شناسهٔ خبر: 43637589 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیش از ۱۷ درصد منابع آب زیرزمینی کردستان شور است

سنندج - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: براساس برآوردهای کارشناسی و نمودارهای موجود، در حال حاضر ۷۶.۴ درصد منابع آب زیرزمینی این استان شیرین و ۱۷.۶ درصد آن نیز شور است.

صاحب‌خبر -

کامران خرم روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه میزان شوری آب را براساس هدایت الکتریکی (EC) محاسبه می‌کنند، اظهار داشت: ۶ درصد منابع آب زیرزمینی استان هم خیلی شور است که بیشتر مربوط به دشت چاردولی و بخش‌هایی از دشت بیجار است.

وی بیشترین میزان شوری آب زیرزمینی در استان را مربوط به دشت چاردولی با یک هزار و ۳۸۷ میکرو موس بر سانتیمتر اعلام کرد و افزود: میزان شوری منابع آب زیرزمینی در دشت بیجار یک هزار و ۹۳ میکروموس بر سانتیمتر، دشت قروه ۴۲۵، دهگلان ۴۳۷، زریوار ۵۳۷، قزلچه‌سور ۴۹۷ و دشت امیرآباد ۴۳۵ میکروموس بر سانتیمتر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: مقدار حجم آب ناشی از بارندگی‌های سالانه در استان ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب است که هشت میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آن تبخیر، یک میلیارد مترمکعب آن در آبخوان‌ها نفوذ کرده و سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب دیگر نیز به رواناب تبدیل می‌شود.

خرم به وجود سه حوضه آبریز درجه یک، چهار حوضه درجه ۲ و ۱۸ محدوده مطالعاتی و ۹ منطقه ممنوعه در استان اشاره و تاکید کرد: میانگین بارندگی سالانه در کردستان ۴۴۰ میلیمتر است و متوسط دمای هوا نیز طی سال‌های اخیر به ۱۲.۳ درجه سانتیگراد رسیده که تاثیر منفی بر آب‌های سطحی داشته و موجب افزایش تبخیر شده است.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

از حوضه‌های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.  

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان است و چهار سد قشلاق، سنگ‌سیاه، عباس آباد بانه و سد زریوار به بهره‌برداری رسیده است.  

نظر شما