شناسهٔ خبر: 43651296 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با تأکید بر «ظرفیتهای راهبردی جهان اسلام در مواجهه با بلایا و مصائب»؛

وبینار منطقه‌ای هندوستان برگزار شد

در دومین روز برگزاری سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی وبینار منطقه‌ای هندوستان با عنوان «ظرفیتهای راهبردی جهان اسلام در مواجهه با بلایا و مصائب» برگزار شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری مهر، ملک محتشم خان دبیرکل جماعت اسلامی هند در وبینار «ظرفیت‌های راهبردی جهان اسلام در مواجهه با بلایا و مصائب، اظهار داشت: دنیای انسانیت امروز دچار بحران‌های فکری و اخلاقی شدہ است؛ در چنین شرایطی کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی برگزار می‌شود و اولین پیام این کنفرانس هم این است که ما باید پیام رسول گرامی (ص) را به گوش مردم جهان برسانیم، تا این جهان از بحران فکری و اخلاقی نجات بیابد، این بزرگترین مسئولیت این کنفرانس بین المللی هست.

وی در بخشی از سخنان خود به اپیدمی کرونا اشاره کرد و گفت: متخصصین بهداشت و درمان برای محفوظ ماندن از این اپیدمی تدابیری اعلام کردہ اند و ما باید به آن عمل کنیم؛ این اپیدمی ما را متوجه ساخته است که با وجود پیشرفتهای علمی جهان یک ویروس کوچک کل دنیا را تحت تأثیر قرار داده و به چالش کشیده است و معنایش اینست که تمامی انسان‌ها باید به طرف خالقشان، مالکشان و ربشان رجوع کنند و در برابر عظمت او سر خم کنند.

ملک محتشم خان تصریح کرد: امت اسلام امت وسط است و نیاز دارد در صحنه‌های مختلف پیشرفت کند، امروز توسط این کنفرانس ما باید به دولتمردان کشورهای اسلامی، مسئولان و عامه مردم بگوییم که باید در بخش آموزش و پرورش، صنعت، کشاورزی، فناوری اطلاعات، در بهداشت و درمان، صنعت دفاعی، در تحقیق و پژوهش، رشد کنیم.

وی تصریح کرد: ما می‌خواهیم بین همه انسان‌های جهان باید وحدت ایجاد شود، اما امتی که خواهان وحدت بین مسلمان‌های جهان است باید از درون خودش هم متحد باشد، باید از اختلافات بگذریم و بالاتر از این موضوعات کار کنیم، اساس وحدت یعنی قرآن کریم، اساس وحدت یعنی ذات پاک پیامبر (ص)؛ از طریق این کنفرانس ما باید به مسئولان کشورها و به عامه مردم پیام بدهیم که این امت توان‌های وافر از جمله جوانان، زنان، منابع طبیعی و.. دارد، که باید از آن استفاده بهینه کرد.
 

در ادامه مفتی محمد عادل ندوی رئیس دارالافتاء و دارالعلوم سید احمد شهید راجستهان هند طی سخنانی در این وبینار به درگیریهای موجود در کشورهای اسلامی از جمله درگیری بین آذربایجان و ارمنستان اشاره کرد و گفت: با توجه به درگیریهای موجود در جهان اسلام طرح موضوع «همکاری های جهان اسلام در مصائب و بلایا» نیاز مهم جامعه اسلامی بود.

وی با بیان اینکه انتشار ویروس کرونا در جهان امتحان الهی است، گفت: قانون الهی همین است و مهم این است که ما چگونه باید این امتحان را پشت سر بگذاریم؟ راهش را هم قرآن و سنت به ما گفته است، خدا می‌فرماید وَتَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَیٰ در کارهای نیک و پسندیدہ همکاری کنید.

مفتی عادل ندوی در ادامه تأکید کرد: ما مسلمانان باید با وجود اختلاف در فرق و مذاهب اینقدر وسعت در قلب‌ها داشته باشیم که باهم بنشینیم و مسائل مشترک مان را حل کنیم.
 

