شناسهٔ خبر: 43853535 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

جزئیات صلح قره باغ/ پیروز جنگ قره‌باغ؛ جمهوری آذربایجان یا ارمنستان؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد که با رهبران روسیه و جمهوری آذربایجان بر سر پایان جنگ در منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ» به توافق رسیده است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان دوشنبه شب به وقت محلی در بیانیه‌ای اعلام کرد که با رهبران روسیه و جمهوری آذربایجان بر سر پایان جنگ در منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ» به توافق رسیده است.
پاشینیان در ادامه بیانیه خود گفت: «توافقنامه‌ای با روسیه و جمهوری آذربایجان درباره آتش‌بس و پایان جنگ در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ امضا کرده است».
نخست وزیر ارمنستان تصریح کرد: «بیانیه مشترک دردناکی را با روسای جمهوری روسیه و جمهوری آذربایجان برای پایان جنگ قره باغ امضا کردم».
وی در ادامه بیانیه خطاب به ملت ارمنستان گفت: «تصمیم خیلی خیلی سختی را برای خودم و شما گرفتم. این تصمیم را بر اساس بررسی و تحلیل عمیق وضاع نظامی و ارزیابی‌ اشخاصی که آن را بهتر متوجه می‌شوند، اتخاذ کردم».
نیکول پاشینیان اعلام کرد که «این یک پیروزی نیست، اما تا زمانی که شما مردم ارمنستان به بازنده بودن خود در جنگ اعتراف نکرده باشید، شکستی در کار نخواهد بود».
نخست وزیر ارمنستان ادامه داد: «تصمیم به توقف جنگ و آتش بس در قره باغ برای من و مردم ما من بسیار دردناک است».
پاشینیان در پایان بیانیه خود اظهار داشت: «من در برابر همه شهدا، سربازان، افسران، ژنرال‌ها و نیروهای داوطلب که با جانشان از سرزمین خود دفاع کردند، سر تعظیم فرود می‌آورم».

نیروهای ارمنستانی از قره باغ عقب نشینی می کنند
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، هم زمان با استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه قره باغ، نیروهای مسلح ارمنستان از این منطقه عقب نشینی می کنند.
 
روسیه مسئول اجرای توافق صلح
ولادیمیر پوتین تاکید کرد، با همراهی مقامات جمهوری آذربایجان و ارمنستان، توافقنامه ای جهت پایان هر نوع درگیری در منطقه قره باغ امضا شد.
وی افزود، نیروهای صلح بان روسیه در طول خط تماس میان دو کشور مستقر می شوند.

