شناسهٔ خبر: 43753773 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دادستان باوی دستور توقف سوزاندن مزارع را صادر کرد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: پرونده شرکت توسعه نیشکر دهخدا به مراجع قضایی ارجاع داده شد و دادستان باوی دستور توقف سوزاندن مزارع را صادر نمود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، محمدجواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ابتدای آبان‌ماه شاخص آلودگی هوا در برخی از شهرهای استان بویژه اهواز در شرایط ناسالم و در بین ۱۵۰ تا ۱۷۲ قرار دارد.

وی افزود: فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی و خدماتی موجب افزایش آلاینده‌های ناشی از کشاورزی و آتش زدن مزارع نیشکر توسط شرکت‌های هفت‌گانه توسعه نیشکر را از عمده دلایل آلودگی هوا است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان گفت: باوجود اینکه ۱۱۲ هزار هکتار مزرعه زیر کشت نیشکر است اما فقط ۳۰ درصد از برداشت‌ها به شیوه برداشت سبز صورت می‌گیرد و ۷۰ درصد دیگر از طریق سوزاندن مزارع که برای سلامتی مردم مضر است، انجام می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت توسعه نیشکر دهخدا به دلیل نزدیک بودن به مراکز مسکونی و اهواز باید برداشت سیاه خود را به‌طور کامل متوقف کند در همین راستا نیز پرونده این شرکت به مراجع قضایی ارجاع داده شد که دادستان باوی هم دستور توقف سوزاندن مزارع را صادر نموده است.

محمدجواد اشرفی تصریح کرد: با افزایش کشت شلتوک در چند سال اخیر آتش زدن مزارع بیشتر شده و باوجود مکاتباتی با جهاد کشاورزی هیچ‌گونه اقدام بازدارنده انجام نشده‌است.

وی عنوان کرد: براساس یک توافق در سال ۹۵ شرکت توسعه نیشکر مکلف به افزایش برداشت سبز تا سقف ۳۰ درصد و پس از آن تا ۱۵ درصد افزایش به صورت سالانه و درنهایت به صفر رساندن برداشت سیاه شد که متأسفانه به دلیل تحریم‌ها ماشین‌آلات خریداری شده به کشور وارد نشدند و این طرح محقق نشد.

اشرفی عنوان کرد: ظرف ۱۰ روز آینده به شرکت توسعه نیشکر الزام خواهیم کرد که برداشت سبز خود را در مدت کوتاهی به ۶۰ درصد افزایش دهد و برداشت سیاه خود را مدیریت نماید.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان اظهار کرد: گرچه برخی برداشت سبز را طرحی غیراقتصادی می‌دانند اما باید هزینه سلامت، آثار روانی انتشار دود در مناطق مسکونی و بهداشت شهروندان را نیز به‌عنوان صرفه اقتصادی در نظر بگیرند و برداشت سبز به‌عنوان یک الزام به‌طور کامل اجرا شود.

وی ادامه داد: با ارائه گزارش‌های ناشی از بازدیدهای میدانی و اعتراض مردم تأثیر آلودگی هوا بر اثر آتش زدن زباله‌ها در سایت پسماند و غیره اثبات‌شده است.

محمدجواد اشرفی اذعان کرد: در خصوص دفن پسماند شهرداری اهواز در اطراف روستای باوی افزود: دفن زباله در این محل فقط با لایه خاک صورت می‌گیرد که غیراستاندارد است و اکنون به یکی از کانون‌های آلودگی تبدیل شده است.

انتهای پیام/ق

نظر شما