شناسهٔ خبر: 43652593 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سخنرانی دبیرکل حزب الله لبنان به مناسبت میلاد رسول اکرم (ص):

سوء استفاده غرب از گروه‌هاي تکفيري بايد متوقف شود

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- سیدحسن نصرالله گفت: هیچ ارتباطی میان پیامبر (ص) و امت اسلامی با جنایت‌های گروه‌های تکفیری نیست و سوء استفاده کشور‌های غربی از گروه‌های تکفیری باید متوقف شود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین‏، سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، میلاد مبارک پیامبر گرامی اسلام (ص) و میلاد مبارک امام جعفر صادق (ع) را به همه مسلمانان جهان تبریک گفت.

حادثه نیس فرانسه را به شدت محکوم می کنیم
دبیرکل حزب الله لبنان گفت: ما به شدت حادثه نیس فرانسه را محکوم می کنیم. سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: مسلمانان و اسلام این حادثه را محکوم می کنند چرا که اساساً اسلام قتل بیگناهان را حرام می داند.
دبیرکل حزب الله لبنان گفت: مقامات فرانسوی حق ندارند که مسئولیت جنایتی که یک شخص خاص انجام داده است را به گردن اسلام و مسلمانان بیاندازند. اگر فرض کنیم که یک فرد مسیحی مرتکب جنایتی شود درست نیست که ما این جنایت را به مسیحیان و دین مسیحیت نسبت دهیم. سخن گفتن از تروریسم اسلامی و فاشیسم اسلامی درست نیست. هیچ مسلمانی جنایت‌های آمریکا و اروپا در الجزایر، لیبی و افغانستان را تروریسم مسیحی نمی‌داند. برای احترام گذاشتن به اسلام به عنوان یک دین، لازم است از بکارگیری اصطلاحاتی نظیر" تروریسم اسلامی" و "فاشیسم اسلامی" پرهیز شود. اقدامات تروریستی و ویران کردن کلیسا‌ها و مساجد توهین بزرگی به اسلام و پیامبر است.
دبیرکل حزب الله لبنان گفت: مقامات فرانسوی و غربی بخشی از مسئولیت اقداماتی نظیر حمله در شهر نیس را به خاطر دخالت در درگیری های خاورمیانه (غرب آسیا) بر دوش دارند. مقامات فرانسه با اعلام نوعی جنگ و رفتار لجبازانه موجب وخامت اوضاع شده اند.

فرانسه حق ندارد مسئولیت جنایت یک فرد خاص را به پای دین آن بنویسد
دبیرکل حزب الله تصریح کرد:، اما مساله دیگر این است که مقامات فرانسوی و غیرفرانسوی نیز حق ندارند مسئولیت جنایتی را که یک فرد خاص مرتکب شده است به پای دین آن فرد یا به پای همه پیروان دین آن فرد بنویسند. به عبارت روشن تر، اگر کسی که مرتکب جنایت شده مسلمان باشد هیچ کس حق ندارد اسلام را مسئول این جنایت بداند، هیچ کس حق ندارد مسلمانان را چه در فرانسه یا کل جهان مسئول این جنایت بداند. این نوع برخورد یک برخورد نادرست، غیرواقعی، غیرقانونی و غیراخلاقی است.

