شناسهٔ خبر: 43599445 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

تقویم تاریخ

صاحب‌خبر -

درگذشت هندشناس آلمانی
120 سال پیش، برابر با بیست و هشتم اکتبر 1900 میلادی، فریدریش ماکس مولر، زبان‌شناس و خاورشناس برجسته آلمانی در انگلستان درگذشت. مولر یکی از پایه‌ریزان هندشناسی و پژوهش‌های تطبیقی و سنجشی آیین‌ها در دانشگاه‌های غربی بود. او اثرهای پژوهشی و عمومی‌ بسیاری در زمینه هندشناسی دارد و کتاب‌های «روحانی خاور» که در 50 جلد با راهبری او نوشته‌ شد از یادبودهای پژوهشی عصر ویکتوریایی انگلستان است. دست نوشته‌های مولر اکنون در کتابخانه بادلین آکسفورد         نگهداری می‌شوند.

کاشف واکسن فلج اطفال
106 سال پیش، برابر بیست و هشتم اکتبر 1914 میلادی، دکتر جوناس ادوارد سالک، پزشک شهیر آمریکایی و کاشف واکسن فلج اطفال در نیویورک به دنیا آمد. سالک با بررسی و آزمایش روی بافت‌های آلوده یک میمون ‏مبتلا به فلج عضلانی موفق به کشف واکسن فلج اطفال شد. او خود و خانواده‌اش را به‌عنوان نخستین کسانی که تحت واکسیناسیون قرار می‌گیرند، برگزید و پس از آزمایش گسترده این کشف بزرگ، واکسن مذکور روانه بازار شد. سالک از ثبت قانونی اختراع خود برای بهره‌مندی از منافع آن ‏چشم‌پوشی کرد و با این کار درآمدی ۷‌میلیارد دلاری را از دست داد. او که تلاش خود را «هدیه‌ای به بشریت» اعلام داشته بود، به کسانی که برای ثبت این اختراع بزرگ تشویقش می‌کردند، چنین پاسخ می‌داد: «مگر می‌‌توان خورشید را ثبت ‏اختراع کرد؟»

سوء ‌قصد به واعظ قزوینی
95 سال پیش، برابر با هفتم آبان 1304 خورشیدی، محمد یحیی کیوان قزوینی، معروف به واعظ قزوینی، شاعر و روحانی ضد سرمایه‌داری كه روزنامه «نصیحت» را منتشر می‌کرد در میدان بهارستان - مقابل ساختمان مجلس - ترور شد. هنوز
به درستی انگیزه این قتل  مشخص نشده است و طراحان آن روشن و شناخته نشده‌اند. او مقالات تندی بر ضد فساد مالی، اجحاف و احتكار و نبود مروت و انصاف در ثروتمندان و آزمندی آنان منتشر می‌كرد.

حمله ناموفق ایتالیا به یونان
81 سال پیش، برابر با بیست و هشتم اکتبر 1939 میلادی، ارتش ایتالیا حمله به یونان را آغاز کرد. بدی شرایط جوی و از سوی دیگر مقاومت ارتش یونان باعث شد تا نیروهای مهاجم ایتالیا در پشت مرزهای یونان تا مدت‌ها متوقف شوند که در نهایت ارتش آلمان به كمك ایتالیا شتافت. انگلستان 60 هزار نفر از نیروهای خود را به یونان اعزام کرد اما این نیروها به سرعت در برابر موج حمله آلمان شكست خورده و این كشور را تخلیه كردند. در اواخر آوریل 1941 میلادی یونان و یوگسلاوی تسلیم ارتش قدرتمند آلمان شدند.

زادروز موسس مایکروسافت
65 سال پیش، برابر بیست و هشتم اکتبر 1955 میلادی، بیل گیتس، موسس شرکت مایکروسافت در سیاتل به دنیا آمد. گیتس و پل آلن سال 1975 شرکت معظم مایکروسافت را پایه‌گذاری کردند. خیلی‌ها بیل گیتس و مایکروسافت را معادل تاریخ پیدایش کامپیوتر می‌انگارند و آنها را از یکدیگر جدا نمی‌بینند. این در حالی است که نخستین کامپیوترها سه دهه قبل از پی‌ریزی مایکروسافت متولد شدند. گیتس یکی از نخستین کسانی بود که کامپیوتر را به شکلی گسترده وارد محدوده زیست بشر کرد و آن را همپای وسایلی چون تلویزیون، رادیو، یخچال، اتومبیل و امثالهم به عنوان یکی از ملزومات زندگی به انسان عصر دیجیتال شناساند.

 

نظر شما