جزئیات صلح قره باغ
سران سه کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه در این بیانیه اعلام کردند آتش بس کامل در مناطق درگیری "قره باغ کوهستانی" از ساعت صفر بامداد 20 آبان اجرا می‌شود.
متن کامل صلح امضا شده بین رؤسای جمهور روسیه، جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان برای حل مناقشه قره باغ منتشر شد.
سران سه کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه در این بیانیه اعلام کردند آتش بس کامل و توقف کامل عملیات نظامی در مناطق درگیری "قره باغ کوهستانی" از ساعت صفر بامداد 10 نوامبر (برابر با 20 آبان) 2020 میلادی به وقت مسکو اعلام می‌شود و جمهوری آذربایجان و ارمنستان که از این به بعد به عنوان "طرفها" مورد اشاره قرار می‌گیرند مواضع سرزمینی خودشان را حفظ خواهند کرد.
در بند دوم این بیانیه امده است ار تاریخ 20 نوامبر (برابر با سی ام آبان) 2020 میلادی منطقه آغدام و اراضی آن به جمهوری آذربایجان واگذار خواهد شد.
براساس بند سوم این بیانیه، گروهی از نیرو‌های صلح بان روسیه به تعداد 1960 نیروی نظامی، 90 نفربر زرهپوش و 380 خودرو و تجهیزات ویژه در طول منطقه تماس "قره باغ کوهستانی" و در طول کریدور لاچین مستقر خواهند شد.
در بند چهارم آمده است استقرار نیرو‌های صلح بان روسیه به موازات عقب نشینی نیرو‌های مسلح ارمنستان صورت می گیرد و مدت زمان استقرار ان‌ها 5 سال خواهد بود و این مدت بطور خودکار برای 5 سال بعد تمدید خواهد شد مگر آنکه هر کدام از طرفین 6 ماه قبل از انقضاء این دوره قصد خود را برای انقضاء این بند اعلام کنند.
بند پنج این بیانیه می‌افزاید به منظور افزایش اثر بخشی فرایند‌های کنترلی بر روی اجرای توافقات توسط طرف‌های درگیری یک مرکز آشتی برای نظارت بر آتش بس تشکیل خواهد شد.
در بند ششم بیانیه اعلام شده است، جمهوری ارمنستان منطقه "کلبجر" را تا 15 نوامبر (برابربا 25 آبان) 2020 میلادی و منطقه لاچین را تا 1 دسامبر (یازدهم آذر) 2020 میلادی تحویل جمهوری آذربایجان خواهد داد و کریدور لاچین (به عرض 5 کیلومتر) به عنوان تامین کننده ارتباط ارمنستان با "قره باغ کوهستانی" بدون تحت تأثیر قرار دادن شهر "شوشا" تحت نظارت صلح بانان روسیه خواهد بود.
طبق این توافق در سه سال آینده برنامه‌ای برای احداث یک مسیر جدید حمل و نقل در طول کریدور لاچین مشخص خواهد شد و ایمنی تردد در این کریدور جدید بر عهده صلح بانان روسی است. جمهوری آذربایجان امنیت افراد و وسایط نقلیه در هر دو جهت را در این کریدور تضمین می‌کند.
در بند هفت این بیانیه آمده است آوارگان و پناهندگان داخلی باید تحت نظارت دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به خاک قره باغ و مناطق همجوار برگردند.
بر اساس بند هشتم این بیانیه اسرای جنگی، گروگان‌ها و سایر بازداشت شدگان و اجساد افراد کشته شده مبادله خواهند شد.
در بند نهم این بیانیه تأکید شده است تمامی محور‌های مواصلاتی اقتصادی و حمل و نقل در منطقه رفع انسداد شده اند، جمهوری ارمنستان براسی سازمان دهی تردد بدون مانع شهروندان، خودرو‌ها و کالا‌ها در هر دو جهت و تأمین امنیت ارتباطات حمل و نقل بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خود مختار نخجوان را تضمین می‌کند. کنترل ارتباطات حمل و نقل تحت نظر سرویس امنیت خدمات مرزی روسیه خواهد بود.
در بند پایانی و دهم این بیانیه هم اعلام شده است با توافق طرفین ساخت محور‌های حمل و نقل جدید برای متصل کردن جمهوری خود مختار نخجوان به مناطق غربی جمهوری آذربایجان انجام خواهد شد.

بیانیه کرملین درباره صلح قره‌باغ متفاوت از بیانیه باکو
در حالی که در بیانیه رسمی باکو بر ماموریت مشترک نیرو‌های نظامی روسیه و ترکیه، بعنوان نیرو‌های صلح‌بان اشاره شده، اما در بیانیه رسمی کرملین هیچ اشاره به نیرو‌های ترکیه نشده است.
بیانیه توافق صلح قره‌باغ در پایگاه رسمی اطلاع رسانی کرملین ، متفاوت از بیانیه ریاست جمهوری آذربایجان است.
در حالیکه الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان در بیانیه رسمی خود از ماموریت مشترک نیروهای نظامی روسیه و ترکیه ، بعنوان نیروهای صلح‌بان اشاره شده است ، اما در بیانیه رسمی کرملین هیچ اشاره به نیروهای ترکیه نشده است.
الهام علی‌اف صبح امروز اعلام کرد یکی از بندهای مهم توافقنامه صلح قره‌باغ ، ماموریت مشترک نیروهای روسیه و ترکیه برای نظارت بر توقف درگیری و حفاظت از صلح است.
اما کرملین با انتشار متن کامل توافقنامه ، بدون اشاره به ترکیه ، اعلام کرد : نیروهای حافظ صلح‌ روسیه بزودی در منطقه مستقر خواهند شد.
 
