شناسهٔ خبر: 43590217 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

با باجه خبری صمت همراه شوید (1399/08/06)

صاحب‌خبر -

اعطای کارت اعتباری سهام عدالت

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: بیش از نیمی از فعالیت‌های مربوط به اعطای کارت اعتباری سهام عدالت انجام شده است و به‌زودی زمان دقیق آن را اعلام خواهیم کرد.

علیرضا ماهیار در گفت‌وگو با ایرنا درباره زمان اعطای کارت اعتباری به مشمولان سهام عدالت اشاره کرد و گفت: در وضعیت فعلی این اقدام با چندان مشکل فنی مواجه نیست، بلکه فقط با برخی از مسائل حقوقی روبه‌رو است که درصدد رفع آنها هستیم. وی افزود: بخش اعظمی از فعالیت‌های مربوط به اعطای کارت اعتباری به مشمولان سهام عدالت انجام شده است و بیشتر بانک‌ها برای ارائه کارت اعتباری اعلام آمادگی کرده‌اند. ماهیار به مسائل فعلی بر سر راه نهایی شدن اقدام‌های مربوط به کارت اعتباری تاکید کرد و گفت: مشکل فعلی برای این اقدام، طراحی برخی سازکارهاست که به محض انجام و به پایان رساندن آنها مراحل اجرایی اعطای کارت اعتباری را در دستور کار قرار خواهیم داد. معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درباره رقم دقیق کارت اعتباری که در اختیار مشمولان سهام عدالت قرار می‌گیرد، افزود: رقم دقیق کارت اعتباری مشخص نیست، هر بانکی متناسب با سازکار اعتباری و روش‌های اجرایی که در اختیار دارد، رقم نهایی را اعلام خواهد کرد.

وی افزود: تلاش ما بر این است که کارت‌های اعتباری براساس روش‌های غیرحضوری و الکترونیکی صادر شود. اکنون در حال تعامل با بانک‌ها هستیم و زمان دقیق اعطای کارت اعتباری را به‌زودی اعلام خواهیم کرد. ماهیار گفت: با توجه به وجود چنین مسائلی ابتدا باید سازکار این اقدام مشخص شود و بعد زمان نهایی را اعلام کنیم اما ممکن است در صورت رفع مشکلات موجود تا پایان آبان کارت اعتباری در اختیار سهامداران سهام عدالت قرار گیرد. معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی افزود: هر بانکی براساس زیرساخت‌هایی که در اختیار دارد، اقدام به اعطای کارت اعتباری خواهد کرد. از مجموع ۴۹ میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت، حدود ۱۹ میلیون نفر روش مستقیم را انتخاب کردند و مدیریت سهام را در اختیار خود گرفتند، بعد از پایان این مرحله زیرساخت‌های لازم برای فروش ۳۰ درصد سهام عدالت از طریق بانک‌ها و کارگزاری‌ها برای دارندگان سهام عدالت که روش مستقیم را انتخاب کرده بودند فراهم شد که برخی از سهامداران تحت‌تاثیر روند صعودی بازارسهام اقدام به فروش هیجانی سهام خود در بازار کردند. زمینه آزادسازی ۳۰ درصد دوم سهام عدالت در عید غدیر فراهم و براساس وعده‌های داده شده از سوی مسئولان، آزادسازی مابقی سهام عدالت در ۲۲ بهمن انجام خواهد شد.

سقف مجاز کارت به کارت ۶ میلیون تومان باقی ماند

برپایه بخشنامه بانک‌مرکزی، مقرر شد سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت (شتابی و درون‌بانکی) از طریق درگاه‌های اینترنتی و خودپردازها در هر شبانه روز از مبدا هر کارت به ۶۰ میلیون ریال باقی بماند و میزان کارمزد انتقال وجه بیش از ۳۰ میلیون ریال به صورت پلکانی محاسبه خواهد شد. به‌گزارش بانک مرکزی، با توجه به شیوع ویروس کرونا تمهیدات ویژه این بانک با هدف تسهیل استفاده هم‌میهنان از درگاه‌های غیرحضوری به شبکه بانکی ابلاغ شد. بانک مرکزی با عنایت به شرایط خاص بهداشتی کشور، موج سوم کرونا، با هدف مدیریت، کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و به‌منظور تسهیل استفاده هم‌میهنان از درگاه‌های غیرحضوری و کاهش مراجعات حضوری مردم به شعب و دستگاه‌های خودپرداز، در بخشنامه‌ای ضرورت رعایت تمهیداتی را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت از طریق پرداخت‌سازها از ۱۰ میلیون ریال به ۳۰ میلیون ریال با حصول اطمینان از انطباق شماره ملی دارنده کارت و شماره ملی دارنده سیمکارت انجام‌دهنده تراکنش قابل افزایش است. با توجه به خطرات ناشی از سوءاستفاده‌های احتمالی، در صورت اعمال نشدن کنترل فوق، افزایش سقف انتقال وجه مجاز نیست. در صورت پیوستن بانک‌ها و پرداخت‌سازها به هاب فناوران مالی، این سقف می‌تواند تا مبلغ ۵۰ میلیون ریال افزایش یابد. بخشنامه بانک مرکزی می‌افزاید: امکان تمدید تاریخ انقضای کارت‌های بانکی بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتری تا پایان سال ۹۸ و به مدت یک‌سال بلامانع بوده و در این پیوند، ضروری است اقدامات لازم برای احراز هویت غیرحضوری و اطلاع‌رسانی به مشتریان انجام شود. همچنین سقف صدور کارت هدیه تا اطلاع ثانوی و به صورت موقت به ۲۰ میلیون ریال افزایش یافت.این بخشنامه جایگزین بخشنامه‌های قبلی است و رعایت مفاد این بخشنامه تا اطلاع ثانوی لازم‌الاجرا بوده و بازگشت به وضعیت عادی با ابلاغ این بانک انجام خواهد شد.

