شناسهٔ خبر: 43656509 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

همکاری بهزیستی و کمیته ملی پارالمپیک / معلولان با ورزش وارد جامعه می‌شوند

در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان بهزیستی و کمیته ملی پارالمپیک بر استفاده از ورزش برای کمک به حضور مؤثر معلولان در جامعه تأکید شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان بهزیستی کشور و کمیته ملی پارالمپیک امروز 10 آبان‌ماه، با حضور خسروی‌وفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک  و وحید قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی به امضا رسید.

در این مراسم وحید قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی، بیان کرد: نگاه ما به ورزش برای افراد دارای معلولیت وسیله‌ای برای توانمندسازی، ایجاد امید و به عرصه جامعه کشاندن آنهاست. همچنین تلاش داریم ورزش همگانی را برای معلولان گسترش دهیم و در حوزه روستایی و عشایری برنامه‌های خوبی را آغاز کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ورزش همگانی جانبازان و معلولان به صورت پایلوت در سه استان کشور اجرا شده است، گفت: این برنامه ابزاری برای افراد محبوس در خانه‌ها شد تا از خانه‌ها خارج و به واسطه ورزش وارد جامعه شوند. از سوی دیگر این ظرفیت وجود دارد که معلولان با تلاش و کوشش وارد عرصه قهرمانی شوند، چراکه در این حوزه ظرفیت خوبی وجود دارد. بنابراین باید بین بنیاد شهید، سازمان بهزیستی و کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون ورزش‌های همگانی هم‌افزایی به وجود بیاید.

قبادی‌دانا هم‌افزایی را فرصت خوبی برای استفاده معلولان از امکانات ورزشی و استفاده قهرمانان و ورزشکاران از امکانات توانمندسازی مراکز بهزیستی بیان کرد و افزود: همانطور که هدف ما این است که فرد معلول زندگی مستقلی داشته باشد و منزلت اجتماعی در خانواده و جامعه را تجربه کند، درصددیم که از مشارکت اجتماعی فرد معلول به صورت مؤثر در جامعه و در حوزه ورزش نیز استفاده شود.

رئیس سازمان بهزیستی تصریح کرد: حقوقی نیز نظام برای قهرمانان ورزشی پارالمپیک قائل شده است که پیگیر آن هستیم تا به آن برسند. به برکت دفاع مقدس زمینه‌ای فراهم شد تا ورزش جانبازان و معلولان جهش داشته باشد و امروز با توجه به اینکه سن عزیزان جانباز بالا رفته و اکنون به عنوان پیشکسوت و مربی فعال هستند، می‌توانند به افرادی که به صورت مادرزادی دچار معلولیت هستند کمک و زمینه حضور آنها را در پارالمپیک فراهم کنند. در تلاشیم نتایج این تفاهم‌نامه‌‌ها در زندگی معلولان احساس شود و باید مشکلات را بررسی و دلایل نقص همکاری‌ها را رفع کنیم.

وی در پایان سخنانش از امضای تفاهم‌نامه در روزهای آینده با وزارت ورزش و جوانان نیز خبر داد.

خسروی‌وفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک، نیز با اشاره به پیوند نزدیک با سازمان بهزیستی، گفت: باید دید چگونه مدیریت کنیم که وظایف بین سه نهاد تقسیم و اجرا شود. از نظر حضور در مجامع بین‌المللی نیازی به تعریف از خودمان نداریم و سایرین از ظرفیت‌های ما تعریف می‌کنند. در تمام دولت‌ها نگاه حمایتی ویژه به پارالمپیک وجود داشته که موجب رشد آن شده است.

وی با اشاره به مناسبت روز ملی المپیک، اظهار کرد: 16 سال این روز را در کشور برگزار کردیم اما حس کردیم جای آن در مجامع بین‌المللی خالی است. به همین دلیل پیشنهاد برگزاری بین‌المللی آن را ارائه کردیم و این روز به اسم ایران در کمیته بین‌المللی المپیک ثبت شده و در بسیاری از کشورها گرامی داشته می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما