شناسهٔ خبر: 43597906 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

پیش‌بینی مرکز مطالعات و تحقیقات خلیج‌فارس

تحریم کالاهای فرانسه در جهان اسلام 22 میلیارد دلار به این کشور خسارت می‌زند

موج تحریم کالاهای فرانسوی در جهان اسلام روز به روز گسترده‌تر می‌شود طوری که به گفته رئیس‌مرکز مطالعات و تحقیقات خلیج‌فارس «اگر تحریم‌ها یک ماه ادامه پیدا کند اقتصاد فرانسه بیش از 22 میلیارد دلار ضرر خواهد کرد».

صاحب‌خبر -



سرویس خارجی-


موج گسترده محکومیت‌ها علیه حماقت ماکرون در حمایت از هتاکی به ساحت مقدس پیامبر اسلام(ص) همچنان در کشورهای اسلامی ادامه دارد. طی دو روز گذشته صدها هزار نفر در کشورهای اسلامی از جمله بنگلادش، بحرین، لیبی، عراق و فلسطین با ریختن به خیابان‌ها تصاویر ماکرون و پرچم‌های فرانسه را به آتش کشیده و این اقدام هتاکانه را محکوم کرده‌اند. علاوه‌بر اعتراض‌های خیابانی، موج گسترده‌ای از فراخوان‌ها برای تحریم کالاهای فرانسوی در کشورهای اسلامی به راه افتاده است و روز به روز نیز بر ابعاد آن افزوده می‌شود. برخی کشورها نیز با احضار سفیر این کشور، به فرانسه نسبت به تبعات تکرار چنین هتاکی‌هایی هشدار داده‌اند.  بر اساس گزارش‌ها پس از کشورهای منطقه غرب آسیا، کمپین‌ تحریم کالاهای فرانسوی به کشورهای «مغرب عربی» نیز رسیده و در کشورهای الجزایر، مغرب، تونس و لیبی نیز شمار زیادی از مردم خواستار تحریم کالاهای فرانسوی شده و تأکید کرده‌اند باید به این اهانت، پاسخ داده شود. «سمیر بحتاجی» عضو مجمع حمایت از مصرف‌کننده الجزایر نیز گفته درخواست تحریم کالاهای فرانسوی، فعلا در فضای مجازی است، ولی این مجمع، این درخواست‌ها را عملی خواهد کرد. «محمد منصف الشریف» کارشناس مسائل اقتصادی تونس هم گفته این کشور نیازمند بازبینی در همکاری خود با شرکای اروپایی است تا از طریق ترسیم یک نقشه راه جدید، بتواند منافعی به دست آورد. در مغرب نیز کمپین‌های زیادی برای تحریم کالاهای فرانسوی ایجاد شده و در پی این تحریم، شرکت‌های فرانسوی، ضررهای بسیاری متحمل خواهند شد. العربی الجدید نیز از لیبی خبر داده، مردم این کشور خواستار قطع روابط تجاری این کشور با فرانسه شده‌اند. فرانس 24 نیز گزارش داده کالا‌های فرانسوی در سوپرمارکت‌های غرب آسیا و شمال آفریقا از قفسه‌ها جمع‌آوری شده‌اند.
ضرر 22 میلیارد دلاری
مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات اقتصادی خلیج‌فارس اما در سخنانی گفته استقبال گسترده از فراخوان تحریم کالاهای تولید فرانسه در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، اقتصاد پاریس را متحمل خسارت سنگینی می‌کند. «عبد العزیز المزینی»، مدیر مرکز مستقل مطالعات و تحقیقات اقتصادی خلیج‌فارس که مقر آن در کویت قرار دارد به العربی جدید گفته: «در صورت ادامه تحریم کالاهای مختلف فرانسوی به مدت یک ماه توسط کشورهای عرب حوزه خلیج (فارس)، اقتصاد فرانسه متحمل خسارات سنگینی در حدود ۲۲ میلیارد دلار خواهد شد...حجم مبادلات تجاری میان فرانسه و اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس حدود ۶۰ میلیارد دلار است و در این میان عربستان با اختصاص ۲۷ میلیارد جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است و پس از آن امارات، کویت و قطر به ترتیب با ۱۲، ۹ و هفت میلیارد دلار
قرار دارند».
جلب رضایت صهیونیست‌ها
«سید عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن نیز (سه شنبه)
 در جمع میلیونی مردم و به مناسبت میلاد پیامبر اسلام (ص) به سخنرانی پرداخت و در ابتدای سخنان خویش درباره مقام والای این پیامبر عظیم‌الشأن سخن گفت. به گزارش شبکه المسیره،«عبدالملک الحوثی»، انحراف فرهنگی را عامل اصلی اهانت‌های دیگران به قرآن و رسول اعظم دانست و گفت: «هنگامی که بسیاری از مسلمانان فرهنگ و سیره غیر اسلامی را وارد زندگی خود می‌کنند، دیگران نیز تصورات اشتباهی به سرشان می‌زند و از آن برای توهین به اسلام و رسول‌الله و قرآن سوءاستفاده می‌کنند». رهبر انصارالله یمن، سخنان «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه که گفته بود «اسلام در تمامی مناطق در بحران به سر می‌برد» را سخنی خصمانه علیه امت اسلامی و در جهت رضایت صهیونیست‌ها دانست و گفت: «پیش از این نیز گفته بودیم که در فرانسه یا هر کشور غربی، مانع می‌شوند که چیزی خلاف رضایت یهودیان صهیونیست به زبان بیاوری یا حقیقتی از آنها را
بر ملا کنی. در این موارد آزادی وجود ندارد و تمامی ادعاها از بین می‌رود، اما برای توهین به پیامبر و اسلام، راه باز است».
محکومیت دیرهنگام
به دنبال موج گسترده محکومیت‌ها، رژیم آل‌سعود نیز بالاخره این هتاکی را محکوم کرد. یک منبع در وزارت خارجه عربستان اعلام کرده: «ما هر گونه ارتباط دادن میان اسلام و اقدامات تروریستی را محکوم می‌کنیم. پادشاهی عربستان خواستار آزادی فکری و فرهنگی است که چراغ راهی در مسیر احترام، صلح و همزیستی صلح‌آمیز شود».
این منبع وزارت خارجه عربستان اعلام کرده ریاض هر گونه رفتار و اقدامی که موجب ایجاد خشونت، افراط گرایی، نفرت و نقض ارزش‌های همزیستی و احترام متقابل در میان مردم جهان می‌شود، را محکوم می‌کند.
حمایت رژیم صهیونیستی از فرانسه
وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اما در بیانیه‌ای که بیانگر تأیید و توجیه این رژیم برای ادامه اهانت‌ها به پیامبر نزدیک به دو میلیارد مسلمان بود، اعلام کرده در برابر فراخوان «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر تحریم کالاهای فرانسوی در کنار فرانسه خواهد ایستاد!

نظر شما