شناسهٔ خبر: 43915351 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

بر اثر ابتلا به ویروس کرونا؛

حجت‌الاسلام دکتر "جواد اژه‌ای" نماینده رهبری در امور دانشجویان اروپا و آمریکا درگذشت + زندگینامه

ابنا

حجت‌الاسلام دکتر «جواد اژه‌ای» نماینده رهبری در امور دانشجویان اروپا و آمریکا در پی ابتلا به کرونا در سن ۷۲ سالگی درگذشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «جواد اژه‌ای» نماینده مقام معظم رهبری در امور دانشجویان اروپا و آمریکا در پی ابتلا به کرونا، ، صبح امروز شنبه 24 آبان 1399 دار فانی را وداع گفت.

وی که داماد و پسرخاله آیت الله شهید دکتر «سید محمد حسینی بهشتی» و از طرف مادری جزء «خاندان صدر» بود، دارای دکترای روانشناسی تجربی از "دانشگاه رولتی" وین بود و در دولت های مختلف جمهوری اسلامی ایران خدمات علمی متعددی ارائه داد.

او در دهه شصت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) را تأسیس کرد و دو دهه رییس سمپاد بود.

مرحوم جواد اژه ای در هنگام وفات، ۷۲ سال سن داشت و به عنوان نماینده مقام معظم رهبری در امور دانشجویان اروپا و آمریکا فعالیت می کرد.

* اطلاعیه بیت مرحوم دکتر اژه ای درباره تشییع و تدفین

گفه می شود که پیکر حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر جواد اژه‌ای طبق وصیتش در بقعه شهدای هفتم تیر بهشت زهراء و در محل مقبره خالی برادر شهیدش - شهید «علی اکبر اژه ای» از شهدای حادثه تروریستی هفتم تیر - به خاک سپرده خواهد شد.

شهید اکبر اژه ای پس از هفتم تیر به اصفهان منقل و در آن شهر به خاک سپرده شد. در آن زمان در محل بقعه ی شهدای هفتم تیر سنگ یادبودی برای ایشان قرار داده شد که اینک حجت الاسلام والمسلمین جواد اژه ای در آن محل به خاک سپرده خواهند شد.

اما به دلیل شرایط کرونایی، مراسم تشییع و تدفین پیکر مرحوم حجت الاسلام دکتر جواد اژه ای در چارچوب ضوابط بهداشتی و بدون حضور افراد و هر گونه تجمع انجام خواهد پذیرفت.

متن اطلاعیه بیت مرحوم اژه ای به شرح این است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ بَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

رحلت جانگداز پدری دلسوز، همسری گرانقدر و استاد فرزانه حجت الاسلام و المسلمین دکتر جواد اژه‌ای، غمی سنگین بر دل‌ و جانمان گذاشت.

ضمن اعلام مراتب امتنان و کمال تشکر از ابراز همدردی، محبت و پیام‌های تسلیت، علی الخصوص پیام تسلیت و ابراز محبت مقام معظم رهبری که مرهمی بر آلام و اندوه خانواده است، به استحضار می‌رساند بنابر شرایط موجود و لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، مراسم تشییع و تدفین پیکر مطهر آن مرحوم در چارچوب ضوابط ابلاغی بدون حضور افراد و هر گونه تجمع انجام خواهد پذیرفت.

همچنین مجلس ترحیم و یادبود آن فقید به صورت مجازی برگزار و به نحو مقتضی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

    

زندگی نامه مختصر مرحوم حجت الاسلام والمسلمین جواد اژه‌ای

مرحوم جواد اژه ای در سال ۱۳۲۷ در خانواده ای مذهبی و روحانی در شهر اصفهان چشم به جهان گشود. پدر ایشان آیت الله «علی محمد اژه ای» از علمای بارز و استادان حوزه علمیه اصفهان بود.

وی پسرخاله و داماد آیت الله شهید دکتر بهشتی و از طرف مادری جزو خاندان صدر بود. برادر او حجت الاسلام «علی اکبر اژه ای» از شهدای فاجعه انفجار حزب جمهوری اسلامی بود.

