شناسهٔ خبر: 43971565 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

خطیب‌زاده در پاسخ به سیاست روز:

ایران به دنبال همکاری‌های دفاعی است نه فروش تسلیحات

صاحب‌خبر -

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال سیاست روز مبنی بر اینکه آیا ایران با لغو محدودیت‌های تسلیحاتی آمادگی دارد به افغانستان و عراق سلاح بفروشد؟ به سیاست روزگفت: جمهوری اسلامی ایران یک دولت مسئول است و به دنبال فروش سلاح نیست، ولی به دنبال همکاری‌های دفاعی است. البته با توجه به لغو محدودیت‌های تسلیحاتی، حق ایران است که در چارچوب یک دولت مسئول به نیازهای مشروع کشورهای دیگر جامه عمل بپوشاند.
سعید خطیب زاده عنوان کرد: ما هیچ محدودیتی در چارچوب قواعد و قوانین بین المللی و اسناد بالادستی ملی نداریم که نیازهای دفاعی کشورهای دیگر را تامین کنیم و از این حق کوتاه نیامده و از این حق استفاده کرده و خواهیم کرد.
وی درباره سفر ظریف به پاکستان و اینکه آیا پاکستان حامل پیامی از عربستان برای ایران بوده است؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران موضع خود را بارها اعلام کرده و احتیاج به پیام آوردن و بردن نیست. زمانی که نخست وزیر جدید پاکستان آمده بود این تلاش را صورت داد ولی عربستان طبق معمول پاسخ مثبت را نداد.
وی افزود: طبیعی است تمامی رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه در بین ایران و پاکستان صورت می‌گیرد ولی در سفر ظریف به اسلام آباد تمرکزی به صورت خاص و ویژه به موضوع عربستان نبوده است.

اخراج آمریکا از منطقه صورت خواهد گرفت
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره اینکه بنا بود نیروهای نظامی آمریکا از عراق و افغانستان خارج شوند ولی این روزها همزمان با تغییر وزیر دفاع آمریکا شاهد تحرکات مشکوکی در پایگاه عین الاسد هستیم، گفت: ما در مورد حوزه امنیتی خود با دقت و هوشیاری موارد را رصد و پیگیری می‌کنیم و نیروهای مرزی ما و نهادهای مسئول موارد را رصد می‌کنند.
وی با بیان اینکه آمریکا میراث شومی برای منطقه ما جز جنگ و خونریزی و آوارگی ملت‌ها نداشته است، اظهار داشت: در حالی از منطقه اخراج می‌شود که نه دستاوردی در این پایتخت‌ها برای مردم این کشورها آورده و نه نتوانسته به برخی اهدافی که اعلام کرد، رسیده باشد. سرنوشت محتوم جنگ و خونریزی و تجاوزهایی که آمریکا در منطقه انجام داده، اخراج است و این اخراج صورت خواهد گرفت.
خطیب زاده در عین حال گفت: طبیعی است که گروه‌هایی هستند که منافع خود را در جنگ طلبی می‌بینند. گروه‌هایی هستند که مزدور می‌فرستند، پول می‌گیرند، قراردادهای نظامی دارند و سلاح می‌فروشند و منافع آنها در ادامه این فضای مبهم است، ولی اخراج سرنوشت محتوم حضور آمریکا در این منطقه است. ایران و کشورهای همسایه در این منطقه باقی خواهند ماند و متجاوزان اخراج خواهند شد.
خطیب زاده درباره نقش ایران در حل مناقشه قره باغ و احتمال اعزام نیروهای حافظ صلح توسط ترکیه به قره باغ اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نقش استراتژیک و راهبردی خود را در تمامی معادلات منطقه داشته و خواهد داشت. تنها راه حل دائمی این بحران توجه به اصل انصاف، حق حاکمیتی کشورها و رعایت مرزهاست و هر چه به این مسیر کمک کند و از این جنس باشد، مورد استقبال ماست. این آتش بس هر چند می‌تواند پاسخ نهایی به بحران نباشد، ولی قدم بسیار موثری است.
این دیپلمات ارشد کشورمان درباره اتهامات اخیر پادشاه عربستان علیه ایران و خواستار برخورد جامعه جهانی علیه ایران شده هم گفت: تکرار این جملات و اظهارات خسته کننده توسط حکام سعودی چیز غیر طبیعی نیست. جملاتی که حفظ کردند مدام تکرار می‌کنند.
وی با بیان اینکه پیام ایران کاملا روشن بوده است، اظهار داشت: رژیم آل سعود باید توجه کند مادامی که این حرص و ولع خرید سلاح و توهم قیمومیت نسبت به کشورهای مستقل عربی در منطقه، عدم شناخت درست نسبت به معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی که نمی‌توان صرفا با قواعدی که سعی می‌کنی بحران‌های داخلی را سرکوب و مدیریت کنی، منطقه را مدیریت کرد. نمی‌توان با کشتن مردم یمن به صلح رسید. نمی‌توان با ترویج تفکر وهابیت و سلفی گری و گروه‌های تکفیری اتحاد اسلامی ایجاد کرد. نمی‌توان پول را خرج کرد برای اینکه لابی خرید. نمی‌توان منابع جهان اسلام را به خیانت به آرمان فلسطین معطوف کرد. تا مادامی که این جریان برنگردد و حکام آل سعود از این مسیر غلط برنگردند، چشم اندازی برای بهبود وضعیت منزوی عربستان حتی در همین منطقه خلیج فارس وجود ندارد.
وی افزود: توصیه به حکام آل سعود این است که تنها و تنها به ظرفیت‌های جهان اسلام و منطقه دل ببندند. دست دوستی ایران کماکان برای تمامی کشورهای اسلامی دراز است و این هم براساس یک باور است. ما تمامی خطاها، نقشه ها و توطئه‌های آل سعود را می‌دانیم. در عین حال فکر می‌کنیم که ما انتخاب نکردیم که همسایه هم باشیم بلکه همسایه هم هستیم و چاره‌ای نداریم برای تعالی منطقه دست به دست هم بدهیم و حکام آل سعود باید از این اتهام زنی‌های بی اساس و نفرت پراکنی‌ها فاصله بگیرند.
خطیب زاده ادامه داد: درباره این ادعای روزنامه نیویورک تایمز باید این منابعی که این درزهای ساختگی را به روزنامه می‌دهند، حداقل ذهنشان را جمع و جور کنند که این فرد را کجا کشته‌اند. یک ماه قبل بود که شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرد المصری را در استان غزنی کشته است. من نمی‌خواهم وارد این مباحث شوم و این اتهام زنی‌ها ارزش پاسخگویی را ندارد. این‌ها که سناریوهای هالیوودی را می‌نویسند ذهنشان را جمع و جور کنند که بالاخره کجا کشته‌اند و بعد تصمیم بگیرند و بگویند در خیابان‌های تهران.
خطیب زاده بیان کرد: وزارت خارجه شبانه روز در حال کار است، ولی بیان بسیاری از این موضوعات نه به مصلحت است و نه به روند کمک می‌کند.

