شناسهٔ خبر: 43688335 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

آمریکایی ها برای پیروزی نامزدهای خود حسابی مایه گذاشتند

تمایل به مشارکت در انتخابات آمریکا بی‌سابقه است

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: در آستانه انتخابات آمریکا، رقابت دونالد ترامپ و جو بایدن به اوج خود رسیده است، نظرسنجی‌ها همچنان نشان می‌دهد بایدن پیشتاز روند کلی انتخابات است، با این حال وضعیت آرای الکترال مبهم است و نمی‌توان بایدن را پیروز قطعی انتخابات دانست. تجربه انتخابات چهار سال پیش نشان داده که براساس نظرسنجی‌ها نمی‌توان درباره شش ایالت کلیدی فلوریدا، ویسکانسین، کارولینای شمالی، آیوا، میشیگان و پنسیلوانیا اظهار نظر کرد. با این وجود براساس گزارش‌ها اوضاع بایدن در میشیگان و ویسکانسین بهتر است، اما درباره چهار ایالت دیگر شرایط کمی متفاوت است. نظر سنجی‌ها نشان می‌دهند برتری او در فلوریدا بسیار شکننده است. بایدن تصور می‌کند اگر در فلوریدا پیروز شود انتخابات را برده است.
به این ترتیب بعید نیست که باز هم در اتفاقی غیرمنتظره و برخلاف تصور غالب و آن چیزی که نظرسنجی‌ها می‌گویند، دونالد ترامپ پیروز انتخابات شود. شاید در ساعات باقیمانده به انتخابات ورق برای ترامپ برگردد و او دوباره بتواند آرای الکترال ایالت‌های نبرد را به دست بیاورد.
یك استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل آمریکا در این باره گفت: "در انتخابات آمریکا هیچ چیز قابل پیش بینی نیست. این نوع انتخابات منحصر به آمریکاست، هیچ کشور دیگری این پیچ و خم‌ها و ابهامات را در انتخابات خود ندارند، رییس جمهور به طور مستقیم با رای اکثریت مردم انتخاب نمی‌شود. مسئله دوم این است که در انتخابات آمریکا زدو بند‌های پنهانی خیلی زیاد است و لابی‌ها نقش موثری دارند و خلاف قانون هم نیست. مسئله سوم این است که هر لحظه ممکن است حادثه‌ای رخ دهد مانند آنچه برای هیلاری کلیونتون در سال ۲۰۱۶ رخ داد، بنابراین ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که چه اتفاقی رخ خواهد داد. تا روز آخر یعنی سوم نوامبر ممکن است شرایط تغییر کند."علی بیگدلی تاکید کرد: با این حال به نظر می‌رسد نظر سنجی‌های امسال نسبت به نظرسنجی‌ها چهار سال پیش اعتبار بیشتری دارد.او افزود: "در طرف دیگر قضیه در یک قرن گذشته این حد از تمایل به مشارکت در انتخابات آمریکا بی‌سابقه بوده است. این انتخابات برای آمریکایی‌ها بسیار مهم است که نشان می‌دهد دوره ترامپ برای اکثریت مردم کشور غیرقابل قبول بوده است. تا الان بیش از ۸۰ میلیون نفر رای غیرحضوری یا پستی داده اند که باز هم بی‌سابقه است.»
بیگدلی درباره اینکه آیا ممکن است که کار به اعتراض و تشکیک در شمارش آرا بکشد؟، گفت: "هر نامزدی ۲۷۰ رای الکترال کسب کند برنده است، اگر رقابت خیلی نزدیک باشد و فاصله آرای الکترال کم باشد ممکن است این اتفاق رخ دهد. باید به این نکته توجه کرد که آقای ترامپ در اظهارات مختلف روشن نکرده که در صورت شکست کاخ سفید را مسالمت آمیز ترک می‌کند یا نه؟، از سوی دیگر او درباره آرای پستی و احتمال تقلب در این سیستم بار‌ها حرف زده است. این در حالی است که رای گیری پستی مسئله‌ای سابقه‌دار در تاریخ آمریکاست و حتی در زمان جرج واشنگتن هم رای‌گیری پستی وجود داشته است. اگر خلاف قانون بود دیوان عالی این کشور مانع از آن می‌شد."او افزود: «اگر ترامپ یا بایدن نتیجه انتخابات را نپذیرند می‌توانند شکایت کنند، پس از آن شکایت در مجلس نمایندگان و سپس مجلس سنا بررسی می‌شود و در مجلس سنا رییس سنا و رییس دیوان عالی کشور قضاوت نهایی را انجام می‌دهند. برخی می‌گویند از ۹ عضو دیوان عالی ۶ عضو آن از قضات محافظه‌کار و مخالف دموکرات‌ها هستند و ممکن است به نفع ترامپ اعمال نفوذ کنند که البته این موضوع بسیار بعید به نظر می‌رسد. ترامپ می‌تواند روند اعلام نتایج را به تاخیر بیاندازد، اما روشن است که باید ۲۰ ژانویه رییس جمهور جدید در کاخ سفید مستقر باشد.»