* تحصیلات 

مرحوم جواد اژه ای علاوه بر تحصیلات حوزوی، دارای تحصیلات دانشگاهی نیز بود.

کارشناسی: در رشته روانشناسی از دانشگاه اصفهان - ایران
کارشناسی ارشد: در رشته روانشناسی از دانشکاه رولتی وین - اتریش
دکتری: در رشته روانشناسی تجربی از دانشگاه رولتی وین - اتریش

* برخی کتب تالیفی

- هدایت و مشورت در اسلام، انتشارات سمت، ۱۳۹۰.
- روانشناسی از دیدگاه دانشمندان اسلامی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۹۱.
- آسیب شناسی اجتماعی، انتشارات سمت، ۱۳۹۳.

* برخی مقالات علمی

- مقایسه ویژگیهای شخصیتی دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر «تیزهوش» و «عادی»؛ مجله استعدادهای درخشان ؛ ۱۳۷۶ (همراه زهرا نمکی)
- وارسی مقایسه ای نمره Z آزمون «رورشاخ » در آزمودنی های سطوح عینی و انتزاعی؛ مجله روانشناسی؛ ۱۳۷۹ (همراه 
پریرخ دادستان، محمدرضا شعیری و محمود منصور)
- الگوی ساختاری روابط بین حمایت از خودمختاری ادراک شده معلم، نیازهای روانشناختی اساسی، انگیزش درونی و تلاش؛ مجله پژوهش در سلامت روانشناختی؛ ۱۳۹۰ (همراه هیمن خضری آذر، محسن بابایی سنگلچی و جواد امانی)
- نقش اهداف پیشرفت، انگیزش تحصیلی و راهبردهای یادگیری بر اضطراب آمار: آزمون مدل علّی؛ مجله روانشناسی؛ ۱۳۹۱ (همراه مختار ویسانی و مسعود غلامعلی لواسانی)
- رابطه بین کمال گرایی و خودکارآمدی تحصیلی با اهداف پیشرفت دانش آموزان؛ مجله روانشناسی؛ ۱۳۹۱ (همراه مژده داوری و مسعود غلامعلی لواسانی)

