شناسهٔ خبر: 43627275 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هزار و یک دستور ساختگی درمان کرونا در هزارتوی مجازی

کرمان - ایرنا - این روز ها با ورود به فصل سرما و شروع موج سوم کرونا بازار شایعات در فضای مجازی نیز بیشتر و گرم تر شده و در بسیاری از صفحات مجازی، پیام‌های صوتی، اسناد و مدارک جعلی به نام یک پزشک درباره راه‌های پیشگیری و یا درمان این بیماری منتشر می‌شود.

صاحب‌خبر -

اخیرا یک پیام صوتی در رابطه با استفاده گلاب برای مبارزه با کرونا به گستردگی منتشر شد، پس از استعلام خبرنگار ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی کرمان، مشخص شد که تمام محتوای این صدا ساختگی بوده است.
البته در این میان بسیاری هم هستند که فریب فضای مجازی را خورده و به راهکارهای ساختگی آنها عمل می کنند و چه بسا که تبعات منفی را برای آنان در پی داشته باشد.

به سایت های معتبر رجوع کنید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ضمن اشاره به لزوم هوشیاری و دقت پیرامون مطالب منتشره در فضای مجازی گفت: برای درمان قطعی کرونا هنوز هیچ داروی شیمیایی و داروی گیاهی نتیجه نداده است و نباید به شایعات مجازی توجه کرد و نه آن ها را باز نشر داد. 
دکتر سید وحید احمدی طباطبایی در گفت و گو با ایرنا ضمن توصیه به باور نکردن هر موضوعی در فضای مجازی اظهارداشت: در سایت سازمان جهانی بهداشت هم که سر بزنید، نوشته است که انواع گیاهان مثل سیر بی تاثیر است. 
وی با بیان اینکه  مردم باید سایت های معتبر را مدنظر قرار دهند، تاکید کرد: سایت های معتبر از انتهای آدرس آنها درنوار آدرس مشخص است مثلا آخرشان .gov یا edu ، ir ، org است سایت های که تنهای آدرس آنها com را باید توجه داشته باشید زیرا بسیاری از آنها تنها برای سرگرمی هستند. 
به گفته وی، در کتاب ها نیز باید به نام نویسنده دانشگاه و تحصیلات وی توجه کنید. 
این مسئول با بیان اینکه مردم باید نسبت به مطالب فضای مجازی تفکر انتقادی داشته باشند، تصریح کرد: اگر مطلبی می بینند حتما نسبت به آن شک کنند و تا قبل از آنکه خودشان مطمئن نشدند بازنشر ندهند، با فکر تصمیم بگیرید. 
به گفته وی، تلویزیون و خبرگزاری های رسمی  منبع معتبری است، مطالبی را  که منابع موثق دارند را نشر می دهند، اطلاع رسانی مرکز مدیریت بیماری ها نیز درست است و بنابراین مراجع معتبر کم نیستند که بشود به آنها اتکا کرد. 
این پزشک گفت: گاهی به اسم پزشکان حرف های را باز نشر می‌دهند که هیچ پایه و اساسی ندارد و مردم باید آگاه باشند.
طباطبایی خاطرنشان کرد: سامانه ۱۹۰ برای شکایات است و البته اگر ازدحامی باشد، با سامانه ۱۱۰ تماس بگیرند تا نیروی انتظامی مداخله کند.

نظر شما