در ادامه شیخ وقار احمد عضو جماعت اسلامی ایالت راجستهان هند با اشاره به موضوع سی و چهارمین کنفرانس وحدت، گفت: خداوند متعال به ما دستور داده است که در هر کار خوب و پرهیزکارانه همکاری کنیم؛ وقتی معتقدیم که همه موجودات بنده خدای متعال و فرزندان آدم هستند، لذا اگر ابن آدم به هر نوع مصیبت مبتلا شود، بدیهی است که باید به او کمک کرد و این همان چیزی است که ما آن را خدمت به مردم می‌نامیم. خدمت به مردم یک نیاز مهم و بخشی از تعلیمات اسلامی است و ما نمی‌توانیم به قرب الهی برسیم مگر اینکه حقوق بندگان خدا، یعنی حقوق پرستندگان را ادا کنیم.

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت همبستگی در مقابله با بلایایی چون بیماری کرونا، گفت: کمک به مردم فارغ از دین و مذهب آنها از ارزشهای اسلامی بوده که باید همچنان باقی بماند.
 

سید اشفاق گلزار بخاری رئیس بنیاد شاه همدان کشمیر هم در این وبینار با اشاره به مشترکات بین مسلمانان و تلاش دشمنان برای ایجاد تفرقه بین آنان گفت: وحدت میان مسلمین و جوامع مسلمان به این معنی است که مسلمانان باید اختلافات مذهبی و تفاوت‌های موجود در حدیث، سبک زندگی و فقه همدیگر را تحمل کنند و در یک جبهه واحد در خصوص مسائل مربوط به دنیای اسلام عمل کنند و به همدیگر یاری رسانند. این وحدت همچنین به این معنی است که ملل مسلمان نباید منابع خود را در تقابل با همدیگر صرف کنند.

وی ادامه داد: ملل مسلمان می‌بایست به هوش باشند و دشمن را دست کم نگیرند. امروز ملل و جوامع مسلمان باید متحد شوند و بین خود همدلی ایجاد نمایند. امروز یکی از اصلی ترین اهداف قدرت‌های استکباری نظیر آمریکا و اسرائیل ایجاد دودستگی است که بهترین راه نیل به این هدف ایجاد دودستگی بین شیعه و سنی است.

گلزار بخاری خاطر نشان کرد: پیروان مذاهب مختلف می‌بایست به وظایف خود ادامه دهند و با پیروان سایر مذاهب روابط دوستانه‌ای برقرار نمایند. به سی آی ای و ام آی سیکس توجهی نکنید، زیرا آنها نه شیعه هستند نه سنی، بلکه هر دو عوامل ضد اسلام و دشمنان ما هستند.
 

مولانا محمد عیسی شاهدی رئیس انجمن فارسی بنگلادش هم در این نشست ضمن تبریک به مناسبت هفته وحدت و میلاد رسول اکرم (ص) اظهار داشت: برگزاری خود وحدت یک پیام برای ملت مسلمان دارد و آن اینکه حضرت محمد (ص) نقطه وحدت امت است و اگر سنت و محبت ایشان را در زندگی خود پیاده کنیم، متحد خواهیم شد.

وی ادامه داد: برای اتحاد و انسجام بیشتر امت اسلامی باید بر مشترکات خود تأکید کنیم و به مسائل فرعی و کوچک نپردازیم، اینکه فرقه یا مذهبی خود را از فرقه دیگر برتر و برحقتر بداند موجب تفرقه می‌شود.

مولانا شاهدی افزود: برای مرحله دوم ما باید دشمنان خود را بشناسیم، کسانی که مثل امارات که با رژیم صهیونیستی دوستی می‌کنند، دشمن خدا، دشمن انسانیت و دشمن فلسطینیها دشمن مسلمانان هستند و بر خلاف دستور قرآن مجید عمل کرده اند.
 