- بررسی اثربخشی آموزش شناختی رفتاری در خوش بینی و رواندرستی زنان، مجله علوم روانشناختی؛ ۱۳۹۲ (همراه راضیه جلوانی و مسعود غلامعلی لواسانی)
- تأثیر آموزش راهبردهای مقابله با باورهای غیر منطقی با رویکرد شناختی بر اضطراب امتحان دانش آموزان؛ مجله روانشناسی بالینی؛ ۱۳۹۲ (همراه محمدرضا رضایی و مسعود غلامعلی لواسانی)
- رابطه ابعاد سبک تدریس ادراک شده، انگیزش خودمختار و خلاقیت: ارائه مدل خلاقیت بر اساس نظریه خودتعیین گری؛ مجله روانشناسی؛ ۱۳۹۲ (همراه افسانه مرزیه، الهه حجازی موغاری و محمود قاضی طباطبائی)
- تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر مهارت های خودتنظیمی، درگیری تحصیلی و اضطراب امتحان؛ مجله روانشناسی؛ ۱۳۹۲ (همراه مسعود غلامعلی لواسانی و مریم داودی)
- مدل علی تاثیر دلبستگی بر پیشرفت تحصیلی با نقش واسطه ای کنجکاوی؛ مجله روانشناسی؛ ۱۳۹۳ (همراه عباس مرزبان و فاطمه بهرامی)
رابطه خوش بینی تحصیلی و هوش هیجانی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان؛ مجله روانشناسی؛ ۱۳۹۴ (همراه مسعود غلامعلی لواسانی و سلمان قنبرلو)
- اژه ای ، جواد، مسعود غلامعلی لواسانی ، احسان مال احمدی و هیمن خضری آذر. “الگوی علی روابط بین سبک های فرزندپروری ادراک شده، اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و موفقیت تحصیلی.” مجله روانشناسی ۱۵، ۵۹ (۱۳۹۰): ۲۸۴-۳۰۱.
شهابی، روح الله، جواد اژه ای ، پرویز آزادفلاح و ولی ا له فرزاد. “مکانیسم زیربنایی رابطه حافظه کاری و هوش سیال.” مجله روانشناسی ۶۹، ۱ (۱۳۹۳): ۳-۲۴.
- طباطبایی، سید موسی، جواد اژه ای ، حمیدرضا حسن آبادی و فرشته عبدوس. “تبیین گری در مثال های حل شده کامل کردنی: آیا افزایش بار شناختی مربوط و کاهش بار شناختی برونزاد همزمان ممکن است؟.” مجله روانشناسی ۱۷، ۳ (۱۳۹۲): ۲۶۰-۲۷۴.
- غلامعلی لواسانی ، مسعود، جواد اژه ای و فرهاد محمدی. “رابطه معنای زندگی و خوش بینی با بهزیستی ذهنی.” مجله روانشناسی ۱۷، ۱ (۱۳۹۲): ۳-۱۷.
- تحلیل کانونی رابطه منزلت های هویت تحصیلی با اهمالکاری تحصیلی در میان دانش آموزان.” فصلنامه پژوهش های آموزش و یادگیری ۲۲، ۷ (۱۳۹۵؛ (همراه ابراهیم گزیدری، مسعود غلامعلی لواسانی و مطهره حمزه)
قربان جهرمی، رضا، الهه حجازی موغاری ، جواد اژه ای و محمد خدایاری فرد. “نقش میانجی اهداف پیشرفت در رابطه بین نیاز به شناخت و درگیری شناختی:اثر بافت تعلل ورزی.” مجله روانشناسی ۱۹، ۱ (۱۳۹۴): ۳-۲۱.
شریف زاده، محمدرضا، الهه حجازی موغاری ، محمود قاضی طباطبائی و جواد اژه ای . “ساخت و آماده سازی پرسش نامه ی پیوند با مدرسه(SBQ) در دانش آموزان.” مجله روانشناسی مدرسه ۳، ۱ (۱۳۹۳): ۵۵-۶۷.
به پژوه ، احمد، فهیمه کهتری، جواد اژه ای و محسن شکوهی یکتا. “مقایسۀ سلامت روانی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر تیزهوش در سه موقعیت آموزشی.” مجله علوم روانشناختی ۷، ۲۸ (۱۳۸۷): ۵۱۱-۴۹۴.
مرزیه، افسانه، جواد اژه ای ، الهه حجازی موغاری و محمود قاضی طباطبائی . “رابطه ابعاد سبک تدریس ادراک شده،انگیزش خودمختار و خلاقیت:ارائه مدل براساس نظریه خودتعیین گری.” مجله روانشناسی ۱۷، ۶۸ (۱۳۹۲): ۳۵۰-۳۶۴.
حجازی موغاری ، الهه ، جواد اژه ای و غفار رنجبر. “پیش بینی ارتباط با مدرسه براساس دلبستگی به والدین و همسالان.” فصلنامه خانواده پژوهی ۹، ۳۳ (۱۳۹۲): ۸۳-۹۷.
اژه ای ، جواد، مسعود غلامعلی لواسانی و سیاوش کیانی . “رابطه خلاقیت و پایگاه مهارگری در بین دانشجویان دانشگاه تهران.” مجله علوم روانشناختی ۱۰، ۴۰ (۱۳۹۰): ۴۵۲-۴۶۸.
