شناسهٔ خبر: 43643213 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

در هفتمین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی مطرح شد

استخدام مدیران عامل بی‌بضاعت و بی‌شناسنامه

صاحب‌خبر -


گروه سیاسی/ هفتمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد امامی تهیه کننده سریال شهرزاد و سایر متهمان بانک سرمایه به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد. در این جلسه ابعاد جدیدی از پرونده از سوی رسول قهرمانی نماینده دادستان مطرح شد؛ از بی‌بضاعت‌ها و بی‌شناسنامه‌هایی که مدیرعامل شرکت شدند تا هدایایی همچون خودرو لکسوس و جواهر که به مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان و همسرش داده شد تا امامی به خواسته‌های خود برسد.
در ابتدای جلسه دیروز دادگاه رسول قهرمانی، نماینده دادستان در توضیحاتی گفت: موضوع ما در خصوص ضمانتنامه‌هایی در قالب ۵ شرکت است که مدیران آن از افراد بی‌بضاعت و بی‌شناسنامه و فاقد سابقه مالی بودند و افتتاح حساب در آنها با ۲۰۰ هزار تومان بوده است. خانمی در ساختمان‌ها نظافت می‌کرده و یک آقایی پیک موتوری بوده، با استفاده از این افراد، شرکت تأسیس کردند و در حد کلان قیر گرفتند. قیر در اختیار آقایان قرار گرفت و از کشور خارج کردند و در تاریخ سررسید، چک‌ها برگشت خوردند و زمانی که پیگیری به عمل آمد مشخص شد ضمانت‌خواه‌ها یکی پیک موتوری و دیگری بی‌بضاعت بوده است.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، در ادامه جلسه دادگاه میرسعید حسینی مدیر شرکت پایدار کالای پاسارگاد به دستور ریاست دادگاه و به درخواست نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و در پاسخ به این سؤال نماینده دادستان که آیا شما قراردادی در‌خصوص خرید محصول قیر فله‌ای در هرمز پاسارگاد امضا کرده‌اید، گفت: برگه سفید از من گرفتند. اکنون در این پرونده سه مدیر متهم، فراری هستند و اگر دستگیر شوند همه وضعیت مشخص می‌شود. حسینی ادامه داد: من ۱۱۲میلیون تومان چک برگشتی داشتم، نام شرکت را نیز نمی‌دانستم و فقط استعلام‌هایی که گرفته بودند روی آن نوشته شده بود بانک سرمایه شعبه اسکان. در ادامه به سراغ پویان مهر، رئیس شعبه رفتم و پرسیدم که آیا من در اینجا حساب و کتاب دارم؟ به من اعلام کردند در حساب جاری شما دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان پول است و دو فقره ضمانتنامه ۳۵ میلیارد تومانی ۵ روز قبل به نام من صادر شده است. من گفتم اصلاً در بانک نیامدم چگونه چنین چیزی ممکن است.
در ادامه جلسه دادگاه نماینده دادستان از متهم خواست درباره دیگر مدیران عامل‌ شرکت‌ها که بی‌بضاعت هستند، توضیح دهد. متهم ادامه داد: جعفر ح یکی از این افراد است. این فرد از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نیست. فرد دیگری هم هست که جایگزین من شده و من آن را نمی‌شناسم؛ فرد دیگر که اسمش در خاطرم نیست به او ۱۰۰ میلیون دادند و معتاد است. زن و بچه او را در یک خانه‌ای نگه داشتند، سعید ک نیز یکی دیگر از این افراد است که وقتی خودش این ماجرا را شنید سکته کرد.