آینده قره باغ باید بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت بنا شود
تلویزیون الجزیره به نقل از منابع کرملین اعلام کرد توافق قره باغ پیروزی دو ملت ارمنستان و جمهوری آذربایجان است، زیرا جنگ را متوقف کرد.
مقامات کرملین افزودند: توافق سه جانبه قره باغ شامل حضور نظامی ترکیه در منطقه نمی‌شود و در این زمینه توافقی صورت نگرفته است. فرانسه و آمریکا در تدوین این توافق سه جانبه مشارکت نداشتند.
روسیه معتقد است آینده قره باغ باید بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بنا شود.

اعزام نیرو‌های صلح بان روسی به منطقه قره‌باغ
12 فروند هواپیمای ایلیوشین روسی، حامل نیرو‌ها و تجهیزات نظامی از روسیه عازم قره‌باغ شدند.
نیرو‌ها و تجهیزات نظامی روسیه برای نظارت و حفاظت از توافق صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان راهی مناطق درگیری شدند.
در پی توافق صلح ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه و تعهد روسیه برای اعزام 1960 نیروی حافظ صلح به مناطق درگیری، 12 فروند هواپیمای ایلیوشین روسی، حامل نیرو‌ها و تجهیزات نظامی از روسیه عازم قره‌باغ شدند. وزارت دفاع روسیه با تایید اعزام صلحبانان روسی به منطقه درگیری در قره‌باغ اعلام کرد: اعزام 1960 نیروی نظامی روس با تجهیزات نظامی، که در توافقنامه به آن اشاره شده است، ظهر امروز به وقت مسکو کامل شد.
براساس بند سوم توافقنامه صلح، در امتداد خط تماس در قره باغ و در امتداد دالان لاچین، یک گروه صلحبان فدراسیون روسیه به تعداد 1960 نفر از نیرو‌های مسلح، 90 زره پوش، 380 واحد خودرو و تجهیزات ویژه مستقر شده است.
همچنین در بند چهارم توافقنامه اشاره شده است که نیرو‌های حافظ صلح فدراسیون روسیه به موازات عقب نشینی نیرو‌های مسلح ارمنستان مستقر می‌شود؛ و در بند پنجم توافقنامه تاکید شده است: به منظور افزایش اثربخشی کنترل بر اجرای توافق نامه‌ها توسط طرف‌های درگیر، یک مرکز حفظ صلح برای کنترل آتش بس مستقر میشود.