غلامعلی لواسانی ، مسعود، جواد اژه ای و محسن افشاری . “رابطه خودکارآمدی و درگیری تحصیلی با پیشرفت تحصیلی.” مجله روانشناسی ۱۳، ۵۱ (۱۳۸۸): ۲۸۹-۳۰۵.
، غلامحسین مکتبی، جواد اژه ای و علی دلاور . “بررسی تحول اخلاقی و نوعدوستی در دانشجویان تیزهوش و مستعد واقع در دانشگاههای شهر تهران.” فصلنامه استعدادهای درخشان ۵، ۱۸ (۱۳۷۵): -.
، رزاق صحبت زاده و جواد اژه ای . “پاسخهای رفتاری تیزهوشان به محرکهای مبهم اجتماعی ( مقالات مشترک با دیگران ).” مجله روانشناسی ۴، ۱ (۱۳۷۹): ۱۶-۳۱.
اژه ای ، جواد، صغری اصغری و کاظم رسول زاده . “مقایسه رفتار سازشی دانش آموزان تیزهوش و عادی و زیر حد متوسط پایهی پنجم ابتدایی شهر اصفهان ( مقالات مشترک با دیگران ).” مجله روانشناسی ۳، ۱۰ (۱۳۷۸): -.
، علی فتحی، پریرخ دادستان ، جواد اژه ای و محمود منصور . “بررسی تحولی تصور از خود ، حرمت خود ، اضطراب و افسردگی در نوجوانان تیزهوش و عادی.” فصلنامه استعدادهای درخشان ۵، ۱۷ (۱۳۷۵): -.
، پرویز آزادفلاح، پریرخ دادستان ، جواد اژه ای و سید محمد موذنی . “تنیدگی ( استرس ) فعالیت مغزی رفتاری و تغییرات ایمونوگلوبولین ترشحی A.” مجله روانشناسی ۳، ۹ (۱۳۷۸): ۳-۲۲.
، کاظم ذبیح الهی، مسعود غلامعلی لواسانی و جواد اژه ای . “رابطه سبک های فرزندپروری ادراک شده و هوش هیجانی با خودناتوان سازی.” مجله روانشناسی ۱۶، ۴ (۱۳۹۲): ۳۳۹-۳۵۴.
طباطبایی، موسی، جواد اژه ای ، ولی الله فرزاد و مسعود غلامعلی لواسانی . “بررسی اثر تعاملی چارچوب ارایه محتوی و اثر تبیینی بر انتقال دور و نزدیک.” فصلنامه تعلیم و تربیت ۲۷، ۳ (۱۳۹۰): ۹-۲۸.
اژه ای ، جواد، مسعود غلامعلی لواسانی ، احسان مال احمدی و هیمن خضری آذر . “الگوی علی روابط بین سبک های فرزندپروری ادراک شده اهداف پیشرفت خودکار امدی و موفقیت تحصیلی.” مجله روانشناسی ۱۵، ۳ (۱۱۱۱): -.
، علی پور احمد، احمدعلی نوربالا ، مطیعیان و جواد اژه ای . “شادکامی و عملکرد ایمنی بدن ( مقالات مشترک با دیگران ).” مجله روانشناسی ۴، ۱۵ (۱۳۷۹): ۲۱۹-۲۳۳.
، رقیه وکیلی، مسعود غلامعلی لواسانی ، باقر حجازی و جواد اژه ای . “راهبردهای یادگیری جهت گیری های هدفی و اضطراب امتحان در دانش آموزان نابینا.” پژوهش در حیطه کودکان استثنایی -، ۳۵ (۱۳۸۹): ۲۹-۳۶.
، محمدامین جلیلوند، جواد اژه ای و علی دلاور . “ویژگیهای شخصیتی دانش آموزان تیزهوش مرکز آموزشی استعدادهای درخشان و دبیرستانهای خاص تهران.” فصلنامه استعدادهای درخشان ۴، ۱۳ (۱۳۷۴): -.
، مهری نژاد، محمود منصور ، جواد اژه ای و علیرضا کیا منش . “مقایسه اثر بخش روان درمانگری های ( ( شناختی – رفتاری ) ) و ( ( ترکیبی ) ) در دو سطح هوشی در کودکان مبتلا به فزون کنشی همراه با کمبود توجه ( ای،وی،اچ،ای ).” مجله روانشناسی ۴، ۱۴ (۱۳۷۹): -.
اژه ای ، جواد، سیاوش کیانی ، مسعود غلامعلی لواسانی و سید محسن فاطمی . “رابطه هوش هیجانی با خلاقیت.” فصلنامه پژوهش های کاربردی روانشناختی ۳، ۲ (۱۳۹۱): ۸۱-۹۴.
اژه ای ، جواد، علیرضا آقایوسفی ، پریرخ دادستان ، محمود منصور ، علیرضا آقایوسفی و محمود منصور. “نقش عوامل شخصیتی بر راهبردهای مقابله ای و تاثیر روش مقابله درمانگری بر عوامل شخصیتی و افسردگی.” مجله روانشناسی ۴، ۴ (۱۳۷۹): ۳۷۰-۳۷۴.
غلامعلی لواسانی ، مسعود، جواد اژه ای ، رضا قربان جهرمی و احمد رستگار . “رابطه اهداف پیشرفت و باورهای معرفت شناختی با اضطراب رایانه.” مجله روانشناسی ۱۲، ۴ (۱۳۸۷): ۴۶۲-۴۷۶.
