شناسهٔ خبر: 43626726 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لغو هفت مراسم عروسی و معرفی ۱۷ واحد صنفی متخلف به تعزیرات در سنقر

کرمانشاه- ایرنا- باگذشت چهار روز از اعمال ۲۲ محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها به دنبال افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان کرمانشاه، هفت مراسم عروسی در شهرستان سنقر و کلیایی لغو و ۱۷ واحد صنفی متخلف نیز که توصیه‌های بهداشتی را رعایت نکرده بودند به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا؛ اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید در استان کرمانشاه برای کنترل و قطع زنجیره انتقال کرونا از روز دوشنبه پنجم آبان آغاز شده و براین اساس فعالیت صنوف مشمول در تمام شهرستان‌ها از ۲ روز گذشته تعطیل ‌شده است.

همچنین ادارات، اصناف و بازار شهرستان‌های اسلام‌آبادغرب، گیلانغرب، هرسین، جوانرود، پاوه و سرپل‌ذهاب به عنوان شهرستان‌های قرمز و ‌پرخطر از روز دوشنبه پنجم آبان به مدت یک هفته بر اساس مصوبه ستاد کرونا تعطیل شده است.

شهرستان سنقر و کلیایی با ۹۱ هزار نفر جمعیت در ۸۵ کیلومتری شمال شرق کرمانشاه واقع شده و براساس تصمیم ستاد استانی مدیریت کرونا مشمول ۲۲محدودیت و ممنوعیت شده و از روز دوشنبه پنجم آبان نیز همزمان با سراسر استان اعمال شده است.

سلامت مردم خط قرمز ستاد مدیریت کرونا

فرماندار سنقر و کلیایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تشریح تصمیمات ستاد کرونای این شهرستان پرداخت و با بیان اینکه سلامت مردم خط قرمز ستاد مدیریت کرونا است، گفت: تصمیمات کارشناسان و هدف ستاد ملی کرونا فقط به جهت حفظ سلامت جامعه است و مردم اگر رعایت کنند طبیعتا این محدودیت ها هم وجود نخواهد داشت.

«غلامرضا مرتضوی» افزود: در روزهای گذشته و هفته قبل تصمیماتی مبنی بر تشدید محدودیت‌ها در شهرستان اعمال شد اما متاسفانه در برخی از حوزه ها مردم همکاری نکردند. 

وی با بیان اینکه پنجشنبه هفته گذشته بنا به وضعیت قرمز شهرستان محدودیت‌هایی در آرامستان‌ها اتخاذ شد، گفت: با وجود اطلاع‌رسانی‌های گسترده در سطح شهرستان اما متاسفانه مردم با بی‌اهمیتی به محدودیت‌ها به استقبال کرونا می‌رفتند. 

مرتضوی تاکید کرد: راه درمان این بیماری در بیمارستان‌ها نیست و باید با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به سلامت خود و جامعه اهمیت دهیم. 

برخورد با تهدیدکنندگان سلامت

رییس ستاد مدیریت بیماری کرونای شهرستان سنقر و کلیایی در ادامه گفت: در روزهای اخیر در سطح شهرستان گزارش هایی مبنی بر برگزاری مراسم عروسی دریافت شد که سریعا با حکم قضایی و با ورود دستگاهای ذیربط اخطار لازم داده شد و این آیین ها لغو شد. 

مرتضوی تصریح کرد: متخلفان علیه سلامت عمومی بدانند سلامت مردم خط قرمز ما است و به طور قطع این اقدام مصداق بارز تهدید علیه سلامت عمومی جامعه است و با افراد خاطی بدون تعارف  برخورد قضایی می‌شود. 

وی همچنین از پیگیری تخصیص دستگاه اکسیژن ساز ۴۰۰ لیتری به بیمارستان امام خمینی (ره) شهر سنقر خبر داد و افزود: در این راستا برای افزایش ظرفیت و تامین نیازهای این بیمارستان امروز نیز ۴۰ کپسول اکسیژن نیز اضافه شد.

وی ازبزرگان، خیرین و سمن‌ها، فعالان فضای مجازی و رسانه‌ای شهرستان دعوت کرد در راستای تاکید و افزایش آگاهی جامعه نسبت به رعایت پروتکل‌ها و اقناع‌سازی افکار عمومی کمک کنند.

۲۲ محدودیت و ممنوعیت در شهرستان

فرماندار سنقر و کلیایی در ادامه به تشریح این ۲۲ بند محدودیت و ممنوعیت پرداخت و گفت:فعالیت فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی، مراکز قنادی و شیرینی‌پزی، شیرینی‌فروشی، آبمیوه و بستنی، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری ( اغذیه فروشی‌ها، آش، حلیم و مشابه)، نمایشگاه‌های تخصصی و عمومی، دانشگاه، مدارس، تمام آموزشگاه‌ها، زبانسراها و حوزه‌های علمیه، کتابخانه‌ها، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر و مراکز مشابه، موزه‌ها و تالارهای پذیرایی از روز دوشنبه پنجم آبان تعطیل شده است.

