشته، در ابتدای ورود بحران ما یک سری بازنگری در مقررات آموزشی با هدف انعطاف پذیری و شیوه‌های آموزش با توجه به استمرار وضعیت کووید 19 در ترم گذشته داشتیم و این مقررات و آئین نامه‌ها به قوت خود باقی است.
وی گفت: از ابتدای سال پیش بینی می‌شد که ترم اول را به صورت حضوری و غیرحضوری داشته باشیم، اما این کار انجام نشد و ما نتوانستیم این برنامه ریزی را ادامه دهیم.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: با توجه به وضعیت کووید 19 و تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا تمام آموزش‌ها مجازی است و در ترم تابستان نیز تلاش شده که میزانی از این عقب ماندگی‌ها جبران شود.
آقای خاکی صدیق با بیان این که دروس آزمایشگاهی هم به صورت حضوری برگزار نمی‌شود، گفـت: برخی از دانشگاه‌ها در این راستا پیشگام بودند و دروس آزمایشگاهی خود را به صورت الکترونیکی اجرا کردند که این امر ادامه پیدا می‌کند.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که توسعه، استقرار و استمرار آموزش الکترونیکی در مراکز آموزش عالی کشور شعار کلی ما محسوب می‌شود، گفت: ما پس از کرونا هم آموزش الکترونیکی را در کنار آموزش حضوری از اولویت معاونت آموزشی قرار داده ایم هر چند آموزش چهره به چهره مزایای خود را دارد، اما هم اکنون تلاش ما بر این است که از آموزش عقب نیافتیم و آموزش در کشور یک روز هم تعطیل نشود.
وی در ادامه به آزمون‌های این ترم اشاره کرد و افزود: امتحانات و آزمون‌های دانشجویان الکترونیکی است مگر این که اتفاق خاصی بیافتد هر چند تجربه ارزیابی طول ترم را باید اساتید در نحوه برگزاری امتحانات در دستور کار خود قرار دهند تا در نهایت نمره درسی دانشجو مشخص شود.
معاون آموزشی وزیر علوم در خصوص وضعیت دانشجویان نوورود به دانشگاه، گفت: طی نامه‌ای که به رؤسای دانشگاه‌ها ارسال شده درخواست ما بر این بود که ترم دانشجویان نو ورود حتما برگزار شود البته این دانشجویان به دلیل تأخیر در آغاز تحصیل تعداد واحد‌های کمتری را گرفتند، اما ترم آن‌ها نیز مانند سایر دانشجویان برگزار شده است.
آقای خاکی صدیق افزود: گزارش‌های نحوه برگزاری آموزش‌های الکترونیکی در دانشگاه‌های کشور حاکی از آن است که ما در این ترم توانسته ایم وضعیت بهتری از نظر آموزش را نسبت به ترم گذشته داشته باشیم، ولی فرآیند ارزیابی و نظارت از طریق پرسشنامه ادامه دارد، یک ارزیابی جامعی از نحوه آموزش‌های الکترونیکی در سطح دانشگاه‌ها شکل گرفته است و نتایج آن به زودی اعلام می‌شود.
وی ادامه داد: در حوزه پژوهش هم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نامه‌ای را برای دانشگاه‌ها ارسال کردند و در آن نامه ذکر شد که دانشجویان تحصیلات تکمیلی که حضور آن‌ها در آزمایشگاه‌ها ضرورت دارد، منعی برای حضور آن‌ها وجود ندارد البته این دانشجویان باید شیوه نامه‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند و کارمندان و اعضای هیأت علمی نیز باید این را مدنظر قرار دهند که حداکثر یک سوم از آن‌ها باید در دانشگاه‌ها با اولویت پشتیبانی از آموزش الکترونیکی و پژوهش حضور داشته باشند.

نظر شما