شناسهٔ خبر: 4357207 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

جومونگ در رستوران خانوادگی

برای تماشاگران تلویزیونی در ایران که در سال‌های اخیر بیننده تعداد زیادی درام تاریخی و حماسی کره‌ای بوده‌اند، تجربه تماشای «خانواده کیمچی» که پخش آن از نوروز امسال از شبکه نمایش آغاز شد یک تجربه تازه به حساب می‌آید.

صاحب‌خبر -

این کمدی درام رمانتیک کره‌ای حال و هوایی امروزی دارد و در آن خبری از صحنه‌آرایی‌های جذاب و چشمگیر کلاسیک و شمشیربازی‌های هیجان‌انگیز نیست. این بار تماشاگران تلویزیونی چهره دیگری از کره جنوبی را دیده و با شهر و معماری معاصر آن و نوع روابط امروزی آدم‌ها آشنا می‌شوند. با این حال، این مجموعه هنوز وامدار یکی از نقاط برجسته مجموعه‌های تاریخی کره‌ای است و آن هم حضور سونگ ایل گوک، بازیگر نقش جومونگ در نقش اصلی ماجراهای این کمدی درام امروزی است.

او در این سریال نقش یک گنگستر بخت‌برگشته را بازی می‌کند که تصمیم می‌گیرد حرفه نه‌چندان خوب خود را رها کرده و یک زندگی جدید را شروع کند. زندگی تازه او با ماجراهای جدیدی همراه است و او را رودرروی دو خواهر جوان قرار می‌دهد. لی کانگ سان و لی دو جو ـ با بازی پارک جین هی و لی مین یونگ ـ خواهرانی هستند که ناگهان مجبور می‌شوند مدیریت رستوران سنتی خانوادگی خود را به دست بگیرند.

رستوران چوی جین (به معنی بهشت، زمین و انسان) در حالی در اختیار این دو خواهر بخت‌برگشته قرار می‌گیرد که پدر باتجربه‌شان بدون اعلام قبلی، آن را رها کرده و به نقطه نامعلومی می‌رود. تلاش دو خواهر برای نگهداری رستوران با مشکلات و دردسرهای زیادی همراه است. با ورود کی وو تایه (با بازی سونگ ایل گوک) که هویت مشکوکی دارد، آنها فکر می‌کنند می‌توانند مشکلات را حل و رستوران را به خوبی اداره کنند. کی هو تایه یک یتیم است که توسط خلافکاران بزرگ شده و مالکان رستوران اطلاعی از گذشته او ندارند. وی رستوران را محل خوبی برای فراموش‌کردن گذشته‌اش می‌داند. داستان مجموعه، حضور وی در جمع مالکان، کارکنان و مشتریان رستوران را نشان می‌دهد و یک زندگی معمولی مدل کره‌ای را به نمایش می‌گذارد. شبکه تلویزیونی جی‌تی‌بی‌سی تهیه‌کننده «خانواده کیمچی» است. این شبکه به خاطر تولید کمدی درام‌های خانوادگی و جوان‌پسند خود در کره جنوبی شهرت دارد. پارک چان هونگ کارگردان 24 قسمت مجموعه است. او این کمدی درام رمانتیک را براساس فیلمنامه‌ای از کیم‌ جی وو کارگردانی کرده است. این کارگردان از همان ابتدای کار تولید مجموعه قصد داشت ایفای نقش شخصیت گنگستر داستان را به سونگ ایل گوک بسپارد. «این بازیگر که شهرت زیادی در بین تماشاگران کره‌ای و بین‌المللی دارد، بهترین گزینه برای بازی در این نقش بود. می‌خواستم او را در یک چهره و نقش تازه در معرض دید تماشاگران تلویزیونی قرار دهم. او در بازی و درون خود نوعی حس شوخ‌طبعی دارد که وی را گزینه خوبی برای بازی در نقش‌های کمدی می‌کند. از ابتدای کار مطمئن بودم سونگ ایل گوک به خوبی از عهده اجرای این نقش برمی‌آید و تماشاگران هم او را در قالب چنین شخصیتی خواهند پذیرفت.»

خانواده کیمچی سال 2011 به پخش رسید و به صورت یکی از کارهای پربیننده سال تلویزیون کره جنوبی درآمد. این مجموعه بلافاصله به اکثر کشورهای همسایه فروخته شد. نام سونگ ایل گوک یکی از عوامل اصلی فروش مجموعه به کشورهای دیگر بود. داستان خانواده کیمچی به گونه‌ای بود که در یک فصل به پایان می‌رسید و امکان تولید فصل‌های بعدی آن نبود، اما شبکه تلویزیونی تهیه‌کننده آن مدتی پس از موفقیت آن یک کمدی درام خانوادگی تازه تولید کرد که با نگاهی به این مجموعه تهیه شده بود. نام این مجموعه «یک همسر باصلاحیت» بود که در همان لوکیشن‌های خانواده کیمچی فیلمبرداری شد و به نوعی دنباله‌ای بر ماجراهای یکی از شخصیت‌های این مجموعه بود. در داستان مجموعه تازه، زندگی یکی از کارکنان رستوران به تصویر کشیده می‌شود که حالا خانم خانه شده و دو فرزند کوچک دارد. همسایگان این خانم مجرد تلاش می‌کنند برای او همسر تازه‌ای پیدا کنند که در همسایگی‌شان زندگی می‌کند.

سونگ ایل گوک بازی در خانواده کیمچی را تلاشی برای متفاوت بودن اعلام کرده و می‌گوید: «هیچ وقت نخواستم در یک قالب تکراری و کلیشه‌ای شناخته و محبوس شوم. همیشه سعی کرده‌ام نقش‌های متفاوتی را در ژانرهای مختلف بازی کنم. یکی از ژانرهای مورد علاقه‌ام کمدی است. بازی در این نوع نقش‌ها خیلی سخت است. نوع بازی بسیاری از بازیگران نقش‌های کمدی کره‌ای، اغراق‌آمیز و غیرطبیعی است. این نوع بازی کلیشه‌ای همیشه با انتقاد تماشاگران و منتقدان همراه بوده است. برای همین، وقتی برای بازی در خانواده کیمچی دعوت به کار شدم، تصمیم گرفتم تلقی خود از بازی در یک نقش کمدی را به نمایش بگذارم. نمی‌دانم چقدر در انجام این کار موفق بوده‌ام. به هر حال برای خودم تجربه خوبی بود و در آینده تلاش می‌کنم تعداد بیشتری از این نوع تجربه‌های تازه را داشته باشم.» این بازیگر متولد سال 1971، بیش از یک دهه است که در مجموعه‌های تلویزیونی کره‌ای بازی می‌کند. او از سال 1999 با بازی در چند مجموعه شبکه معروف تلویزیونی ام‌بی‌سی کره، به یک چهره سرشناس تبدیل شد، اما حضورش در درام تاریخی «جومونگ» همین شبکه تلویزیونی بود که وی را به صورت یکی از معروف‌ترین بازیگران تاریخ تلویزیون کره جنوبی درآورد. نکته جالب این که پس از موفقیت کلان این مجموعه در سال 2006، سونگ ایل گوک فعالیت بازیگری‌اش را کاهش داد و مثل دوران قبل از آن پرکار نبود. این در حالی بود که او پس از پخش جومونگ با تعداد بسیار زیادی پیشنهاد کاری روبه‌رو شد.

هفته‌نامه دراماویکی کره / مترجم: مهبد آستانی

نظر شما