شناسهٔ خبر: 43575183 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

در هفتمین جلسه محاکمه «محمد امامی» و 33 متهم دیگر بانک سرمایه مطرح شد

دریافت ۵۰۹ میلیارد تومان ضمانت‌نامه با تشکیل ۵ شرکت صوری به مدیریت افراد نظافتچی و معتاد

هفتمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و سایر متهمان پرونده بانک سرمایه به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرگزاری میزان، نماینده دادستان در این جلسه گفت: موضوع امروز ما درخصوص ضمانت‌نامه‌هایی است که در قالب پنج شرکت است که مدیران آن از افراد بی‌بضاعت و فاقد سابقه مالی بودند و افتتاح حساب در آنها با ۲۰۰ هزار تومان بوده است و بی‌شناسنامه هستند.
رسول قهرمانی ادامه داد: در این شرکت‌ها اسمی از امامی و فرزام راد و افراد زیر مجموعه آنها نبود. این پنج شرکت ۵۰۹ میلیارد تومان ضمانتنامه گرفتند و به کالا تبدیل و از کشور خارج کرده‌اند.
قهرمانی با بیان اینکه در ضمانت نامه سه رکن ضمانت خواه، ذی نفع و بانک ضامن وجود دارد، افزود: آقایان پنج شرکت صوری با مدیران بی‌بضاعت تشکیل دادند و از بابلسر برخی از افراد را که اعتیاد دارند یا برخی را که بیکار بودند و یا بازنشسته بودند آوردند و مدیر شرکت کردند.
وی ادامه داد: خانمی هست که در ساختمان‌ها نظافت می‌کرده و یک آقایی بوده که پیک موتوری بوده و با استفاده از این افراد شرکت تاسیس کردند و در حد کلان قیر گرفتند.
نماینده دادستان با تاکید بر اینکه صدور ضمانت نامه نیازمند وثایق محکم است، بیان کرد: هیچ یک از ضمانت نامه‌ها پشتوانه ندارد و وثیقه ضمانت نامه قرارداد لازم الاجرا است. به عبارتی وثیقه صفر است و هیچ وثیقه‌ای وجود ندارد.
قهرمانی گفت: قیر در اختیار آقایان قرار گرفت و از کشور خارج کردند و در تاریخ سر رسید چک‌ها، برگشت خوردند و زمانی که پیگیری به عمل آمد مشخص شد ضمانت‌خواه‌ها یکی پیک موتوری و دیگری بی‌بضاعت بوده است.
وی ادامه داد: به این نتیجه رسیدیم که برای اینکه به ذی نفع نهایی پی ببریم باید مهندسی معکوس کنیم و همین کار را نیز کردیم. مهندسی معکوس را از شرکت‌های ضمانت خواه شروع و مدیران را آوردیم و پرسیدیم که چگونه این مبالغ ضمانت نامه گرفتید که گفتند ما نمی‌دانیم ضمانت نامه چیست بر این اساس فهمیدیم که این موضوع پشت صحنه‌ای دارد.
نماینده دادستان افزود: مشخص شد لایه اول فرزام و امامی هستند. دولتشاهی اعلام کرد این مجموعه دو سر دارد که یکی امامی و دیگری غندالی است و این‌ها برای ما سرنخ شد.
قهرمانی با‌اشاره به بررسی صدور ضمانت‌نامه‌های شرکت‌ها افزود: ما همه مدیرعامل‌های بانک را خواستیم و همه آنها به اتفاق اذعان داشتند که غندالی که هیچ مجوز قانونی نداشته و سهامدار بوده، صرفا باید در مجمع حاضر می‌شده نه در هیئت‌مدیره.
وی ادامه داد: غندالی عنوان داشته من مالک بانک هستم و با همین استدلال در جلسات هیئت‌مدیره حضور پیدا می‌کرد و ضمانت‌نامه‌ها را پیگیری می‌کرد لذا ما بر آن شدیم تا ارتباط بین غندالی و امامی را بررسی کنیم.