، جواد امانی ساری بگلو، مسعود غلامعلی لواسانی ، جواد اژه ای و هیمن خضری آذر . “رابطه ارزش های فرهنگی و متغیرهای فردی با میزان استفاده از رایانه در دانشجویان.” مجله علوم رفتاری ۵، ۱ (۱۳۹۰): ۱-۱۰.
رضازاده ، سیدمحمدرضا، پریرخ دادستان ، جواد اژه ای و علیرضا کیامنش . “رابطه سبکهای دلبستگی و همسازی زناشویی در دانشجویان.” مجله روانشناسی ۱۰، ۴ (۱۳۸۵): ۴۵۸-۴۶۹.
، پریسا خسروتاش، الهه حجازی موغاری ، جواد اژه ای و باقر غباری بناب . “رابط باورهای جنسیتی رضایت مندی روانی و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان سرآمد و عادی.” مجله روانشناسی ۱۴، ۳ (۱۳۸۹): ۲۶۵-۲۴۶.
بانشی، علی رضا، هادی صمدیه و جواد اژه ای . “اهداف پیشرفت و عملکرد تحصیلی: نقش واسطه ای هیجانات تحصیلی و خودتنظیمی.” مجله روانشناسی ۱۸، ۴ (۱۳۹۳): ۳۸۱-۳۹۲.
بهرامی احسان ، هادی ، پریرخ دادستان ، جواد اژه ای و علیرضا کیا منش . “بررسی مولفه های بنیادین سازش یافتگی در آزادگان ایرانی ( قسمت اول ) ( مقالات مشترک با دیگران ).” مجله روانشناسی ۳، ۱۱-۱۲ (۱۳۷۸): -.
رضایی شریف، علی، محمود قاضی طباطبائی ، الهه حجازی موغاری و جواد اژه ای . “تحلیل چندسطحی ارتباط دانش آموزان با مدرسه از مقطع ابتدایی تا متوسطه.” مجله روانشناسی ۲۰، ۴ (۱۳۹۵): ۳۶۴-۳۷۵.
اژه ای ، جواد، روح الله شهابی و سید صدرا خوشقدم خو. “کدام مولفۀ حافظه کاری در کودکان پیش بینی کننده بهتری برای هوش سیال است؟.” مجله روانشناسی ۲۰، ۱ (۱۳۹۵): ۳۹-۵۶.
ارمی، حسن، جواد اژه ای ، شهرام محمد خانی و مرتضی بادله. “مقایسه روان بنه های هیجانی میان افراد معتاد و غیر معتاد.” مجله روانشناسی ۲۰، ۳ (۱۳۹۵): ۲۸۱-۲۹۱.
اژه ای ، جواد، مسعود غلامعلی لواسانی ، مرضیه رضایی و زهرا اکبری. “استانداردسازی آزمون هوشی ماتریس وین برای دانش آموزان ۱۳-۱۸ ساله ایرانی.” مجله روانشناسی ۲۰، ۲ (۱۳۹۵): ۱۲۴-۱۳۹.
، پرویز آزادفلاح، پریرخ دادستان ، جواد اژه ای و سید محمد موذنی . “تنیدگی ( استرس ) فعالیت مغزی رفتاری و تغییرات ایمونوگلوبولین ترشحی A.” مجله روانشناسی ۳، ۹ (۱۳۷۸): ۳-۲۲.
دادستان ، پریرخ، نیما قربانی ، جواد اژه ای و حسین مطیعیان . “پیامدهای شکست مقاومت و افشای هیجانی در سطح سلولهای تسهیل کننده و مهارتهای لمفوسیتهای T و آسیبهای روانشناختی ( مقالات مشترک با دیگران ).” مجله روانشناسی ۳، ۱۲ (۱۳۷۸): ۳۶۸-۳۸۹.
, Maryam Sadat Sharifian, Masoud GholamAli Lavasani , javad Ezhei, Kourosh Amraei , and Farhad Taremian . “The relationship among classroom community, attitude toward parents, anxiety disorders and depression with adolescent suicide probability.” Procedia-Social and Behavioral Sciences 15, no. — (2011): 520-525.
مدنی، زهرا، مسعود غلامعلی لواسانی و جواد اژه ای . “بررسی رابطه تاب آوری و حمایت اجتماعی با بهزیستی روانشناختی در مادران با دانش آموزان آهسته گام و عادی.” Quality Technology and Quantitative Management 1، ۳ (۱۳۹۵): ۲۷-۴۱.
Besharat, Mohammad Ali, Korosh Mohammadi, javad Ezhei, Elahe Hejazi moughari, and Rezvan Hakim zadeh. “Effectiveness of peer-led media education program for drug prevention among students.” JOURNAL OF FORENSIC SCIENCES 3, no. 3 (2016): 1-4.
Gholamali lavasani, Masoud, Mokhtar Weisani , and javad Ezhei. “The role of achievement goals academic motivation and learning strategies in statistics anxiety : testing a causal model.” Procedia-Social and Behavioral Sciences 15, no. — (2011): 1881-1886.

