شناسهٔ خبر: 43579516 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

استانداردهای استفاده از وسایل گرمایشی را فراموش نکنیم

با فرارسیدن فصل سرد سال و روشن شدن وسایل گرمایش، بار دیگر توصیه‌ها برای استفاده مردم از بخاری‌های استاندارد و دقت در نحوه به کارگیری این وسایل، آغاز شد؛ موضوعی که مسیر مسئولیت‌ها را به سمت مردم هدایت می‌کند، نه دستگاه‌های ناظر.

صاحب‌خبر -

از گذشته تاکنون یکی از موضوعات مهمی که مصائبی را به دنبال داشته، بی‌توجهی به استانداردها در وسایل گرمایشی است؛ استفاده صحیح از وسایل گازسوز استاندارد به دلیل خطرات جدی که برای سلامتی ایجاد می‌کند، همواره مد نظر بوده و جزو توصیه‌هایی است که کارشناسان آتش‌نشانی و ایمنی و استاندارد، به مردم ارائه می‌دهند.

به گزارش ایسنا، در این بین، تاکید بر خرید کالاهای استاندارد و همچنین نظارت مستمر بر روند تولید و عرضه کالاهایی که استاندارد نبودن آن مخاطرات مالی و جانی متوجه استفاده کننده خواهد کرد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است.

این در حالیست که طی سال‌های اخیر و با افزایش آگاهی‌های شهروندان نسبت به مسائل ایمنی و استاندارد، شاهد کاهش میزان خرید و استفاده از وسایل غیراستاندارد و غیرایمن و همچنین توجه و دقت به شیوه‌های صحیح نصب و استفاده از این وسایل هستیم، اما مخاطرات ناشی از استفاده نامناسب از وسایل گرمایشی هنوز به صفر نرسیده است.

مدیر کل استاندارد فارس در این خصوص گفت: هرچند تا کنون گزارشی از وجود وسایل گازسوز غیر استاندارد در مراکز تولیدی و عرضه استان فارس واصل نشده لیکن بنظر می‌رسد به دلیل رعایت نکردن نکات ضروری درنحوه استفاده از این وسایل بویژه نحوه نصب آنها در منازل خطرات جانی جبران ناپذیری بوجود آمده و این خطرات در ما های فصل سرما به مراتب بیشتر از سایر ماههاست.

مرتضی رهنما در گفت و گو با ایسنا، افزود: مهمترین اقدام در پیشگیری از بروز مخاطرات استفاده از وسایل گرماشی ابتدا خرید کالای استاندارد و پس از آن به کارگیری تعمیرکار و نصاب مجاز، تعویض به موقع تجهیزات و اتصالات فرسوده و انتخاب وسیله گرمایشی متناسب با فضای مورد استفاده است.

وی با بیان اینکه وسایل گازسوز دودکش‌دار حتی برای یک لحظه هم نباید بدون دودکش روشن شود، گفت: روشن کردن این گونه بخاری‌ها و وسایل گرمایشی، گازهای بسیار کشنده و مسموم کننده‌ای به فضا وارد می‌کند که در کوتاه مدت هم ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد.

مدیرکل استاندارد فارس افزود: استفاده از مسیرهای طولانی افقی دودکش و زانوهای اضافی برای اتصال وسایل گازسوز به کانال اصلی دودکش با خطرات جدی همراه خواهد بود.

 رهنما بر الزام تجهیز بخاری‌های گازسوز به وسایل ایمنی شامل ترموکوپل، سنسور حرارتی حساس به کاهش اکسیژن (ods) و گاورنر (وسیله تنظیم فشار گاز) تاکید و اضافه کرد: اول اینکه سازندگان این قبیل وسایل باید حتما از این تجهیزات در محصول استفاده کنند.

او اضافه کرد: خریداران هم باید هنگام انتخاب وسایل گرمایشی به وجود تجهیزات گفته شده در محصول مورد نظر دقت و توجه داشته باشند. برخورداری وسایل گرمایش از این تجهزات، ایمنی استفاده از آن را ارتقاء می‌بخشد اما حتی از این وسایل هم باید به شیوه ایمن و درست استفاده کرد.

رهنما گفت: استفاده از بخاری‌های بدون دودکش در اطاق خواب، زیرزمین، حمام و فضاهای بسته قطعا مخاطرات جانی به همراه خواهد داشت.

مدیرکل استاندارد فارس تاکید کرد: شهروندان مراقب باشند که برای نصب و تعمیر اینگونه وسایل حتما از تعمیرکاران متخصص و دارای شناسنامه بهره ببرند.

رهنما با اشاره به لزوم بررسی دقیق مسیر دودکش تا کلاهک خروجی باری رفع انسدادهای احتمالی، خاطرنشان کرد: بعد از نصب وسیله گازسوز و روشن کردن آن، رنگ شعله باید آبی باشد، در غیراینصورت اشکالی وجود دارد و تا رفع اشکال باید از روشن کردن آن وسیله خودداری کرد.

مدیرکل استاندارد فارس تاکید کرد که تمام وسایل گرمایشی دارای علامت استاندارد، توسط کارشناسان این اداره در مراحل مختلف تولید و عرضه، بررسی و نظارت می‌شود و شهروندان نباید از وسایل و تجهیزاتی که علامت استاندارد ندارد، استفاده کنند.

رهنما در عین حال به شهروندان توصیه کرد که هنگام خرید کالاهای مختلف دارای نشان استاندارد، برای کسب اطمینان از درست بودن علامت، کد 10 رقمی قید شده روی محصول را به شماره 10001517 پیامک کنند.

انتهای پیام

نظر شما