نماینده دادستان گفت: دوستان ما برای مستند سازی پرونده تلاش زیادی کردند و توانستند شبکه اجتماعی امامی، فرزان، ضیایی، غندالی، مجید زاهدی و فاطمه شامانی را هک کنند و وقتی این اسناد به دست ما رسید مطلب تمام شد. ما به دنبال آن بودیم تا بفهمیم شرکت راه‌پویان برای کیست، در پیام‌های امامی متوجه شدیم آقای مجید زاهدی که مهره اصلی امامی است در بانک بوده و امامی در چینش مدیران بانک نقش داشته است، اما همه این‌ها گاهی متوجه زیاده‌خواهی امامی می‌شدند.
قهرمانی افزود: اما یک عنصر همیشه با امامی بوده و حتی قبل از ورود به بانک نیز با او همراه بوده است. او مجید زاهدی است؛ بعد از آقای بخشایش مدیرعامل وقت بانک فردی به نام درخشنده مدیرعامل می‌شود و تلاش می‌کند تا بانک را سامان دهد، اما درخشنده را برکنار می‌کنند و آقای غندالی کودتا کرده و خودش سرپرست بانک سرمایه می‌شود در حالی که اصلا صلاحیت فنی نداشته است چرا که وی معلم بوده است.
وی بیان کرد: پس از آن هیئت‌مدیره اعتراض می‌کند و نهایتا بانک مرکزی نامه رسمی می‌دهد که در نهایت او این پست را رها می‌کند، اما مجید زاهدی را رئیس‌حوزه مدیریت می‌کنند و سپس آقایان به دنبال افرادی می‌روند که با آنها هماهنگی داشته باشند تا اینکه به آقای بیرانوند می‌رسند، اما آقای بیرانوند در مقابل زیاده خواهی‌های امامی ایستادگی کرد و امامی نیز تمام تلاش خود را برای حذف بیرانوند به کار بست.
ماجرای هدایایی که
به غندالی و همسرش داده شد
نماینده دادستان گفت: امامی تلاش می‌کند تا تمامی ارکان را با خود هماهنگ کند، لذا از شعبه تا هیئت‌مدیره را چینش می‌کند و در ابتدا نقاط ضعف غندالی و همسر دوم ایشان را شناسایی می‌کند و متوجه می‌شود که این‌ها به هدایا نقطه ضعف دارند لذا یک سفر به فرانسه برای غندالی و همسرش فراهم می‌کنند سپس غندالی به ایران باز می‌گردد و جلسه تشکر برگزار می‌کند. در اینجا رسما آشنایی آنها بیشتر می‌شود و سپس امامی به سراغ اهدای هدایا در روز‌های مختلف می‌رود از جمله آنکه در روز پدر برای غندالی هدایا گرفته و در روز مادر نیز برای همسرش جواهر می‌گیرد و برای موفقیت در کارهایشان یک رابطی برای تبادل اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارند تا پیام‌های خود را مبادله کنند.
قهرمانی تاکید کرد: در شعبه اسکان طعمه‌چینی می‌کردند به گونه‌ای که آقای پویان مهر را غندالی معرفی کرد، در حالی که این موضوع هیچ ارتباطی به آقای غندالی نداشت. وی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان بود و صندوق ذخیره فرهنگیان نیز صرفا سهامدار بانک سرمایه است و صرفا باید او در مجامع حضور داشته باشد و نمی‌تواند در هیئت‌مدیره و امور اجرایی بانک دخالت کند.آن‌ها تلاش زیادی کردند تا آقای بیرانوند را با خود همراه کنند، اما بیرانوند بعد از مدتی متوجه شبکه فساد آنها می‌شود و تلاش می‌کند تا با این شبکه مبارزه کند و آقای امامی نیز تمام تلاش خود را برای حذف بیرانوند به کار می‌گیرد.در تاریخ 2/8/94 زمانی که بیرانوند عزل می‌شود، امامی به فرزام پیام می‌دهد که «بیران به دامن طبیعت بازگشت»؛ معنای آن این است که حذف شد.