این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به وضعیت ایالات‌های کلیدی همچون میشیگان و فلوریدا گفت: "بایدن اهل میشیگان است و محبوبیت بالایی دارد، چهار سال پیش هیلاری کلینتون به اشتباه از وضعیت میشیگان اطمینان داشت و به این ایالت سفر نکرد که نهایتا مشخص شد اشتباه کرده و آرای میشیگان به سبد ترامپ ریخته شد حالا بایدن چند مرتبه به میشیگان سفر کرده و احتمال زیاد رای این ایالت را کسب خواهد کرد. در مورد فلوریدا که اهمیت بسیار بالایی و کارت الکترال زیادی دارد، کار جو بایدن سخت است. او با نسبت بسیار کمی جلوتر از ترامپ است، به این ترتیب وضعیت او در فلوریدا شکننده است و ممکن است در دو سه روز اخیر تغییراتی در آرای این ایالت صورت گیرد."بیگدلی تاکید کرد: «آرای انتخاباتی در آمریکا بسیار مواج و سیال است و ممکن است مردم موضع خود را به سرعت و به خاطر مسائل بزرگ و کوچک تغییر دهند. تاکنون بیش از ۸۰ میلیون نفر رای داده اند و ده‌ها میلیون نفر دیگر هم رای خواهند داد که می‌تواند تاثیر مهم و معناداری در انتخابات بگذارد.»به گفته این استاد دانشگاه "آنچه که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیار جلب توجه می‌کند مشارکت گسترده مردم در آن است مشارکت بیش از ۷۰ درصد است. این انتخابات برای جوانان و اقلیت‌ها اهمیت بالایی پیدا کرده است. گروه‌هایی که عموما به رای دادن بی اعتنا بودند. این انتخابات با این خصوصیات در یک قرن گذشته آمریکا بی‌سابقه بوده است. این نشان دهنده دو قطبی عمیق در این کشور است و البته نشان دهنده نارضایتی از وضع موجود هم می‌تواند باشد."
رکورد کمک‌های مالی آمریکایی‌ها به نامزدهای انتخاباتی
راه ورود به کاخ سفید برای نامزدهای انتخاباتی ناهموار و پرهزینه است. امسال طرفداران احزاب آمریکایی برای پیروزی نامزدهای محبوب خود حسابی مایه گذاشته‌اند.
کارلا بلایکر در مقاله مفصلی برای دویچه‌وله، به هزینه مبارزات انتخاباتی ایالات متحده پرداخت. او مقاله را با گفتاری از مارک هانا، سناتور ایالت اوهایوی آمریکا در سال ۱۸۹۵ آغاز کرده است: «دو عامل در امور سیاسی پراهمیت‌اند: نخست پول، و دومی را فراموش کرده‌ام!با گذشت ۱۲۵ سال هنوز این سخن طنزآمیز و در عین حال جدی در رابطه با سیاست در ایالات متحده معتبر است.
پیش‌تر گفته می‌شد که در انتخابات آمریکا نامزدی پیروز خواهد شد که بیشترین مبلغ را برای تبلیغات هزینه می‌کند، اما در سال ۲۰۱۶ چنین نبود. بر أساس آماری که بلایکر عرضه کرده، هیلاری کلینتون ۵۸۶ میلیون دلار و ترامپ ۳۵۱ میلیون دلار کمک مالی برای مبارزه انتخاباتی جمع‌آوری کرده بودند. امسال، تا روز ۲۹ اکتبر (هشتم آبان) بایدن ۹۵۲ میلیون دلار و ترامپ ۶۰۱ میلیون دلار کمک مالی انتخاباتی کسب کرده‌اند.بر اساس اطلاعات کمیسیون انتخابات فدرال ایالات متحده (FEC)، تمامی نامزدهای انتخاباتی برای انتخابات امسال مبلغ سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار جمع‌آوری کرده‌اند که رکورد تازه‌ای به‌شمار می‌رود.به گفته این کمیسیون که بودجه تبلیغات انتخاباتی را تنظیم می‌کند، تاکنون سه میلیارد و ۵۰۰ دلار این مبلغ هزینه شده است.البته این مقادیر تنها برای کمک به دو نامزد نهایی جمهوری‌خواه و دموکرات نبوده است، بلکه برای رقابت‌های درون‌حزبی و همچنین طرفداران أحزاب دیگر پرداخت شده است.در آمریکا احزاب کوچک مانند لیبرتین و سبزها هم وجود دارند که در مبارزات انتخاباتی شرکت می‌کنند اما سهم ناچیزی از آرا را به‌دست می‌آورند.