مرتضوی همچنین در ادامه تصریح کرد: فعالیت آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، باشگاه‌های ورزشی در رشته‌های پربرخورد ( کشتی، کاراته، جودو و سایر)، کافه، قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها، شهربازی و باغ پرندگان، باشگاه‌های بدنسازی و مراکز تفریحی آبی، نماز جمعه و فعالیت هیات‌های وتکایای مذهبی، بازارهای خودرو، املاک و زرگران، آرامستان‌ها و مجالس عزاداری، مساجد و مصلی‌ها از پنجم آبان تعطیل و برگزاری مراسم‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها نیز ممنوع است.

لغو هفت مراسم عروسی در سنقر و کلیایی

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان سنقر و کلیایی نیز به ایرنا گفت: در چند روز اخیر هفت مراسم عروسی در شهرستان لغو و برای متخلفان با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند. 

دکتر «علی کریمی» افزود: با توجه به وضعیت بسیار حاد شهرستان از نظر بیماری کرونا، تذکرات لازم به افرادی که قصد برگزاری مراسم عروسی را داشتند داده شد که این اقدام در این شرایط مصداق بارز تهدید علیه سلامت عمومی جامعه محسوب می‌شود. 

وی ادامه داد: متاسفانه تعدادی از همشهریان به این موضوع توجهی نکردند و با برگزاری مراسم عروسی و سلامتی جامعه را به خطر انداختن که در این راستا هفت پرونده تشکیل و به مراجع قضایی معرفی شدند.
کریمی اظهار داشت: از همه همشهریان گرامی تقاضا دارم که با برگزاری مراسم عروسی و سوگواری، سلامتی جامعه را به خطر نیاندازید و از برگزاری  این آیین ها جدا  اجتناب نمایند.

وی هشدار داد در صورت مشاهده هرگونه مراسم عروسی و فاتحه در سطح محلات و روستاها, ضمن تعطیلی مراسم، بانیان مراسم (داماد و برگزار کننده مراسم ) بازداشت خواهند شد.

همچنین از مردم خواست گزارش های خود در این زمینه را به شماره تماس های ۱۹۰ , ۱۱۰ و ۴۸۴۲۲۰۶۱ ارایه دهند.

معرفی ۱۷ واحد صنفی متخلف به تعزیرات حکومتی

رییس اداره صمت سنقر و کلیایی هم از معرفی ۱۷ واحد صنفی متخلف در شهرستان به تعزیرات حکومتی خبر داد و گفت: تاکنون هشت واحد نمایشگاه خودرو، هشت واحد مشاور املاک و یک واحد لوازم آرایشی بهداشتی به دلیل بی‌توجهی به مصوبات ستاد استانی کرونا در سنقر و کلیایی به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

مسعود امیری اظهار داشت: در صورت تکرار تخلف از سوی واحدهای صنفی موجب پلمب این واحدها می‌شود.

وی افزود: تمامی اصناف و اتحادیه ملزم و موظف به رعایت دستور العمل‌های ابلاغی ستاد ملی کرونا خواهد بود و در صورت بی‌توجهی با آنها به جدیت برخورد خواهد شد.

۹۲۶ کرونایی در کرمانشاه بستری هستند

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اعلام اینکه اکنون ۹۲۶ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند، گفت: این تعداد نسبت به ۶ مهرماه بیش از ۲ برابر و نسبت به ۶ شهریور بیش از چهار برابر است.

«مهدی محمدی» افزود: در شبانه روز گذشته ۹۴ مورد بیمار مثبت بستری و ۳۴۰ بیمار مثبت سرپایی در استان شناسایی شدند. 

وی اظهارداشت: از ابتدای اپیدمی تاکنون ۶ هزار و ۴۶۰ بیمار مثبت بستری و ۲۰ هزار و ۹۲۵ بیمار مثبت سرپایی در استان شناسایی شدند.

او تعداد موارد فوت با ابتلای قطعی در ۲۴ ساعت گذشته در استان را نیز ۹ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد چهار نفر در شهرستان کرمانشاه، ۲ نفر سرپل ذهاب، یک نفر اسلام آبادغرب، یک نفر روانسر و یک نفر در دالاهو فوت کردند.

به گفته وی، از ابتدای شیوع اپیدمی تاکنون در مجموع ۸۳۷ نفر براثر ابتلای قطعی به کرونا جان خود را از دست دادند.

محمدی اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۲۷ بیمار جدید با علایم بیماری کرونا در استان بستری و ۱۴۸ نفر از بیمارستان پس از بهبودی ترخیص شدند.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه همچنین گفت: از ابتدای اپیدمی تاکنون ۱۶ هزار و ۸۶۷ بیمار با علایم بیماری کرونا در استان بستری و ۱۵ هزار و ۱۱۳ نفر از بیمارستان پس از بهبودی ترخیص شدند.

نظر شما