وی اظهارداشت: امامی به زاهدی که مهره اصلی بود BMW X3 و خانه داد. پس از تحقیقات مفصل زاهدی را در همان خانه بازداشت کردیم و پول‌های زیادی در حساب خواهر همسر دوم خود داشته است. زاهدی عضو هیئت‌مدیره شرکت‌های امامی بوده است و وعده و وعید داده بودند که در روستایی عضو شورا می‌شود.
نماینده دادستان ضمن قدردانی از مساعدت پلیس اینترپل ناجا برای دستگیری حیدرآبادی عنوان کرد: امیر فرزام به امامی پیام می‌دهد برای یکی از شرکت‌های بی‌بضاعت ۱۰۰ میلیارد ضمانت‌نامه نیاز است. شب عید ۱۰۰ میلیارد ضمانت‌نامه صادر می‌شود که ما وارد شدیم و جلوی آن را گرفتیم. در ادامه برخی که در دوره‌ای نماینده مجلس بودند برای بازگرداندن بخشایش تلاش می‌کنند، اما موفق نمی‌شوند.
قهرمانی با‌اشاره به رشوه‌هایی که امامی به برخی دیگر از متهمان پرداخت کرده است، گفت‌: به ضیایی BMW داده است.
وی افزود: تا کنون ۱۱ سفر را بررسی کردیم که امامی غندالی و همسرش را به خارج برده و مادرخرجی نیز در آنجا داشته است.
نماینده دادستان اظهارداشت: امامی وعده می‌دهد که می‌خواهم شما را به آمریکا ببرم و باید به سفارت آمریکا در فنلاند بروید و ویزا بگیرید.غندالی و همسرش سه سفر به فنلاند می‌روند و در سفارت آمریکا مصاحبه می‌شوند.
قهرمانی خاطر نشان کرد: در تولد خانم شامانی هدایای نفیسی داده می‌شود و امامی به غندالی لکسوس می‌دهد و در ملک بام نیاوران دو ملک به نام وی می‌شود که ملک طبقه ششم قبلاً به نام حاجیان بوده است. ملکی در شمشک و دیزین به غندالی داده شده که کاغذ دیواری آن از دانمارک آمده و قاشق و چنگالش از امارات. تمام هزینه‌ها را مهدی محمدی به دستور امامی انجام می‌داده است.
وی ادامه داد: پست قائم‌مقامی در بانک سرمایه ایجاد می‌کنند تا فرد مورد نظر خود را به آنجا ببرند. نقش غندالی در همه جای پرونده وجود دارد حتی با یک شرکت سوئیفتی مذاکره می‌کند تا به غندالی جایزه بدهند، جالب است که فرزام که غارت‌کننده بانک‌های رفاه، مسکن، ملت و سرمایه هم هست در آنجا حضور داشته است.
قهرمانی افزود: وقتی که تمام ارتباطات امامی در بانک به واسطه اخراج زاهدی که عنصر امامی بوده است و از بانک اخراج شده، حذف می‌شود تمام تلاش‌ها برای حذف ضیایی آغاز می‌گردد.
وی ادامه داد: در مورد حیدرآبادی که پیش از این در شرکت آتیه سازان مراودات مالی با امامی داشته است تلاش می‌شود تا جایگزین ضیایی گردد. جالب اینکه وقتی حیدرآبادی می‌آید یک لیستی تهیه می‌شود تا آن کارکنان اخراج شوند و از همه مهم‌تر آنکه مدیر حقوقی سرمایه در آن زمان مدیر حقوقی شرکت نفت پاسارگاد هم بوده است.
در ادامه جلسه دادگاه متهم امامی در جایگاه قرار گرفت و گفت: آنچه گفته شد همه دروغ است.
در ادامه وکیل متهم امامی در جایگاه قرار گرفت و گفت: یکی از حلقه‌های مفقود شده در این پرونده انجام هرگونه تحقیق است و در این زمینه تقاضای توجه دارم.
وی ادامه داد: در جلسات دادگاه، موضوع شرکت‌هایی که اساسا به موکل من ارتباطی ندارد مطرح شده است.اگر نماینده دادستان به گزارش سازمان بازرسی استناد می‌کند باید در جلسه دادگاه این گزارش قرائت شود.
با اعلام قاضی، ادامه رسیدگی به صبح امروز موکول شد.

نظر شما