شناسهٔ خبر: 43807918 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سرعت تغییر قیمت‌ها با نوسانات نرخ ارز توازن ندارد/ کره، روغن و برنج تا دوماه آینده ارزان می‌شود

معاون دفتر توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت گفت:متأسفانه با افزایش نرخ ارز قیمتها به‌سرعت اضافه می‌شود اما در کاهش نرخ این‌طور نیست.برنج و روغن و کره تغییر ارزی داشتیم و به ارز نیمایی تبدیل شده است. من امیدوارم طی یکی دو ماه قیمت‌ها کاهش یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، سعید عباسی صارمی، معاون دفتر توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت گفت: اصلی‌ترین کار ما تأمین کالا بر اساس نیاز کشور به کالای اساسی است که نسبت به تأمین، با اولویت داخلی اقدام می‌کنیم.

صارمی افزود: جهاد کشاورزی نسبت به برآورد تولید اقدام می‌کنند و ما بر اساس برنامه‌ریزی برای جبران کسری‌ها، واردات انجام می‌دهیم که نیاز به هماهنگی با بانک مرکزی و سازمان استاندارد و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و سازمان دفع آفات است که انجام شود.

وی ادامه داد: امسال برای تأمین 60 میلیون تن کالای اساسی برنامه‌ریزی صورت گرفته است، از این میان 35 تا 40 میلیون از محل کالاهای تولید داخلی تأمین می‌شود و حدود 20 تا 25 میلیون هم باید از طریق واردات تأمین شود.

معاون دفتر توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت تصریح کرد: علی‌رغم همه مشکلات تحریم 15 میلیون تن واردات قطعی انجام شده است و با توجه به موجودی بنادر است ان‌شاءالله الباقی نیازها از طریق واردات تأمین می‌شود.

وی درباره کمیاب شدن و گرانی‌های گاه و بی‌گاه برخی کالاها نیز تصریح کرد: در برخی کالاها گرانی داریم و در برخی گران‌فروشی، قیمت گوشت به‌دلیل اینکه قبلاً برای مدتی با ارز 4200 تأمین می‌شد ثابت بود اما بعد از مدتی برای حمایت از تولید داخل و مدیریت ارزی نوع ارز نیمایی شد و این باعث می‌شود قیمت متأثر از نرخ ارز شود، همه کالاهایی که با ارز نیمایی وارد می‌شوند همین‌طور است.

صارمی اظهار داشت: خیلی از کالاهای‌مان هم تغییر نوع کالایی داشتیم، برنج و روغن و کره تغییر ارزی داشتیم و به ارز نیمایی تبدیل شده و قیمت آن طبیعتاً متأثر از نوسانات ارزی است اما در بخشی هم گران‌فروشی داریم.

معاون دفتر توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت  خاطرنشان کرد: در اکثر کالاها بحث رقابت بازار را داریم. متأسفانه با افزایش نرخ ارز قیمتها به‌سرعت اضافه می‌شود اما در کاهش نرخ این‌طور نیست و خیلی تدریجی ارزانی رخ می‌دهد. من امیدوارم در یکی دو ماه کاهش شود. قیمت تخم‌مرغ الآن کم شده است و برای اقلامی که قابلیت نگهداری ندارند معمولاً همین اتفاق رخ می‌دهد.

انتهای پیام/+

برچسب‌ها:

نظر شما