شناسهٔ خبر: 43667358 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عرصه‌های جنگلی گلستان به امکانات خاموش‌کردن آتش‌ مجهز می‌شود

گرگان - ایرنا - رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان با اشاره به وسعت بالای عرصه‌های منابع طبیعی این استان گفت که سرمایه‌گذاری بیشتر در تامین امکانات و تجهیزات مورد نیاز مدیریت و کنترل این عرصه‌ها در برابر حوادث احتمالی از جمله آتش‌سوزی در دستور کار قرار دارد.

صاحب‌خبر -

مختار مهاجر روز شنبه در مراسم  تحویل ۲ دستگاه خودروی آتش نشانی و دوربین های دوربرد پایش حریق به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اظهار داشت: حفاظت از عرصه جنگلی و ذخایر ژنتیکی آن به عنوان یک  وظیفه مهم نیازمند مشارکت همه دستگاه ها و مردم است.

وی مناطق اصلی حفاظت جنگل در گلستان را عرصه های جنگلی "راشستان" ، "سرخدار" و همه جنگل های دست کاشت برشمرد و گفت: امیدواریم با تلاش ماموران حفاظت منابع طبیعی و کمک و همکاری دستگاه های اجرایی مرتبط، امکانات و تجهیزات بهتری برای کنترل حریق در استان فراهم شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز در این مراسم گفت: نصب دوربین های دوربرد در ۲ نقطه درازنو کردکوی و عرب داغ کلاله در راستای کاهش هزینه، ممانعت از اتلاف وقت و افزایش سرعت عمل ماموران حفاظت محیط است.

ابوطالب قزل سفلو بیان کرد: پایش لحظه ای و بدون وقفه جنگل، شناسایی سریع حریق در عرصه های جنگلی و مرتعی و پی بردن به علت حریق از جمله اهداف مهم نصب و راه اندازی دوربین های دوربرد است.

وی با اشاره به اهمیت پایش حریق و ممانعت از بروز آن بیان کرد: این دوربین های دوربرد در لحظه وقوع حریق اطلاعات اولیه همچون گستردگی و شدت حریق را تشخیص داده و به نزدیکترین ایستگاه خودرو اطلاع رسانی می‌کند.

دوربین های نظارتی راه اندازی شده با قدرت کنترل محیط تا محدوده ۳۵ کیلومتری در ۲ منطقه درازنو کردکوی و عرب‌داغ کلاله را دارد.

۲ خودرو به خدمت گرفته شده آتش نشانی براساس وجود بیشترین نقاط بحرانی حریق در ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری گرگان و کلاله مستقر شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان همچنین گفت که تا پایان امسال قرار است، چهار دستگاه دوربین نظارتی دیگر در مناطق جنگلی لیرو و یورت‌کاظم گالیکش، زنگلاب مینودشت و ریگ چشمه آزادشهر نصب و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مطابق گزارش منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، اکنون ۲۳ خودرو مهار آتش مجهز به حمل آب نیز در ۱۴ شهرستان گلستان برای مهار و اطفای حریق احتمالی در حال بکارگیری است.

زمین‌های زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار است که ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار آن جنگل، ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع، حدود ۲۰ هزار هکتار ساحل و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار زمین‌های مستحدث و موات است.

نظر شما