شناسهٔ خبر: 43566884 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۵ آبان ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

استان‌ها- ایرنا- کرونا که این روزها چتری به وسعت کره زمین پهن کرده در صدر اخبار ایران و جهان قرار دارد، موضوعی که خبرنگاران ایرنا نیز از زوایای مختلف به آن پرداخته و از آسیب های مالی، جسمی و روانی تا اقدامات همه جانبه برای مقابله با این ویروس را مورد واکاوی قرار داده اند.

صاحب‌خبر -

خبرنگار ایرنا در خرم آباد از خستگی دانش آموزان به واسطه استفاده از شبکه شاد نوشته است از اینکه آموزش با این شیوه چه آسیب هایی می تواند برای بچه ها به ویژه نوآموزان داشته باشد، در این گزارش نظرات و پیشنهادات والدین و البته مشکلاتی که فرزندان آنان در فضای مجازی روبرو هستند آورده شده است.

آنچه محور اصلی این گزارش قرار گرفته چالش ها و مشکلات خانواده ها در مورد استفاده طولانی مدت فرزندانشان از فضای مجازی است چرا که آنها جدای از حضور مجازی در کلاس درس، به راحتی می توانند به هر جایی از فضای اینترنت وارد شده و به اطلاعات و مطالب مختلف که ممکن است متناسب با سن آنها نباشد دسترسی پیدا کنند.

مطالعه کامل این گزارش را با عنوان خستگی دانش آموزان لرستانی در ساعت‌های طولانی کلاس‌های شاد به والدینی که نگران حضور فرزندانشان در فضای مجازی هستند پیشنهاد می کنم.

خبرنگار ایرنا در اهواز نیز ابعاد دیگری از تاثیر کرونا بر زندگی مردم به ویژه هنرمندان را برای مخاطبان خود دستمایه تهیه گزارش کرده که با این مقدمه آغاز شده است: هنر خوشنویسی در دوره شیوع ویروس کرونا با وجود اینکه فعالان و علاقمندان این رشته را با محدودیت هایی روبرو کرده است اما فرصتی برای بازنگری در آثار و شیوه ‌های تدریس به وجود آورده است.

فعالیت ‌های فرهنگی و هنری در دوره شیوع کرونا مانند دیگر مشاغل با آسیب‌های جدی مواجه بوده است و هنر خوشنویسی به عنوان یک هنر اصیل ایرانی با داشتن هنرجویان و علاقمندان بی‌شمار در شهرهای مختلف ایران نیز از این آسیب بی بهره نمانده است.

در این مسیر برگزاری  تمام کلاس های حضوری، نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های خوشنویسی ممنوع و شرایطب رای برگزاری کلاس‌ به صورت مجازی با چالش هایی همراه بوده است که برخی از آن به عنوان فرصت و بعضی تهدید، یاد می کنند. 

بازنگری هنر خوشنویسی در دوران کرونا عنوان این گزارش است که در گفت وگو با مدرس خوشنویسی، رئیس انجمن خوشنویسان خوزستان و معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از نحوه فعالیت هنرمندان خوشنویس در روزهای کرونایی و مشکلات آموزش به روش غیرحضوری سخن به میان آمده است که خواندن آن خالی از لطف نیست.

"استرس و اضطراب در شرایط تنش و فشار در افراد شکل می‌گیرد و اکنون که بیش از ۲۵۰ روز از اعلام رسمی شیوع بیماری کووید ۱۹ در ایران می‌گذرد هنوز برخی افراد با استرس‌های روانی این موضوع درگیر هستند و در واقع اضطراب و استرس روی پنهان ویروس کروناست که شاید هنوز همه عوارضش آشکار نشده باشد.

آنچه که نباید نسبت به آن غافل بود این است که استرس شرایطی را برای فرد ایجاد می‌کند که گاهی مثبت و خوب شمرده می‌شود تا انسان بتواند در موقعیت بهتر و یا امن‌تری قرار گیرد. ساده ترین نوع این گونه استرس را می‌توان به روزهای قبل از امتحان تشبیه کرد که افراد برای به دست آوردن نمره بهتر تمام سعی و تلاش خود را نشان می‌دهند."

این مقدمه بخشی از گزارش مرکز ایرنا در مشهد مقدس با عنوان استرس؛ روی پنهان ویروس کرونا است که در آن خبرنگار با مدیر اجرایی پلی کلینیک تخصصی خدمات روانشناسی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد، دانشیار گروه آموزشی روانشناسی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد و عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد به گفت و گو نشسته و دلایل بروز استرس و فشار روانی که به واسطه شیوع ویروس کشنده کرونا در افراد ایجاد کرده و راهکارهای مقابله با این مسئله را تشریح کرده است.

