شناسهٔ خبر: 43586256 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۹۹ درصد مادران باردار در خراسان رضوی غربالگری کرونا شدند

مشهد- ایرنا- مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۹۹ درصد مادران باردار در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی نسبت به این ویروس غربالگری شدند.

صاحب‌خبر -

دکتر محمد احمدیان روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هم‌اکنون بیش از  ۳۷ هزار مادر باردار زیرپوشش مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند که از ابتدای شیوع کرونا دستکم سه بار مورد غربالگری قرار گرفته‌اند.
وی تعداد مادران باردار را که از ابتدای شیوع کرونا نتیجه آزمایش  PCR آنان چه در دوران بارداری و چه پس از آن مثبت و مورد پیگیری قرار گرفته هزار و ۲۰۰ نفر عنوان کرد.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: برای تشخیص به موقع کرونا در مادران باردار علاوه بر اجرای سه مرحله غربالگری، هر دو هفته یکبار از نظر بررسی علائم کرونا به صورت تلفنی غربالگری شده و افراد دارای علامت برای مشاوره و معاینه رایگان به صورت حضوری دعوت می‌شوند.
وی گفت: در پیشگیری از کرونا توجه خاص به زنان باردار با توجه به تغییرات فیزیولوژیک طی بارداری و به ویژه مادران باردار مبتلا به بیماریهای زمینه‌ای از قبیل بیماری قلبی، دیابت و فشار خون به منظور حفظ سلامت مادر و نوزاد ضروری است.
دکتر احمدیان افزود: تنها راه مقابله با کرونا پیشگیری از ابتلا و رعایت اصول بهداشت فردی و محیطی است و با توجه به ناشناخته بودن ویروس مطالعات زیاد در مورد احتمال انتقال ویروس از مادر به جنین انجام نشده است، درحالی که طبق مطالعات محدود خطر انتقال بیماری از مادر به نوازد بسیار کم است.
سالانه ۹۰ هزار زایمان در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان خراسان رضوی انجام می‌شود که برخی از مادران باردار در مراکز بهداشتی پرونده پزشکی داشته و به طور مستمر تحت مراقبت قرار دارند.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۵۷۴ هزار و ۸۵۶ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۳۳۷ نفر از بیماران کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۳۲ هزار و ۹۵۳ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون ۴۵۹ هزار و ۲۵۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

"پاندمی کرونا" در جهان تاکنون ۴۳ میلیون و ۴۳۶ هزار و ۵۸۶ نفر را بیمار کرده و جان یک میلیون و ۱۶۰ هزار و ۴۱۶ نفر را در ۲۳۰ کشور گرفته است. 
۳۱ میلیون و ۹۴۹ هزار و ۱۷۷ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا در جهان نیز تاکنون درمان شده‌اند.
در این میان آمریکا با هشت میلیون و ۸۸۹ هزار و ۵۷۷ بیمار کووید ۱۹ و ۲۳۰ هزار و ۵۱۰ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است. 
بر اساس آخرین آمارهای رسمی، ایران در جدول مبتلایان و جانباختگان پاندمی کرونا جایگاه سیزدهم را در میان کشورهای جهان دارد.

نظر شما