شناسهٔ خبر: 43552391 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مرور فرمایشات رهبرمعظم انقلاب اسلامی به مناسبت ۱۱۸۲اُمین سالروز امامت حضرت ولیعصر(عج)؛

فرج یعنی هر بن‌بستی قابل گشودن است/ فرج بعد از پر شدن دنیا از ظلم و جور، باوری غلط است

مقام معظم رهبری در خصوص معنای انتظار فرج می فرمایند: انتظار فرج یک مفهوم بسیار گسترده است، یک انتظار، انتظار فرج نهایی است. معنای دیگر این است که هر بن بستی قابل گشودن است. وقتی در نهایت زندگی انسان، در مقابله با این همه حرکت ظالمانه و ستمگرانه، خورشید فرج ظهور خواهد کرد پس در بن بست های جاری زندگی هم همین متوقع و مورد انتظار است. این درس انتظار واقعی به همه انسان هاست. لذا انتظار فرج را افضل اعمال دانسته اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ ۸ ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری قمری، مصادف با شهادت امام حسن عسکری(ع) و آغاز امامت آخرین ذخیره الهی است. ۱۱۸۲ سال از امامت ایشان می گذرد و در این مدت انسان های بسیاری به دنیا آمده اند و از دنیا رفته اند. شاید به نظر برسد افرادی که طی این مدت در انتظار فرج بوده اند، با توجه به اینکه امام خود را ندیدند، انتظاری بیهوده کشیده اند و به مقصود خود نرسیده اند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در مجموعه بیاناتی، در خصوص انتظار فرج مطالبی را گفته اند که مرور و مطالعه آن خالی از لطف نیست. این مجموعه بیانات به همراه سخنان دیگر ایشان درباره ائمه اطهار(ع) در کتابی با عنوان انسان ۲۵۰ ساله گردآوری شده که مطالعه آن برای مسلمانان و خصوصا شیعیان بسیار مفید فایده است.

مطالب زیر قسمت هایی از سخنان آیت الله خامنه ای است که در کتاب مذکور هم آمده است:

اصل مهدویت مورد اتفاق همه مسلمان هاست. ادیان دیگر هم در اعتقادات خودشان انتظار منجی را در نهایت زمانه دارند. آن ها هم در یک بخش قضیه، مطلب را درست فهمیده اند؛ اما در بخش اصلی قضیه، که معرفت به شخص منجی است دچار نقص معرفتند. شیعه، با خبرِ مسلم و قطعی خود، منجی را با نام، با نشان، با خصوصیات و با تاریخ تولد می شناسد.(۲۹/۶/۱۳۸۴)

حقیقت این است که شیعیان وقتی منتظر مهدی موعودند، منتظر آن دست نجات بخش هستند و در عالم ذهنیات غوطه نمی خورند. یک واقعیتی را جستجو می کنند که این واقعیت وجود دارد. حجت خدا در بین مردم زنده است، موجود است، با مردم زندگی می کند، مردم را می بیند، با آنهاست، دردهای آنها، آلام آنها را حس می کند. انسان ها هم، آن هایی که سعادتمند باشند، ظرفیت داشته باشند، در مواقعی به طور ناشناس او را زیارت می کنند. او وجود دارد و با آن ها زندگی می کند.(۲۵/۸/۱۳۸۷)

معنای انتظار فرج

انتظار فرج یک مفهوم بسیار وسیع و گسترده ای است. یک انتظار، انتظار فرج نهایی است؛ یعنی اینکه بشریت اگر می بیند طواغیت عالم، چپاولگری می کنند، نباید خیال کند که سرنوشت دنیا همین است. بداند که این وضعیت یک وضعیت گذراست و آن چیزی که متعلق به این عالم و طبیعت این عالم است، عبارت است از استقرار حکومت عدل و او خواهد آمد. وقتی به ما می گویند منتظر فرج باشید فقط این نیست که منتظر فرج نهایی باشید، بلکه معنایش این است که هر بن بستی قابل گشودن است. فرج یعنی این، فرج یعنی گشایش. مسلمان با درس انتظار فرج می آموزد و تعلیم می گیرد که هیچ بن بستی در زندگی بشر وجود ندارد که نشود آن را باز کرد. وقتی در نهایت زندگی انسان، در مقابله با این همه حرکت ظالمانه و ستمگرانه، خورشید فرج ظهور خواهد کرد پس در بن بست های جاری زندگی هم همین متوقع و مورد انتظار است. این درس انتظار واقعی به همه انسان هاست. لذا انتظار فرج را افضل اعمال دانسته اند.