مرکز ارومیه نیز به نوعی افسردگی روزهای پائیزی را با فشار روانی ویروس کرونا پیوند زده و از این منظر دست به انتشار گزارشی با عنوان افسردگی پاییزی؛ تشدید فشار بیشتر با شیوع کرونا

زده و اینگونه آغاز کرده است که "اختلال تاثیرپذیری فصلی یا افسردگی پاییزی هر ساله در یک زمان مشخص از فصل‌های سرد سال مردم را گرفتار می‌کند؛ اختلالی که در بسیاری از موارد برقراری ارتباط اجتماعی و همچنین تحرک بیشتر به ویژه ورزش نرم کاهش می‌یابد ولی امسال با توجه به شیوع کرونا، اجرای این موارد درمانی بسیار سخت‌تر است.

افسردگی اختلالی با مشخصه اصلی حالت پریشانی در وضعیت‌ها و موقعیت‌های مختلف به مدت حداقل ۲ هفته است؛ این بیماری به طور معمول همراه با علائمی نظیر نداشتن اعتماد به نفس، بی علاقگی نسبت به انجام فعالیت لذت بخش، بی حالی و احساس درد بدون دلیل ظاهر می‌شود.

اختلال افسردگی می‌تواند تاثیر منفی بر شخصیت فرد، کار یا زندگی تحصیلی و نیز وضعیت خواب، عادت‌های غذایی و سلامت عمومی داشته باشد و همین عوارض مراجعه به موقع به روانشناس و روان پزشک را در صورت مشاهده علائم، به امری ضروری تبدیل می‌کند.

در زمان حاضر آمار دقیق از افسردگی در ایران و به تبع آن آذربایجان غربی وجود ندارد ولی وجود برخی اختلال های ناشی از افسردگی به عقیده کارشناسان بسیار مشهود است؛ اختلال هایی که به خاطر وضعیت فرهنگی موجود در بیشتر موارد درمان نمی‌شود."

تبدیل تهدید کرونا به فرصت نوسازی و گسترش فضای فرهنگی گزارشی از دفتر ساری است که در مقدمه آن آمده است: "تعطیلی اجباری فعالیت‌های فرهنگی و هنری بویژه در فضاها و مجتمع‌های فرهنگی به دلیل شیوع کرونا هر چند که بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر را با مشکل مواجه کرد، اما فرصتی را نیز برای انجام امور بهسازی و نگهداری این بناهای فرهنگی و هنری و اجرای طرح‌های نوسازی و تجهیز ایجاد کرد.

بهسازی و نوسازی فضاهای فرهنگی و هنری یکی از درخواست‌های همیشگی اهالی فرهنگ و هنر بویژه در شهرستان‌هاست؛ موضوعی که معمولا به دلیل کمبود اعتبار یا اِشغال بودن این مجموعه‌ها به واسطه فعالیت و حضور مستمر هنرمندان در شرایط عادی کمتر مورد توجه قرار می‌گیردف اما از نگاه برخی مدیران و مسئولان، کم‌ شدن رفت‌وآمدها به مجتمع‌ها و فضاهای فرهنگی دولتی به دلیل متوقف شدن اجباری برنامه‌ها بر اثر شیوع کرونا فرصت مناسبی برای اجرای طرح‌های نوسازی و بهسازی فضاهای فرهنگی است."

اما در ادامه دیگر گزارش های کرونایی خبرنگاران ایرنا از سراسر کشور را می توانید با این عناوین بخوانید: 

کرمانشاه پیشتاز در تامین دستگاه‌های اکسیژن‌ساز برای بیماران کرونایی 

خیز دوباره کرونا در سایه بی‌تفاوتی شهروندان ایوانی

صف‌های قطار مرگ را خلوت کنیم

هم‌افزایی تا شکست کرونا

کرونا در آذربایجان‌غربی؛ وضعی که هر روز بحرانی‌تر می‌شود

کرونا و شکست حریم سلامت ایرانیان

در قسمت دیگری از خبرهای خبرگزاری جمهوری اسلامی وضعیت نقاط مختلف کشور در مواجهه با کرونا، تبعات منفی این ویروس بر زندگی مردم و اعمال محدودیت ها به عنوان مناسب ترین راهکار از زبان آنها در گفت و گو با مسوولان و کارشناسان تشریح شده است.

بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونا از چهارم آبان ماه فعالیت سه گروه شغلی ۲ شامل مراکز خرید، پاساژها، مال‌های فروش غیرمواد غذایی، مراکز شماره گذاری اتومبیل، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، مراکز متبرکه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، مراکز تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مراکز فروش لوازم خانگی، قنادی و شیرینی فروشی‌ها، آب میوه و بستنی فروشی‌ها، آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خودرو، فرش و موکت فروشی‌ها، خدمات چاپ دیجیتال، تزیینات داخلی ساختمان، کادویی فروشی‌ها، اسباب بازی فروشی‌ها، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی پوشاک، پارچه فروشی‌ها، پرده سراها، مراکز فروش مبلمان، کیف و کفش، مراکز فروش لوازم التحریر، خیاطی و خرازی، آتلیه و عکاسی‌ها، مشاوران املاک، فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی و مراکز فروش و عرضه خشکبار و آجیل ممنوع است.

همچنین گروه شغلی سه شامل مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و کاهش فعالیت مترو و حمل‌ونقل عمومی درون شهری و گروه شغلی چهارم نیز شامل همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پر برخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی می‌شود که فعالیت این گروه های شغلی در ۴۳ شهرستان کشور تعطیل اعلام شده است.

در تهران نیز گروه های شغلی ۳ و ۴ تعطیل هشتند و تا پایان آبان ماه در تمامی اداره های شهرستان تهران به طور نوبتی ۵۰ درصد کارمندان در محل کار خود حاضر می شوند.

در ادامه به برخی از مهمترین خبرها با محوریت موارد یاد شده در بالا اشاره می شود: 

سیکل انتقال ویروس کرونا با اعمال محدودیت‌ها شکسته می‌شود

محدودیت‌های کرونایی در مازندران تا ۹ آبان تمدید شد

نظارت‌های کرونایی در خرمشهر تشدید شد

کرونا جان ۳۲ کارمند استان تهران را گرفته است

تعطیلی مدارس خراسان رضوی بر عهده ستاد استانی مقابله با کرونا است

کرونا هزینه کوچ عشایر ایلام را افزایش داد

آذربایجان‌غربی در بدترین شرایط کرونایی از اسفند سال گذشته تاکنون قرار دارد

فرماندار: محدودیت‌های کرونایی شدیدتری در ایوان اعمال می‌شود

استاندار یزد: روزهای کرونایی سختی در پیش داریم

آغاز اعمال دور جدید محدودیت‌های کرونایی در چهار شهر لرستان

بخش دیگری از خبرهای امروز ایرنا به ارائه تسهیلات و کمک های مومنانه کرونایی و تخلف اصناف اختصاص دارد که در ادامه می توانید جزئیات آن را در استان های مختلف مشاهده کنید: 

بیش از ۵۹ میلیارد ریال تسهیلات کرونا در کنگاور پرداخت شد

۳۳ صنف و دستگاه اجرایی اراک متخلف به دادگاه معرفی شدند

۴ هزار واحد صنفی سبزوار در معرض آسیب ناشی از کرونا قرار دارند

خیران سلامت خراسان رضوی ۳۰۰ میلیارد ریال برای مقابله با کرونا کمک کردند

۲۹۹ میلیارد تومان تسهیلات به آسیب دیدگان کرونا در گیلان پرداخت شد

وضعیت کرونایی استان‌ها

بیمارستان‌های خصوصی البرز موظف به پذیرش بیماران کرونایی شدند

۱۷ درمانگاه تخصصی تنفسی برای بیماران کرونا در اصفهان فعال است

موارد بستری کرونا در شاهین‌دژ ۶۰ درصد کاهش یافت

۷۵ درصد بیماران کرونایی مهاباد در مراکز غربالگری شناسایی شده‌اند

۸۵درصد ظرفیت بیمارستان‌های کرونایی جنوب غرب خوزستان تکمیل است

۵۴ درصد موارد مثبت کرونا در خوزستان به علت تماس‌های فامیلی است

بیش از ۵۰ درصد بیماران بیمارستان شهدای کارگر یزد کرونایی هستند

در پایان به روال هر روز نگاهی می اندازیم به آمار مبتلایان و فوتی های ناشی از درگیری با بیماری کووید ۱۹ که از زبان سمیه سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نقل شده است.

امروز پنجم آبان ماه نیز ایرانی ها از ویروس کرونا در امان نماندند و بر اساس آخرین آمارها، تاکنون ۵۷۴ هزار و ۸۵۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۳۳۷ نفر از بیماران کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۳۲ هزار و ۹۵۳ نفر رسیده است.

لاری همچنین بیان کرد: از دیروز تا امروز ۵ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵ هزار و ۹۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۱۳۵ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۵۷۴ هزار و ۸۵۶ نفر رسید.

وی یادآورشد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

نظر شما