در ادامه این جلسه، قهرمانی گفت: با توجه به اینکه ضمانتنامه‌ها ۱۰ درصد باید واریز نقدی داشته باشد به ردیابی این موضوع پرداختیم و متوجه شدیم تمامی این ۱۰ درصدها توسط شرکت‌های مرغ و گوشت واریز شده است، معلوم شد خودشان مستقیماً انجام نداده بودند. اما در بعضی از موارد خودشان مستقیماً انجام داده بودند که به دو اسم مسعود م و پرویز ن رسیدیم. متوجه شدیم پرویز ن از کشور خارج شده است، بعد از ردیابی‌های فراوان اطلاع پیدا کردیم از مرز عراق وارد ایران شده است، این فرد را احضار کردیم در حالی که انتظار داشتیم با یک فرد متمول مواجه شویم. فهمیدیم که پیک موتوری بوده است.
از او پرسیدیم چطور به خارج رفته است، گفت به من پول داده‌اند و گفته‌اند به خارج برو و چون پول‌هایم تمام شده و دلم برای زن و بچه‌ام تنگ شده است به ایران برگشتم. نماینده دادستان ادامه داد: پس از بررسی‌ها مشخص شد امامی در شرکت نفت پاسارگاد به عنوان مشاور مدیرعامل منصوب شده است. باز هم به این اکتفا نکردیم و پیش‌پرداخت‌های فاکتورها را مورد بررسی قرار دادیم و به فردی به نام مهدی کمالی رسیدیم که واریزی‌ها را انجام داده است.
در این باند امامی و فرزام نقش مهمی داشته‌اند، فرزام انتخاب افراد بی‌بضاعت به عنوان مدیران عامل را برعهده داشته است و حوزه بانک به امامی سپرده شده بود. قهرمانی ادامه داد: قیرها از کشور خارج و با قیمت ارز فروخته شده است. حال گاهی آقای امامی ژست وصول مطالبات به خود می‌گیرد و اعلام می‌کند ملکم را بدهید تا پولم را پرداخت کنم؛ آقای امامی شما اگر می‌خواهید وصول مطالبات داشته باشید قیرها را پس بدهید. ما ملک‌ها را به خودتان خواهیم داد.
نماینده دادستان در ادامه گفت: امامی تلاش می‌کند تا تمامی ارکان را با خود هماهنگ کند، لذا از شعبه تا هیأت مدیره را چینش می‌کند و در ابتدا نقاط ضعف غندالی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان و همسر دوم ایشان را شناسایی می‌کند و متوجه می‌شود که اینها به هدایا نقطه ضعف دارند. لذا یک سفر به فرانسه برای غندالی و همسرش فراهم می‌کنند سپس غندالی به ایران بازمی‌گردد و جلسه تشکر برگزار می‌کند. در اینجا رسماً آشنایی آنها بیشتر می‌شود و سپس امامی به سراغ اهدای هدایا در روزهای مختلف می‌رود از جمله آنکه در روز پدر برای غندالی هدایا گرفته و در روز مادر نیز برای همسرش جواهر می‌گیرد و برای موفقیت در کارهایشان یک رابطی برای تبادل اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارند تا پیام‌های خود را مبادله کنند. تاکنون ۱۱ سفر را بررسی کردیم که امامی، غندالی و همسرش را به خارج برده و مادرخرجی نیز در آنجا داشته است.
او ادامه داد: امامی وعده می‌دهد که می‌خواهم شما را به امریکا ببرم و باید به سفارت امریکا در فنلاند بروید و ویزا بگیرید. این جای سؤال دارد که چرا فنلاند؟ باید بررسی شود. در تولد خانم شامانی، همسر غندالی هدایای نفیسی داده می‌شود و امامی به غندالی هم لکسوس می‌دهد و در ملک بام نیاوران ۲ ملک به نام وی می‌شود که ملک طبقه ششم قبلاً به نام حاجیان بوده است. ملکی در شمشک و دیزین به غندالی داده شده که کاغذ دیواری آن از دانمارک آمده و قاشق و چنگالش از امارات. در ادامه جلسه دادگاه، با دستور قاضی مسعودی مقام متهم امامی در جایگاه قرار گرفت و گفت: آقای قهرمانی کار را برای من بسیار ساده کرده است و دیگر نمی‌توان عقب‌نشینی کرد. آنچه گفته شد همه دروغ است؛ شبکه فساد قهرمانی است و ما تمام تلاش‌مان این بود که این موضوع را به شما بگوییم و اسنادمان را ارائه کنیم که قاضی خطاب به این متهم گفت: تا به این لحظه مدرکی ارائه نداده‌اید. شما گفتید مستند ارائه می‌کنید، اما ارائه ندادید.

نظر شما