این احزاب گاهی اوقات به نامزدهای دیگر هم کمک می‌کنند. امسال بسیاری از مخالفان ترامپ از حزب سبزها خواستند، هووی هاوکینز، نامزد حزب را از شرکت در رقابت‌ انتخاباتی منصرف کنند، زیرا نگرانند که از این طریق آرای بخشی از نیروهای دموکرات طرفدار محیط زیست به‌هدر برود و به تقویت ترامپ بیانجامد. اما سبزها موافقت نکردند.یکی از فعالیت‌های مهم نامزدها ترغیب مردم به پرداخت کمک‌های مالی برای رقابت انتخاباتی است. امسال نامزدهای حزب دموکرات مانند برنی سندرز، الیزابت وارن و نامزد فعلی برای پست معاونت رئیس جمهور، کامالا هریس، مدتی در رقابت‌های درون‌حزبی فعالیت کردند. آنها هم در این دوران از طرفداران خود کمک مالی دریافت می‌کردند.بیشترین مبلغی که یک شخص یا سازمان می‌تواند به طور مستقیم به یک نامزد ریاست جمهوری بدهد دو هزار و ۸۰۰ دلار است. نامزدها مجاز به پذیرش پول از منابع خارجی نیستند.
به گفته سخنگوی کمیسیون انتخابات فدرال ایالات متحد، امسال در مرحله رقابت انتخاباتی کمک‌های کوچک زیر ۲۰۰ دلار از جانب شهروندان "خارق‌العاده" بوده است.
با احتساب این که شمار زیادی از شهروندان آمریکایی به دلیل بحران ناشی از پاندمی کرونا شغل خود را از دست داده‌اند و با مشکلات مالی مواجه هستند، افزایش کمک‌های نقدی به نامزدهای انتخاباتی اهمیت بیشتری می‌یابد. در ایالات متحده هیچ قانونی برای محدودکردن دوران رقابت انتخاباتی وجود ندارد، به همین دلیل رقابت‌ها حتی از دو سال قبل آغاز می‌شوند. به همین دلیل هزینه رقابت‌ها بالاست.در این مدت همه نامزدها سفرهای تبلیغاتی انجام می‌دهند و از راه‌های گوناگون تبلیغ می‌کنند. امسال البته به دلیل محدودیت‌های کرونایی بسیاری از سفرها لغو شد، اما هزینه تبلیغات دیگر افزایش یافت.
۹۰ میلیون رای پیش از موعد در انتخابات آمریکا
در حالی که  بیش از ۹۰ میلیون نفر پیش از موعد رای خود را به صندوق‌ها انداخته یا پست کرده‌اند، دونالد ترامپ و رقیب او جو بایدن در ایالت‌های کلیدی آمریکا به فعالیت‌های انتخاباتی خود برای بسیج هوادارانشان ادامه دادند.میزان آرا پیش از موعد در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در حدود ۶۵ درصد کل آرا ریخته شده به صندوق در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ است.
این رکورد بی سابقه در آرا پیش از موعد، نشان از رقابت فشرده دو نامزد حزب جمهوری خواه و دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارد.
 یک احتمال دیگر می‌تواند با شیوع ویروس کرونا و نگرانی از تجمع در حوزه انتخابیه در روز انتخابات مرتبط باشد. به همین دلیل تعداد بیشتری از رای دهندگان، رای خود را زودتر به صندوق‌ها انداخته یا پست کنند.دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه  در چهار نقطه ایالت «رقابتی و کلیدی» پنسیلوانیا برنامه انتخاباتی برگزار کرد.رویترز می‌گوید، هدف کمپین دونالد ترامپ این است بتواند آرا مستقلان در حومه شهر فیلادلفیا و مناطق غرب ایالت پنسیلوانیا را کسب کند.
دونالد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ با اختلاف اندکی در ایالت پنسیلوانیا به پیروزی رسید. اکنون نیز پیش بینی شده است، او برای پیروز در انتخابات سال ۲۰۲۰ نیاز دارد در این ایالت به پیروزی برسد.نامزد حزب جمهوریخواه در سخنرانی انتخاباتی خود در «ریدینگ» گفت:« اگرپنسیلوانیا را ببریم، دیگر تمام است.»
 مقام‌های برگزار انتخابات در ایالت پنسیلوانیا و ویسکانسین می‌گویند که چند روز طول می‌کشد که آرا در این دو ایالت به طور کامل شمرده شود. به همین دلیل ممکن است شب انتخابات مشخص نشود که چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به پیروزی رسیده است.


 

برچسب‌ها:

نظر شما