علی‌اف: ارمنستان سند تسلیم‌شدن در قره‌باغ را امضا کرد
رئیس‌جمهور آذربایجان در اولین سخنرانی بعد از امضای توافق اتمام جنگ در منطقه قره‌باغ، گفت باکو توانست ارتش ارمنستان را شکست دهد و تا کنون 300 منطقه را از اشغال آزاد کند.
«الهام علی‌اف» رئیس جمهوری آذربایجان امروز (سه‌شنبه) طی سخنرانی درباره توافق جدید با ارمنستان برای پایان دادن به درگیری‌های منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ»، گفت دولت ایروان سند تسلیم خود را امضا کرده است.
به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره»، علی‌اف در این باره توضیح داد: «ما با روسیه و ارمنستان توافقی را امضا کردیم تا به نبرد در منطقه قره‌باغ پایان دهیم... ارمنستان سند تسلیم شدن در قره‌باغ را امضا کرد».
وی ادامه داد: «ما ارتش ارمنستان را شکست دادیم و از روز 27 سپتامبر [تا کنون] 300 منطقه را آزاد کردیم. بر اساس این توافق، منطقه آغ‌دام تا تاریخ 20 نوامبر به آذربایجان تحویل داده خواهد شد».
بر این اساس، رئیس‌جمهوری آذربایجان افزود: «یک یگان حافظ صلح روسی متشکل از 1960 سرباز، خودروهای نظامی و تجهیزات در خط تماس منطقه قره‌باغ مستقر خواهند شد. زمان حضور صلح‌بانان روسی 5 سال خواهد بود که شش ماه بعد از انقضای اولین دوره، به صورت خودکار برای مدت زمان مشابه تمدید خواهد شد».
علی‌اف درباره دیگر مفاد این قرارداد اظهار داشت: «مرکز نظارت بر آتش‌بس تأسیس خواهد شد تا بر پایبندی طرف‌ها به توافق اتمام جنگ نظارت کند. ارمنستان تا تاریخ 15 نوامبر شهرستان کلبجر و تا تاریخ 1 دسامبر شهر لاچین را تحویل می‌دهد».
به نوشته توئیتر الجزیره، وی در ادامه این سخنرانی گفت: «جمهوری آذربایجان حرکت ایمن وسایل نقلیه و کالاها برای شهروندان در دو سوی گذرگاه لاچین را تضمین می‌کند. این توافق، مقدمات بازگشت آوارگان به منطقه قره‌باغ و حومه آن را ذیل نظارت کمیسیاریای عالی پناهندگان در سازمان ملل فراهم می‌کند».
رئیس جمهوری آذربایجان با بیان اینکه توافق اتمام جنگ شامل تبادل اجساد نظامیان، اسرای جنگی و گروگان‌های بازداشتی دو طرف می‌شود، تصریح کرد: «این توافق یعنی، تسلیم شدن نظامی ارمنستان و اینکه نخست‌وزیر آنها توافق را نه از روی میل و اراده خود بلکه از روی اجبار و زیر فشار آهنین ما امضا کرد.».

نخست‌وزیر ارمنستان: ارتش به پذیرش آتش‌بس اصرار داشت
نخست‌وزیر ارمنستان دلیل پذیرش توافق آتش‌بس با جمهوری آذربایجان را اصرار ارتش کشور خود به‌خاطر «تمام شدن همه منابع» نیروهای نظامی ارمنستان اعلام کرد.
«نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان امروز (سه‌شنبه) در واکنش به اعتراضات علیه موافقت او با توافق اتمام جنگ با جمهوری آذربایجان در منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی»، گفت ارتش ارمنستان به پذیرش آتش‌بس اصرار می‌کرد.
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، پاشینیان در این باره توضیح داد: «من این تصمیم را بعد از اینکه ارتش به انجام آن اصرار داشت، گرفتم. می‌توانید وضعیتی را تصور کنید که در آن ارتش می‌گوید لازم است که [جنگ] متوقف شود».
وی که در پخش زنده شبکه اجتماعی فیسبوک سخنرانی می‌کرد، ضمن ابراز تأسف از بی‌اطلاعی مردم کشورش از حقایق عرصه میدانی، اظهار داشت که توافق با جمهوری آذربایجان نتیجه کاهش کارآمدی قوای نظامی ارمنستان بود.
بر این اساس، نخست‌وزیر ارمنستان با بیان اینکه بخشی از نظامیان ارمنستانی حاضر خط مقدم جنگ با جمهوری آذربایجان حدود 1 ماه بود که هیچ استراحتی نداشتند، تصریح کرد: «منابع نظامی و ارتش دیگر کارایی و تاثیر کامل را نداشتند».

ترکیه، جمهوری آذربایجان را پیروز جنگ قره‌باغ اعلام کرد
وزیر خارجه ترکیه در پیامی، جمهوری آذربایجان را پیروز نبرد قره‌باغ در میدان جنگ و میز مذاکره دانست.
ساعاتی پس از اعلام توافق آتش‌بس میان ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه، «مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه، این توافق را پیروزی قاطع جمهوری آذربایجان معرفی کرد.
چاووش اوغلو در صفحه توئیتر خود نوشت که «پیروزی» جمهوری آذربایجان در زمین نبرد و در میز مذاکره را تبریک می‌گوید و آن‌ها توانستند در میز مذاکره و میدان نبرد دستاوردهای مهمی داشته باشند.
وزیر خارجه ترکیه در ادامه گفت که ترکیه و جمهوری آذربایجان یک ملت واحد هستند.



نظر شما