شناسهٔ خبر: 43626245 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می‌دهد؛

کیمیایی به نام انسولین در مشهد/ توزیع در داروخانه‌های منتخب

مشهد- تأمین داروی انسولین به یکی از مهمترین چالش‌های مسئولان و بیماران دیابتی تبدیل شده است. نمونه خارجی این دارو این روزها کمیاب شده و تنها در برخی از داروخانه‌های منتخب مشهد توزیع می‌شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: دارو یکی از مهمترین نیازهای هر کشور است و تأمین آن هم همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی بوده است. در ایران هم مانند سایر کشورها تمامی تلاش مسئولین، تأمین به موقع و کافی دارو بوده اما گاهی مشکلاتی مانند تحریم، افزایش نرخ ارز و… چالش‌هایی جدی برای تأمین دارو به وجود می‌آورد. معضلی که این روزها برای انسولین به وجود آمده و بیماران دیابتی را دچار نگرانی و مشکل کرده است.

کمبود انسولین در داروخانه‌های خصوصی و توزیع محدود در داروخانه‌های دولتی مشهد، باعث بروز مشکل در تهیه این دارو برای مردم شده است.

انسولین نداریم، سوال نکنید

در مراجعه به اکثر داروخانه‌های سطح شهر چیزی که بسیار مشهود است، کمبود انسولین است و گاهی بر شیشه داروخانه‌های کاغذی به چشم می‌خورد که بر آن نوشته شده «انسولین نداریم، سوال نکنید»؛ در خیابان آیت الله عبادی، فروشنده یکی از داروخانه‌ها گفت: انسولین نداریم و قرار است توزیع جدید صورت بگیرد که البته آن هم در داروخانه‌های دولتی صورت می‌گیرد.

در خیابان گاز فروشنده یکی دیگر از داروخانه‌ها گفت: تعداد کمی انسولین قلمی از قبل باقی مانده و باید منتظر تحویل جدید باشیم.

در خیابان‌های اطراف حرم خبری از انسولین نیست و داروخانه‌ها مردم را به مراکز دولتی ارجاع می‌دهند. در خیابان آیت‌الله بهجت تمامی داروخانه‌ها از نبود انسولین می‌گویند و به امید روزهای آینده هستند.

نبود انسولین در در داروخانه دولتی

در اطراف بیمارستان امام رضا (ع) نه تنها داروخانه‌های خصوصی انسولین ندارند بلکه در داروخانه امام یکی از بزرگترین داروخانه‌های مشهد در اطراف بیمارستان امام رضا (ع) نیز خبری از انسولین نیست. یکی از فروشنده‌های این داروخانه می‌گوید شرایط فراتر از کمبود است و می‌توان گفت انسولین نایاب شده است.

شرایط فراتر از کمبود است و می‌توان گفت انسولین نایاب شده است

در داروخانه ۲۲ بهمن، یکی دیگر از داروخانه‌های مهم دولتی، متصدیان گفتند که فقط با ارائه نسخه و البته ثبت شماره ملی در سیستم به مردم انسولین می‌دهند.

همچنین متصدیان این داروخانه دولتی اعلام کردند که به ازای هر نسخه حداکثر سه انسولین به بیماران داده می‌شود.

محسن بهشتی، مدیر داروخانه هلال احمر مشهد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: وضعیت توزیع انسولین خارجی بهتر شده و بعد از توزیع ابتدای هفته ان شاء الله تا انتهای هفته جاری یا اول هفته آینده انسولین های جدید هم تحویل داروخانه می شود.

کمبودی در انسولین داخلی نداریم

وی ادامه داد: در بحث انسولین داخلی کمبودی نداریم اما چون هردو نوع داخلی و خارجی تحت پوشش بیمه است و از طرفی نحوه استفاده از انسولین خارجی راحت تر است اقبال مردم بر استفاده از انسولین خارجی بیشتر است.

خانمی مسن هم که در داروخانه درحالی که نسخه به دست بود، گفت: قبلا من با هرنسخه ۷ عدد انسولین قلمی می گرفتم اما حالا به هرنفر بیشتر از ۳ عدد نمی دهند و من مجبورم دو هفته دیگر دوباره نسخه به دست به داروخانه مراجعه کنم.

مجبورم از انسولین خارجی استفاده کنم

خانم فتحی ادامه داد: با توجه به سن بالایی که دارم مجبورم از انسولین خارجی استفاده کنم، چون استفاده از آن راحت تر است و خودم تنها می‌توانم آن را تزریق کنم ولی انسولین داخلی با وجود فراوانی در بازار به خاطر اینکه حتما باید با سرنگ تزریق شود، برای من سخت تر است.

برای انسولین داخلی نیاز است تا در مورد نحوه و میزان استفاده آموزش هایی ارائه شود؛ افراد مسن مخصوصا آن‌هایی که لرزش دست دارند، نمی‌توانند از این انسولین استفاده کنند

نجمه اسلامی با بیان اینکه همه افراد امکان استفاده از انسولین های داخلی را ندارند، گفت: برای انسولین داخلی نیاز است تا در مورد نحوه و میزان استفاده آموزش هایی را ببینیم و امثال مادر من که سن بالایی دارند، نمی توانند این انسولین را استفاده کنند.

وی بیان کرد: همچنین افراد مسنی که لرزش دست دارند، نمی توانند از این انسولین استفاده کنند ولی انسولین قلمی برایشان راحت تر است.

انسولین داخلی با خارجی از نظر کیفیت محصول تفاوتی ندارد

اسلامی اظهار کرد: قیمت انسولین داخلی بهتر است و البته از نظر کیفیت خود ماده انسولین، فرقی با نمونه داخلی ندارد؛ حتی برخی از پزشکان، انسولین داخلی را تایید می کنند ولی انسولین های خارجی یا همان قلمی به خاطر استفاده راحت تر مورد استقبال بیشتری از سوی بیماران قرار گرفته است.

در مرحله اول انسولین لازم برای بیماران دیابتی را برای داروخانه‌های دولتی منتخب تهیه کنیم و پس از آن، انسولین قلمی مازاد را در دیگر داروخانه‌های شهر توزیع خواهیم کرد مدیر نظارت بر دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: هم اکنون در ۶۰ داروخانه منتخب، انسولین قلمی توزیع می‌شود و بیماران دیابتی با ارائه کدملی می‌توانند واحدهای انسولین مورد نیاز خود را تهیه کنند.

علی روحبخش افزود: ابتدا تلاش می‌کنیم انسولین لازم برای بیماران دیابتی را برای داروخانه‌های دولتی منتخب تهیه کنیم و پس از آن، انسولین قلمی مازاد را در دیگر داروخانه‌های شهر توزیع خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه مشکلی در تأمین انسولین داخلی نداریم، افزود: حدود ۲۰۰ هزار نفر مبتلا به انواع دیابت در مشهد داریم که اولویت ما این است داروهای مورد نیاز را به دست مصرف کننده واقعی برسانیم.

گزارش میدانی مهر حاکی از آن است که همچنان توزیع مناسبی در خصوص انسولین در سطح شهر صورت نگرفته و بیماران دیابتی در تهیه این دارو دچار مشکل هستند که نیاز است مسئولان در توزیع این دارو تدابیر ویژه‌ای بیندیشند.

نظر شما