پرداخت سود مشارکت بیمه دی

سود مشارکت در منافع بیمه‌های زندگی برای پایان سال مالی ۱۳۹۸ به میزان ۲۹.۸۳ درصد محاسبه و در اندوخته بیمه‌نامه‌ها اعمال شد. به‌گزارش روابط‌عمومی شرکت بیمه دی، امکان مشاهده مبلغ سود مشارکت در منافع و سایر منافع مالی بیمه‌نامه‌ها برای نمایندگان و بیمه‌گذاران از طریق درگاه شرکت بیمه دی به نشانی http: //dayins.com فراهم است. شرکت بیمه دی با تجمیع سرمایه‌های این بیمه‌نامه‌ها در صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه الماس خود با کسب بازدهی مطلوب موجب افزایش سود شده و از این نظر بیمه دی یکی از بالاترین سودها را در بین شرکت‌های بیمه‌ای محقق کرده است. گفتنی است صندوق گنجینه الماس دی در سال ۹۸ در بین ۱۰ صندوق برتر سرمایه‌گذاری کشور قرار گرفت.

تسهیل استفاده از درگاه‌های بانکی غیرحضوری

تمهیدات ویژه بانک مرکزی با هدف تسهیل استفاده هم‌میهنان گرامی از درگاه‌های غیرحضوری با توجه به شیوع ویروس کرونا به شبکه بانکی ابلاغ شد. به‌گزارش روابط‌عمومی بانک مرکزی، این بانک با عنایت به شرایط خاص بهداشتی کشور و موج سوم کرونا و با هدف مدیریت، کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و به‌منظور تسهیل استفاده هم‌میهنان گرامی از درگاه‌های غیرحضوری و کاهش مراجعات حضوری مردم به شعب و دستگاه‌های خودپرداز؛ در بخشنامه‌ای ضرورت رعایت تمهیدات زیر را به شبکه بانکی ابلاغ کرد: سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت (شتابی و درون‌بانکی) از طریق درگاه‌های اینترنتی و خودپردازها در هر شبانه روز از مبدا هر کارت به ۶۰ میلیون ریال افزایش یابد. گفتنی است میزان کارمزد انتقال وجه بیش از ۳۰ میلیون ریال به صورت پلکانی لحاظ خواهد شد. سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت از طریق پرداخت‌سازها از ۱۰ میلیون ریال به ۳۰ میلیون ریال با حصول اطمینان از انطباق شماره ملی دارنده کارت و شماره ملی دارنده سیمکارت انجام دهنده تراکنش قابل افزایش است. با توجه به خطرات ناشی از سوءاستفاده‌های احتمالی در صورت عدم اعمال کنترل فوق، افزایش سقف انتقال وجه مجاز نیست. گفتنی است در صورت پیوستن بانک‌ها و پرداخت سازها به هاب فناوران مالی، این سقف می‌تواند تا مبلغ پنجاه میلیون ریال افزایش یابد. امکان تمدید تاریخ انقضاء کارت‌های بانکی بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتری تا پایان سال ۹۹ و به مدت یک سال بلامانع است. ضروری است اقدامات لازم برای احراز هویت غیرحضوری و اطلاع‌رسانی به مشتریان انجام شود. همچنین سقف صدور کارت هدیه تا اطلاع ثانوی و به صورت موقت به ۲۰ میلیون ریال افزایش یابد. این بخشنامه جایگزین بخشنامه‌های قبلی است و رعایت مفاد این بخشنامه تا اطلاع ثانوی لازم الاجرا بوده و بازگشت به وضعیت عادی با ابلاغ این بانک انجام خواهد شد.

ساعت کار بانک‌های خصوصی

براساس اعلام کانون بانک‌های خصوصی، ساعت کار بانک‌های خصوصی از روز دوشنبه ۵ آبان تا پایان ماه جاری تغییر کرد. در متن این اطلاعیه آمده است: براساس نامه شماره ۳۴۴۰۱ /۱/ ۹۹ مورخ ۳ آبان ۱۳۹۹ استاندار تهران از تمامی اعضاء درخواست می‌شود اجازه دهند ۵۰ درصد کارکنان شعب و واحدهای اداری در استان تهران و ۳۰ درصد آنها در سایر استان‌ها از طریق نوبت‌بندی یا دورکاری نسبت به ارائه خدمات خود تا پایان آبان امسال اقدام کنند. بدیهی است تعیین ساعات کار کارکنان تمامی واحدها از شنبه تا چهارشنبه بعد از ساعت ۷: ۳۰ و حداکثر تا ساعت ۱۴: ۳۰و پنج شنبه‌ها تا ساعت ۱۳ در اختیار مدیریت هر یک از بانک‌ها و موسسات اعتباری بوده و پذیرش مراجعان نیز از ساعت ۸ تا ۱۴ و پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۸ تا ۱۲: ۳۰ خواهد بود.

نظر شما