شناسهٔ خبر: 43641058 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا چگونه است؟ آرای الکترال چیست؟ برنده چطور مشخص می‌شود؟

The White

صاحب‌خبر -

از اونجایی که احساس کردم خیلی ها هنوز نمی دونن که سیستم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا چطوریه، تصمیم گرفتم که یک مطلب ساده رو به عنوان راهنما از بی بی سی بازنشر کنم.

برنده چطور مشخص می‌شود؟

فرد برنده همیشه آن کسی نیست که بیشترین رای را در سطح کشور کسب می‌کند، مثل اتفاقی که در سال ۲۰۱۶ برای هیلاری کلینتون افتاد.

در عوض نامزدها بر سر آرای کالج الکترال رقابت می‌کنند. هر ایالت به نسبت جمعیتش تعداد مشخصی رای در کالج الکترال دارد که در مجموع شامل ۵۳۸ رای می‌شود. لذا نامزد پیروز کسی است که حداقل ۲۷۰ رای کسب کند.

معنی این فرایند این است که مردم وقتی به نامزد مورد علاقه خود رای می‌دهند در رقابتی ایالتی شرکت می‌کنند، و نه رقابتی سراسری.

در همه ایالات به جز دو تا، فردی که بیشترین رای را کسب کند کل آرای ایالت در کالج الکترال را نیز به خود اختصاص می‌دهد. به طور مثال اگر در ایالات تگزاس بیشترین تعداد رای متعلق به جو بایدن باشد، بدون توجه به تعداد رای های ترامپ در این ایالت، تمام 38 رای الکترال تگزاس به جو بایدن خواهد رسید. بیشتر ایالات گرایش شدیدی به یکی از دو حزب دارند و به همین خاطر نامزدها صرفا روی ده دوازده تا ایالتی تمرکز می‌کنند که شانس پیروزی در آن‌ها دو طرفه است. به این‌ها می‌گویند ایالات محل رقابت.

تعداد آرای الکترال هر ایالت در انتخابات آمریکا

چند واژه کلیدی در انتخابات آمریکا

جمهوری‌خواه‌ها:

حزب جمهوری‌خواه به حزب بزرگ قدیمی نیز معروف است. این حزب در سال‌های اخیر خواهان مالیات کمتر، ادامه حق مالکیت اسلحه و محدودیت بیشتر بر مهاجرت بوده است. میزان رای این حزب معمولا در مناطق روستایی آمریکا بیشتر است. جورج دبلیو بوش، رونالد ریگان و ریچارد نیکسون به این حزب تعلق داشتند.

دموکرات‌ها:

وجه تمایز حزب دموکرات مواضع لیبرال این حزب در قبال حقوق مدنی، مهاجرت و تغییرات اقلیمی است. به اعتقاد این حزب دولت باید نقش بیشتری در زندگی مردم ایفا کند، مثل فراهم کردن بیمه درمانی. میزان حمایت از این حزب معمولا در مناطق شهری آمریکا بیشتر است. جان اف کندی و باراک اوباما عضو این حزب بودند.

رای پستی:

در آمریکا به دو روش می‌توان رای داد - با حضور در شعب اخذ رای در روز انتخابات یا استفاده از برگه رای پستی - اما قوانین در همه ایالات یکسان نیست. همه ایالات امکان نوعی استفاده از رای پستی را فراهم می‌کنند، اما شما باید در خیلی از آن‌ها دلیل موجهی برای عدم حضور شخصی پای صندوق رای در روز انتخابات داشته باشید. ویروس کرونا در بعضی از ایالات به عنوان دلیل موجه برای درخواست رای پستی پذیرفته می‌شود، اما در بعضی‌ها هم چنین نیست.

کالج الکترال:

کالج الکترال هم مثل باقی نظام‌های انتخاباتی بدی‌ها و خوبی‌های خودش را دارد، اما به خاطر گذشته تاریخی و ارتباطش با تاسیس ایالات متحده با مقبولیت زیادی همراه است. نتیجه آن معمولا بازتابی از آراء سراسری است، اما از پنج انتخابات اخیر در دو مورد چنین نبوده است، از جمله وقتی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ پیروز شد.

ایالات محل رقابت:

در این ایالات، تعداد رای‌دهندگان جمهوری‌خواه و دموکرات تقریبا برابر است. اوهایو و فلوریدا از جمله ایالاتی محسوب می‌شوند که به طور سنتی محل رقابت بوده‌اند. اما ایالاتی نظیر آریزونا و تگزاس که قبلا گرایش شدیدی به حزب جمهوری‌خواه داشتند حالا به محل رقابت تبدیل شده‌اند، چرا که رای حزب دموکرات در آن‌ها بیشتر شده است.

نتیجه کی مشخص خواهد شد؟

شمارش کل آراء ممکن است چند روز طول بکشد، اما نامزد پیروز تا ساعات اولیه روز بعد تقریبا مشخص می‌شود.

در سال ۲۰۱۶، دونالد ترامپ حوالی ساعت ۳ صبح در نیویورک روی سکو رفت تا در برابر حامیان شادمانش سخنرانی پیروزی خود را ایراد کند.

اما برای تنظیم زنگ ساعت خود عجله نکنید. مقامات از همین حالا هشدار داده‌اند که افزایش غیرمنتظره آراء پستی به این معنی خواهد بود که نتیجه شاید تا روزها و بلکه هفته‌ها مشخص نشود.

آخرین باری که نتیجه ظرف چند ساعت مشخص نشد سال ۲۰۰۰ بود. آن سال نامزد پیروز یک ماه بعد و در پی صدور حکم تایید دیوان عالی مشخص شد.

نظر شما