شناسهٔ خبر: 43584309 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

دست یاری مناقصه برای بیمه‌تکمیلی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی

صاحب‌خبر -

دست یاری مناقصه برای بیمه‌تکمیلی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی

گروه اجتماعی- در روزگاری هستیم که رشد قیمت‌ها در کشور از ماه به ساعت رسیده است و این در شرایطی است که همچنان حقوق‌ها در کشورمان سالی فقط یک‌بار تغییر دارند! تورم کمر مردم را خم کرده و مسؤولان نیز تمامی ‌مشکلات را بر گردن آمریکا می‌اندازند. از سوی دیگر کرونا امان مردم را بریده و کسب‌وکارها مجدداً در حالت تعطیل و نیمه‌تعطیل قرار گرفته‌اند. بیمارستان‌ها جایی برای پذیرش ندارند و قیمت خدمات درمانی نیز به‌شدت افزایش پیدا کرده است. در چنین شرایطی بیمه‌ها تنها امید مردم برای کاهش قیمت‌ها محسوب می‌شوند اما آن‌ها نیز محدودیت‌هایی را دارند و نمی‌توانند که بسیاری از خدمات درمانی را تحت پوشش بگذارند و به همین خاطر بسیاری از مردم خصوصاً بازنشستگان که نیاز بیشتری به استفاده از بیمه دارند از بیمه‌تکمیلی استفاده می‌کنند. در واقع هر سال و با برگزاری مناقصه قرارداد بیمه‌تکمیلی بازنشستگان و مستمری‌بگیران مشخص می‌شود تا بازنشستگانی که در شرایط تورمی ‌فعلی به شدت تحت‌فشار هستند بتوانند با استفاده از بیمه‌تکمیلی از بار هزینه‌های خود بکاهند.

بیمه‌تکمیلی در ایران

پیش از انقلاب در میان شرکت‌های بیمه، شرکت بیمه امید در زمینه بیمه‌های درمان فعال بود. پس از انقلاب و از سال ۱۳۷۰ با تصویب شورای‌عالی بیمه، شرکت‌های بیمه بازرگانی فعالیت خود را در این رشته بیمه‌ها آغاز کردند. شناخته‌شده‌ترین نوع این خدمات بیمه‌ای، بیمه‌های درمان تکمیلی هستند که «بیمه مازاد هزینه‌های بیمارستانی» نیز نامیده می‌شود. بیمه‌های درمانی تکمیلی از شاخه‌های اصلی بیمه اشخاص است و انواع مختلف پوشش‌های آن حامی ‌افراد و خانواده‌هاست. در این نوع بیمه، بیمه‌گر در مقابل دریافت حق‌بیمه مقرر، متعهد می‌شود که اگر بیمه شده در طول مدت قرارداد، بیمار شود یا اثر حادثه آسیب یا ضایعه‌ای به بدن و سلامتی او وارد شود، هزینه‌های پزشکی انجام شده را تا حداکثر مبلغی که در قرارداد تعهد کرده است، پرداخت کند. همان‌طور که از نام این بیمه پیداست، این بیمه‌نامه برای افرادی مناسب است که می‌خواهند بیمه‌ای را به‌صورت انفرادی برای خودشان تهیه کنند. این نکته را در نظر بگیرید که بیمه‌تکمیلی انفرادی از جمله بیمه‌نامه‌هایی است که به‌صورت محدود و توسط برخی از شرکت‌های بیمه از قبیل بیمه سامان و بیمه تعاون و شرکت کمک‌رسان ایران SOS ارائه می‌شود. شاید این خواسته مطلوب هر فردی باشد که بیمه درمان تکمیلی را هم برای خود و هم برای خانواده‌اش تهیه کند؛ مخصوصاً افرادی که عضو سازمان و یا گروه و صنف خاصی نیستند و نمی‌توانند بیمه‌تکمیلی گروهی داشته باشند، تهیه بیمه‌تکمیلی خانواده می‌تواند بیمه‌نامه جامعی باشد.

همان‌طور که گفته شد، هر ساله با برگزاری مناقصه، کار قرارداد بیمه‌های تکمیلی بازنشستگان به انجام می‌رسد. در همین رابطه علی‌اصغر بیات؛ رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی از هفت برابر شدن سهم مشارکت سازمان تأمین‌اجتماعی در هزینه‌های مربوط به بیمه‌تکمیلی بازنشستگان خبر داد و چنین گفت: بیمه‌تکمیلی درمان بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی از مهم‌ترین دغدغه‌های کانون عالی است و با افزایش مشارکت سازمان امیدواریم این خدمات را به لحاظ کمی‌ و کیفی ارتقاء دهیم. وی در ادامه با اعلام تشکر از حمایت‌ها و همراهی‌های مسؤولان عالی سازمان تأمین‌اجتماعی به‌ویژه سالاری؛ مدیرعامل این سازمان گفت: تاکنون سهم مشارکت سازمان سه‌هزار تومان بوده است که در جلسه‌ای که با سالاری داشتیم این عدد با افزایش هفت‌برابری به ۲۱ هزار تومان رسیده است که اتفاق بسیار خوبی است. پایان آبان‌ماه قرارداد بیمه‌تکمیلی بازنشستگان و مستمری‌بگیران منقضی خواهد شد و با انجام فرآیندهای اداری و برگزاری مناقصه این خدمت را برای سال آینده نیز تداوم خواهیم داد.

 

نظر شما