* برخی مسؤولیت ها و دستاوردها

- تشکیل انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا؛
- وزیر مشاور و رییس سازمان بهزیستی؛
- معاون فرهنگی نخست‌وزیر؛

- تأسیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) و دو دهه ریاست آن؛
- مشاور فرهنگی رییس جمهوری اسلامی ایران (در دولت های پنجم تا هشتم)؛
- مدیریت مجموعه‌های نخبگانی جوان و مدال‌آوران المپیادهای علمی بین‌المللی؛
- نماینده مقام معظم رهبری در امور دانشجویان اروپا و آمریکا (تا زمان فوت).

وی در نامه خداحافظی خود از سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در دی ماه 1387 نوشت: 
"فرزندان سمپادی‌ام! اطمینان داشته باشید هیچ کجا مانند وطن یک فرد نیست و هیچ افتخاری بالاتر از تلاش برای تعالی و رشد و شکوفایی سرزمین مادری نیست، و این تنها در سایه باور توحیدیی امکان‌پذیر خواهد بود. اگر شما بر این باور باشید، کاری کارستان خواهید کرد و عظمت و مجد گذشته سرزمینتان را تکرار خواهید نمود...
من خوشحالم که هیچ یک از سفارش‌شدگان معدود نمایندگان مجلس و معدود کارگزاران نظام ــ که عادت به ثبت سفارش داشتند ــ به سمپاد راه نیافتند، که اگر این چنین بود، در طول این سال‌ها باا سمپادی‌های عاشق و در عین حال مطالبه‌گر روبه رو نبودم. امیدوارم ایران عزیز از زعفران وجود شما پربهره باشد و روزهای شکوفایی علمی ایران اسلامی، مسیر رهروان بعدی را روشن‌تر و شاداب‌تر سازد. در پایان، عذرخواهی می‌کنم از این که از آنچه در ذهنمم برای سرمایه‌های سرزمینم بود، بخش ناچیزی را تحقق بخشیدم و همواره کلام رهبرم در پیش رویم بود که: «عدالت» به معنای این نیست که ما با همه استعدادها با یک شیوه برخورد کنیم؛ نه، استعدادها بالاخره مختلف است. نباید بگذاریم استعدادی ضایع شود و برای پرورش استعدادها باید تدبیر بیاندیشیم؛ در این تردیدی نیست. اما ملاک باید استعدادها باشد و لاغیر؛ عدالت این است.".

............................

پایان پیام/ 167-101

نظر شما