چیزی به عنوان تروریسم اسلامی و فاشیسم اسلامی وجود ندارد
سیدحسن نصرالله تاکید کرد: وقتی مکرون رئیس جمهور فرانسه و سایر مسئولان فرانسه از تروریسم اسلامی یا فاشیسم اسلامی سخن می‌گویند باید گفت چیزی به عنوان تروریسم اسلامی و فاشیسم اسلامی وجود ندارد بلکه اگر کسی اقدام تروریستی انجام می‌دهد او تروریست است و اگر کسی جنایتی مرتکب می‌شود او جنایتکار است، اما اینکه بیاییم و بگوییم که تروریسم اسلامی و فاشیسم اسلامی‏، درست نیست.
آیا با کشتار‌هایی که آمریکا مرتکب شده می‎توان گفت تروریسم آمریکایی تروریسم مسیحی است؟
سیدحسن نصرالله گفت: امروز آمریکا در سراسر جهان کشتار‌هایی مرتکب می ‎شود. پس از حادثه یازده سپتامبر آمریکا جنگ‌های بسیاری به راه انداخته؛ در افغانستان، عراق و دیگر نقاط منطقه جنگ به راه انداخته؛ دیگر مساله جنگ جهانی اول و دوم و بمباران هیروشیما بماند. در این جنگ‌ها میلیون‌ها انسان کشته شده و آمریکایی‎ها به کشتار صد‌ها هزار تن در این جنگ‌ها اعتراف کرده ‎اند حال بعنوان اشتباه مثل عروسی ‎هایی که در افغانستان بمباران کرده‎ اند و احیاناً به عمد این کار را کرده‎اند. آیا با این حال کسی می‎تواند بگوید از آنجایی که رئیس جمهور آمریکا یک فرد مسیحی است و دولت این کشور وابسته به مسیحیان است و اکثریت افراد ارتش آن مسیحی هستند این تروریسم آمریکایی به منزله تروریسم مسیحی است یا آنکه بگوییم کسی که مسئول این تروریسم است، العیاذ بالله حضرت مسیح یا دینی مسیحی است؛ این دینی که آموزه‎ها و ارزش‌های آن با این اقدامات تروریستی تعارض دارد. آیا باید اقدامات ارتش‎های اروپایی ازجمله ارتش فرانسه را در الجزایر، لیبی و منطقه ما به پای مسیحیت نوشت؟

کشور‌های غربی حامی گروه‌های تکفیری تروریستی منطقه ما بوده اند
دبیرکل حزب الله لبنان گفت: کشور‌های غربی حامی آن اندیشه تکفیری-تروریستی که به صرف اختلاف اندیشه، در منطقه ما دست به قتل می‌زند بوده اند.
وی افزود: غرب تمامی تسهیلات را در اختیار گروه‌های تروریستی تکفیری قرار داد تا به عراق و سوریه وارد شوند، غرب از این گروه‌ها حمایت تسلیحاتی به عمل آورده است. غرب در وهله نخست باید به بررسی مسئولیت خود در قبال پیدایش گروه‌های تکفیری بپردازد.
سیدحسن نصرالله گفت: هیچ ارتباطی میان پیامبر(ص) و امت اسلامی با جنایت‌های گروه‌های تکفیری نیست. سوء استفاده کشور‌های غربی از گروه‌های تکفیری باید متوقف شود.
 
مقامات فرانسه برای آزادی بیان اهمیتی قائل نیستند
دبیرکل حزب الله لبنان گفت: بحران زمانی آغاز شد که یک هفته نامه نحس فرانسوی اقدام به انتشار تصاویر توهین آمیز به پیامبر (ص) کرد. مقامات فرانسوی به جای درمان پیامد‌ها باید به درمان اسباب و علل این بحران بپردازند. مقامات فرانسوی باید مسلمانان جهان را قانع کنند که ادعای شان در خصوص حمایت از آزادی بیان راست و درست است. ما شواهد بسیاری داریم که نشان می‌دهد مقامات فرانسه در مسائلی که از حساسیت کمتری نسبت به توهین به پیامبر(ص) برخوردار است برای آزادی بیان اهمیتی قائل نیستند. به عنوان مثال روژه گارودی فیلسوف فرانسوی یک بحث آکادمیک در خصوص سوء استفاده از هولوکاست مطرح کرد با این حال وی به خاطر این مساله محکوم به زندان شد. همچنین وقتی که مساله به اسرائیل مربوط می‌شود آزادی بیان در فرانسه خاتمه می‌یابد، نمونه‌های بسیاری در خصوص این مساله وجود دارد.
وی افزود: آزادی بیان در فرانسه و اروپا بدون محدودیت نیست بلکه به دلایل امنیتی و سیاست محدود و مقید می‌شود. نصرالله خاطرنشان کرد: آن توجیهاتی که مقامات فرانسوی برای اعطای مجوز انتشار کاریکاتور‌های توهین آمیز پیامبر (ص) مطرح می‌کنند درست نیست. چرا آزادی بیان وقتی به یهودستیزی می‌رسد متوقف می‌شود؟ ما آرزومندیم و این را می‌خواهیم که درباره مفهوم آزادی بیان بویژه در جایی که ناقض ارزش‌ها است تجدید نظر صورت گیرد.
 