محمد علی ربانی رایزن فرهنگی ایران در هند نیز در این وبینار ضمن قدردانی از برگزار کنندگان کنفرانس بین الملل وحدت و تبریک به مناسبت ایام هفته وحدت به موضوع کنفرانس سی و چهارم اشاره کرد و گفت: کرونا اولین پدیده‌ای است که بعد از جنگ جهانی دوم تبدیل به یک بحران بین المللی شده و اثرات و تبعات بسیاری را هم به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: تجربه چند ماه گذشته نشان داده که هر جامعه‌ای که از زیرساخت‌های دینی و فرهنگی مستحکم‌تری برخوردار بوده قدرت مقاومت بیشتری را از خود نشان داد؛ لذا دستیابی و آرامش بیش از آن که حاصل قدرت و ثروت، مادیات و داشته‌های پزشکی باشد محصول باورهای مذهبی، معنوی و فرهنگی به ویژه معنویات در هر جامعه‌ای است.

ربانی گفت: با توجه به تأثیر بلایا از جمله کرونا در آشفتگی‌ها و ناامنی‌های اجتماعی، اخلاقی دینی می‌تواند امنیت عمومی و امنیت اجتماعی را و دفع تهدیدها را نظارت کند و رفتار فضلیت آمیز اخلاقی مبنی بر رعایت حقوق دیگران در رعایت بهداشت و رفتارهایی که موجب تضییع حقوق دیگران و طرق مقابل و جامعه می‌شود را به آن بیاموزد و این تجربه‌ای است که به نظر من در برخی کشورهای اسلامی و شرقی ما شاهد بودیم از جمله در ایران در هر زمانی که توجه به معنویت و دین در این کشورها بیشتر بود شاهد کاهش اثرات و آسیب‌های ناشی از این بحران کرونا بودیم و این تجربه‌ای است که به نظر می‌رسد در دوران پساکرونا هم قابل بررسی است.
 

محمد ناصر الدین منشاوی رئیس دپارتمان اردو دانشگاه انوار العلوم حیدرآباد در ادامه این وبینار طی مقاله‌ای به ظرفیت‌های ملل برای مقابله با چالش‌های ناشی از بیماری همه گیر کویید -۱۹، اشاره کرد و از روح یکپارچگی و اتحاد به عنوان بزرگترین سلاح برای مقابله با سختی‌ها و مشکلات یاد کرد و خواستار همبستگی هرچه بیشتر امت اسلام برای مقابله با این بیماری همه گیر شد.

وی گفت: دیدگاه اسلام، در سناریوی کنونی کووید -۱۹، که زندگی انسان را کاملاً از هم پاشیده است و بر سایر بخشهای مختلف تأثیر منفی گذاشته و باعث خسارات اقتصادی زیادی شده است، از مردم و کشورها می‌خواهد که با اتخاذ برنامه‌ها و طرح‌ها، این موضوع را مورد بررسی قرار دهند.

منشاوی افزود: گسترش اخوت اسلامی، اساس جامعه اسلامی است و عامل اخوت، عقیده است که یک مسلمان را پالایش می‌کند. بشریت بر اساس مسئولیت و همکاری جهانی بنا شده است. این به نفع همه مللی است که همکاری می‌کنند؛ در این راستا، جمهوری اسلامی ایران همیشه آمادگی خود را برای افزایش همکاری در همه زمینه‌ها با کشورهای اسلامی ابراز داشته است؛ بهترین شاهد، همکاری با پاکستان و تاجیکستان برای رفع خسارات اقتصادی ناشی از بیماری ویروس کرونا است؛ طبیعتاً میزان همکاری این کشورها در دوران پسا-کرونا بیشتر تقویت خواهد شد.
 

سید تنویر الدین حسینی خدانمایی رئیس مدرسه صوفیان حیدرآباد و قندهار هم در این وبینار ضمن قدردانی از فعالیت‌های مجمع تقریب و دانشگاه مذاهب اسلامی در زمینه وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی برای جمهوری اسلامی ایران آرزوی موفقیت بیشتر در این مسیر کرد.

وی در ادامه به همه گیری ویروس کرونا در جهان اشاره و از آن به عنوان امتحان بزرگ الهی یاد کرد و گفت: این امتحان می‌خواهد که نیروی خود را برای دفاع از اسلام یک جا جمع کنیم.
 