مرزهای ما نه دست خواهد خورد و نه اجازه می‌دهیم
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تغییر در مرز ایران با ارمنستان خاطرنشان کرد: چه اصراری هست بر تکرار یک گزاره نادرست. ما تنها نقشه‌ای که می‌شناسیم نقشه‌ای است که هیچ وقت تغییر نخواهد کرد. مرزهای ما نه دست خواهد خورد و نه اجازه می‌دهیم. درک ما این است که بنا دارند جاده ترانزیتی باشد و ارمنستان دسترسی از خاک خود بدهد و اینکه این جاده چگونه جانمایی شود و ... چیزی نیست که بدون حضور ایران بتوان درباره آن صحبت کرد. خطیب زاده همچنین عنوان کرد: وزارت خارجه در این زمینه فعال بوده است.
خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره اینکه هر هفته قرار است تحریمی اعمال شود، اظهار داشت: خودشان می دانند هیچ اثر عملی ندارد جز فشار بر بازار. وقتی یک مجموعه شکست خورده در روزهای آخر خود قرار می‌گیرد، هدف این است که فضای تحریم را در ذهن شما زنده نگهدارند. سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: چیزی نمانده که آمریکا تحریم کند. هر چقدر پروپاگاندا کند با هدف ایجاد هیجان در بازار است که به برخی از اهدافش برسد. هدف ما این است که ماهیت این تحریم‌ها را بشناسیم. ما در یک جنگ تمام عیار روانی علیه ملت ایران قرار داریم و وظیفه تمام رسانه‌هاست که دست دشمن را به خوبی بخوانند و اجازه ندهند این بازی اتفاق بیفتد. این تحریم‌ها را غیرقانونی می‌دانیم و باید در اسرع وقت برداشته شود.
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه آیا دولت جدید در آمریکا تاثیری بر نقشه راه ۲۵ ساله ایران و چین دارد؟ گفت: نقشه راه ۲۵ ساله است که راهبردی است. ما دنبال یک محور هستیم و این محور با آمدن و رفتن یک یا دو نفر تغییر نمی‌کند. اتفاقا دوستان زمان سختی را بیشتر ارج و احترام می‌گذاریم. روابط ما با چین و روسیه و کشورهای همسایه و دوستان در اقصی نقاط جهان در آمریکای لاتین، کشورهای دوست در اروپا، آفریقا و آسیای دور که روابطشان را حفظ کردند، لیست کمی نیستند و ما آنها را نه تنها فراموش نمی‌کنیم و هر روز بیشتر روابط را گسترش می‌دهیم.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: چین قطعا جایگاه ویژه‌ای دارد آمریکا به فرض اینکه مسیر غلط خود را اصلاح کند راه درازی دارد که به عنوان عضو مسئول پذیرفته شود و دیوار بی اعتمادی آمریکا بلندتر شده است. 

نویسنده: هدی دهقان بذرافشان

نظر شما