شناسهٔ خبر: 43670021 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

با ریزش ۹۰۰ واحدی وال استریت رخ داد

بدترین سقوط شاخص‌های بورس آمریکا در 4 ماه اخیر

با وحشت از تشدید مجدد شیوع ویروس کرونا و نگرانی از تاثیر آن بر اقتصاد جهان، سهام وال‌استریت به شدت سقوط کردند به طوری که این بدترین سقوط داو جونز و اس‌اندپی از ۱۱ ژوئن (22 خرداد) تا کنون بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «سی‌ان‌بی‌سی»، با وحشت از تشدید مجدد شیوع ویروس کرونا و نگرانی از تأثیر آن بر اقتصاد جهان، سهام وال‌استریت به شدت سقوط کردند.
میانگین صنعتی «داو جونز» در معاملات روز سه‌شنبه، ۹۴۳.۲۴ واحد یا ۳.۴ درصد سقوط کرد و به 26 هزار و 520 واحد بازگشت. «اس‌اندپی» ۳.۵ درصد یا ۱۱۹.۶۵ واحد سقوط کرد و به ۳.۲۷۱.۰۳ واحد رسید در حالی که کامپوزیت نزدک ۳.۷ درصد یا ۴۲۶.۴۷ واحد از دست داد و به ۱۱.۰۰۴.۸۷ واحد بازگشت.
این بدترین سقوط داوجونز و اس‌اندپی از ۱۱ ژوئن (22 خرداد) تا کنون بود.
داده‌های نگران‌کننده دانشگاه جان هاپکینز نشان داد که متوسط تعداد مبتلایان جدید روزانه در آمریکا در حال افزایش است و در هفته گذشته به رکورد ۷۱.۸۳۲ نفر رسیده است. از سوی دیگر در بیش از ۳۰ ایالت آمریکا نرخ بستری شدن به پنج درصد افزایش یافته است. چنین افزایشی در تعداد مبتلایان روزانه زمزمه‌هایی برای وضع قرنطینه مجدد را به راه انداخته است.
همچنین به گزارش ایسنا به نقل از راشاتودی، همزمان با ریزش شدید شاخص‌های بورسی در جهان، ثروتمندان جهان شاهد کاهش چشمگیر ثروت خود بوده‌اند. آن طور که محاسبات شاخص ثروتمندان بلومبرگ نشان می‌دهد به دنبال سقوط شدید شاخص‌های بورسی در روز بیست و هشتم اکتبر (هفتم آبان)، جف بزوس، بنیان‌گذار و مدیرعامل آمازون و ثروتمندترین فرد جهان در مجموع ۶.۷۶ میلیارد دلار از ثروت خود را از دست داده است.
این کاهش ثروت تنها محدود به بزوس نبوده و بیل گیتس- بنیان‌گذار مایکروسافت - نیز متحمل خسارت ۲.۳ میلیارد دلاری شده است. ثروت ایلان ماسک- بنیان‌گذار خودروسازی تسلا و گروه فضایی اسپیس ایکس - ۴.۲۴ میلیارد دلار و ثروت مارک زاکربرگ- بنیان‌گذار فیس‌بوک - ۵.۷۵ میلیارد دلار ریزش داشته است.
سقوط شاخص داوجونز اینداستریال اوریج که مهم‌ترین شاخص بورس نیویورک نیز محسوب می‌شود از همه سنگین‌تر بوده و این شاخص بدترین عملکرد روزانه خود را از ماه ژوییه به ثبت رساند. به گفته کارشناسان، صعود مجدد آمار مبتلایان به کرونا در سراسر جهان و احتمال بازگشت قرنطینه‌های سختگیرانه و همچنین سردرگمی بازارها از برنده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که قرار است سوم نوامبر برگزار شود در ثبت این عملکرد بد موثر بوده‌اند.
علاوه ‌بر بورس آمریکا، دیگر بورس‌های مهم جهان در اروپا، آسیا و اقیانوسیه نیز شاهد ریزش‌های سنگینی بودند و این مسئله باعث شد میلیاردرهای آسیایی و اروپایی نیز با کاهش قابل توجه ثروت خود مواجه شوند.
گفتنی است پس از سه افت متوالی، سرانجام روز جمعه بورس آمریکا اندکی از افت خود را پس گرفت. به گزارش ایسنا، دیروز شاخص داوجونز ایندانستریال اوریج با ۰.۵۹ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۶ هزار و ۶۵۹.۱۱ واحد بسته شد. شاخص اس‌اند پی ۵۰۰ با ۱.۱۹ درصد صعود تا سطح ۳۳۱۰.۱۱ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی نزدک کامپوزیت با ۱.۶۴ درصد صعود در سطح ۱۱ هزار و ۱۸۵.۵۹ واحدی بسته شد.

برچسب‌ها:

نظر شما