در ادامه ذوالکفل ناظم فعال رسانه با ذکر مقدمه کوتاهی درباره نقش رسانه در اطلاع رسانی فرهنگ همکاری در زمان رخداد فجایع و بحران‌ها اظهار داشت: قرآن بر این موضوع تأکید دارد که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم تنها برای ما مسلمانان فرستاده نشده است؛ ایشان رحمتی برای همه موجودات گیتی، مرد و زن و کودک، حیوانات، پرندگان، حشرات و همه موجودات ظاهر و غایب است.

وی تصریح کرد: رسانه و ابزار و وسایل رساندن اطلاعات به شهروندان وجود دارد تا رفتارهایی را توصیه کند که تأثیر بحران‌ها یا شرایط فاجعه بار را به حداقل برساند و این اطمینان حاصل گردد که پیام به همه شهروندان به شیوه‌ای غیر متعصبانه و سریع انتشار یافته است.

ذوالکفل ناظم افزود: دین به طور فزاینده ای در منطق رسانه چه از منظر تنظیم مؤسسات، محتوای نمادین و چه از نظر اعمال فردی در نظر گرفته می‌شود؛ به منظور درک جامعه شناختی نقشی که رسانه مدرن در حیطه دین بازی می‌کند اهمیت دارد که تأکید کنیم که رسانه مدرن نه تنها سابقه موضوعات دینی را به نمایش می‌گذارد بلکه ایده‌ها و مراجع دین و مؤسسات را عوض می‌کند و شیوه‌های تعاملی را که مردم هنگام برخورد با موضوعات دینی به کار می‌برند تغییر می‌دهد.


مولانا عبید اللہ خان اعظمی از علمای اهل سنت و نماینده سابق پارلمان هم در این وبینار، با قدرانی از تلاش‌های ایران در زمینه وحدت مذاهب اسلامی، اظهار داشت: بخشی از مشکلاتی که در جهان اسلام با آن مواجه هستیم به خاطر بی توجهی خودمان است که این بی توجهی موجب ضربه زدن به اعتبار دین اسلام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه اختلاف موجب مرگ و وحدت عامل زندگی است، اظهار کرد: اختلاف موجب تضعیف جامعه می‌شود؛ وجود اختلاف در جامعه طبیعی است اما جامعه با وحدت و همکاری به هدفش می‌رسد؛ متأسفانه اینقدر در مسائل جزئی با هم درگیر شده ایم که موجب سو استفاده دشمنان شده است.

مولانا عبید اللہ خان تأکید کرد: ما در هفته وحدت باید این نکته را یادآور شویم که قدرت اجتماعی و متحد بودن مسلمانان نباید از بین برود؛ همچنین باید متذکر شویم که خشونت مذهبی نابود کنندہ است و مشکلات ما را حل نمی‌کند.
 

مولانا سید بابر اشرف، نایب تولیت بارگاه خواجه غریب نواز در اجمیر شریف راجستهان هم ضمن تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان کنفرانس وحدت اظهار داشت: متأسفانه شاید دلیل اینکه انسان عصر حاضر دچار خسران و زیان شده است، این باشد که او زندگی کردن بر اساس دستور محمدی (ص) و آداب و سنت پیامبر (ص) را رها کرده است یا کمتر به آموزه‌های پیامبر (ص) اهمیت می‌دهد و به این دلیل است که در اجتماع مسلمانان و سایر کشورها ناامنی گسترش پیدا کرده است.

وی گفت: بزرگترین خطری که در حال حاضر ما را تهدید می‌کند این است که اتحاد و همبستگی ما از هم گسسته است. یکپارچگی از میان رفته است و این موضوع به تضعیف شدید مسلمانان انجامیده است. به همین دلیل مسلمانان در هر کجا با وجود برخورداری از قدرت و امکانات مختلف و منابع طبیعی باز هم دچار عقب ماندگی هستند.
 

نظر شما