مقامات فرانسوی نباید اجازه دهند پیامبر (ص) مورد تمسخر قرار گیرد
دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: در جهان اسلام کسی یافت نمی‌شود که به دنبال دشمن تراشی جدید باشد. مسلمانان تلاش می‌کنند تا شبح جنگ را دور سازند. سید حسن نصرالله گفت: لازم است مسئولان فرانسوی اشتباه رخ داده را تصحیح کنند و این امر به معنای تسلیم در برابر تروریسم نیست.
وی گفت: هیچ مسلمانی در جهان نمی‌تواند توهین به پیامبر خود را بپذیرد. حتی رژیم‌هایی که در برخی مسائل اقدام به خرید و فروش ملت‌ها می‌کنند نمی‌توانند بر مساله توهین به پیامبر این ملت ها، سرپوش بگذارند.
وی افزود: مقامات فرانسوی نباید اجازه دهند که پیامبر اسلام (ص) مورد تمسخر قرار گیرد. می‌توان پیشنهاد رئیس دانشگاه الازهر مصر را در خصوص وضع قانونی جهانی در مورد جرم انگاری اسلام ستیزی اتخاذ کرد. قانونگذاری در خصوص جرم انگاری توهین به پیامبران و مقدسات باعث می‌شود که مقامات فرانسوی از چنین بحران‌هایی رهایی یابند.
 
بزرگترین هدیه به پیامبر (ص) حمایت از یمنی‌هایی است که عاشق پیامبرند
دبیرکل حزب الله لبنان گفت: یمنی‌ها با وجود جنگ، محاصره و گرسنگی باز هم برای جشن گرفتن میلاد پیامبر(ص) و دفاع از ایشان تجمع کردند. باید به پیام‌های حضور پررنگ یمنی‌ها در میادین دفاع از پیامبر توجه کرد، آن‌ها با وجود همه دشواری‌ها باز هم قویاً به دفاع از پیامبر می‌پردازند.
وی افزود: یمنی‌های مظلوم و تحت محاصره که به آن‌ها تجاوز شده است، به هر شکلی که شده به حمایت از آرمان فلسطین ادامه می‌دهند. موضع حمایتگرانه یمنی‌ها از آرمان فلسطین، برای تمامی سکوت کنندگان حجت است، حجتی برای آنکه دست از سکوت خود بکشند. باید جریانی بزرگ در جهان عرب برای پایان دادن به جنگ ستمکارانه یمن به راه بیافتد و این کمترین وظیفه‌ای است که بر گردن ما است. بزرگترین چیزی که مسلمان امروزی می‌تواند به پیامبر (ص) تقدیم کند این است که در کنار یمنی‌هایی که به پیامبر عشق می‌ورزند قرار گیرد.
 
برای تشکیل دولت لبنان همکاری می‌کنیم
دبیرکل حزب الله لبنان افزود: امیدواریم نخست وزیر مامور تشکیل کابینه، با همکاری با رئیس جمهور بتواند هرچه سریع‌تر دولت جدید لبنان را تشکیل دهد. نمی‌توان با دولت پیشبرد امور به کار‌ها ادامه داد، داده‌هایی که ما در اختیار داریم حاکی از آن است که فضا برای ایجاد دولت، خوب و قابل قبول است.
وی تاکید کرد: ما برای تشکیل دولت همکاری کرده و فرایند آن را تسهیل می‌کنیم. زمان کنونی مناسب درگیری‌ها و لج بازی‌ها در لبنان نیست.
 
سهل انگاری در مقابله با کرونا غیراخلاقی و غیرشرعی است
سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان گفت: سهل انگاری در مقابله با کرونا در سطح فردی غیراخلاقی، غیرشرعی و غیرانسانی است.

نظر شما