انتظار یک عمل است، بی عملی نیست. نباید اشتباه کرد و خیال کرد که انتظار یعنی اینکه دست روی دست بگذاریم و منتظر بمانیم تا یک کاری بشود. انتظار یک آماده سازی است. یک تقویت انگیزه در دل و درون است، یک نشاط و تحرک و پویایی است در همه زمینه ها. بنابراین هم باید منتظر فرج نهایی بود، هم باید منتظر فرج در همه مراحل زندگی فردی و اجتماعی بود. اجازه ندهید یأس بر دل شما حاکم بشود، انتظار فرج داشته باشید و بدانید که این فرج، محقق خواهد شد؛ مشروط بر اینکه انتظارتان، انتظار واقعی باشد، عمل باشد، تلاش باشد، انگیزه باشد، حرکت باشد. (۲۹/۶/۱۳۸۴)

ویژگی های جامعه در زمان ظهور امام زمان(عج)

امام زمان(عج) جامعه اش را بر این چند پایه بنا می کند؛ اولا بر نابود کردن و قلع و قمع کردن ریشه های ظلم و طغیان. یعنی در جامعه ای که در زمان ولی عصر(عج) ساخته می شود باید ظلم و جور نباشد، نه اینکه فقط در ایران نباشد، یا در جوامع مسلمان نشین نباشد، در همه دنیا نباشد. نه ظلم اقتصادی، نه ظلم سیاسی، نه ظلم فرهنگی و نه هیچ گونه ستمی در آن جامعه دیگر وجود نخواهد داشت. باید استثمار و اختلاف طبقاتی و تبعیض و نابرابری، زورگویی و گردن کلفتی و قلدری از عالم ریشه کن بشود. این خصوصیت اول.

خصوصیت دوم جامعه ایده آلی که امام زمان(عج) آن را می سازد، بالا رفتن سطح اندیشه انسان است. هم اندیشه علمی انسان، هم اندیشه اسلامی انسان. یعنی در دوران ولی عصر(عج) شما باید نشانی از جهل و بی سوادی و فقر فکری و فرهنگی در عالم پیدا نکنید.

خصوصیت سومی که جامعه امام زمان(عج) دارا هست این است که در آن روز همة نیروهاى طبیعت و همة نیروهاى انسان استخراج مى‌شود، چیزى در بطن زمین نمى‌ماند که بشر از آن استفاده نکند. این همه نیروهاى معطل طبیعى، این همه زمین هایى که مى‌تواند انسان را تغذیه کند، این همه قواى کشف نشده، مانند نیروهایى که قرنها در تاریخ بود. مثلا نیروى اتم، نیروى برق و الکتریسیته؛ قرن ها بر عمر جهان مى‌گذشت این نیروها در بطن طبیعت بود، اما بشر آنها را نمى‌شناخت، بعد یک روزى به تدریج استخراج شد. همة نیروهاى بی شمارى که از این قبیل در بطن طبیعت هست در زمان امام زمان استخراج مى‌شود.

جملة دیگر و خصوصیت دیگر این است که محور در دوران امام زمان، محور فضیلت و اخلاق است. هرکس داراى فضیلت اخلاقى بیشتر است او مقدم تر و جلوتر است. (۶/۴/۱۳۵۹)

در یک روایت دیگر باز ناظر به وضع اقتصادى مى‌فرماید: بین مردم آنچنان مساوات در امور مالى و اقتصادى را برقرار خواهد کرد، که یک نفر فقیرى که شما بتوانید زکات مالتان را به او بدهید پیدا نخواهید کرد؛ و اینجا زکات طبعاً مصروف خواهد شد براى مصارف عمومى و به فقرا دیگر داده نمى‌شود، چون فقیرى آن روز در دنیا نیست؛ و از این قبیل روایات که ترسیم‌کنندة یک بهشت اسلامى و یک دنیاى واقعى است.

فرج بعد از پر شدن دنیا از ظلم و جور، باوری غلط است

یک نکته اى که وجود دارد این است، که تبلیغات غلط در ذهن مردم اینجور فرو کرده بود در طول سالهاى متمادى، که قبل از قیام حضرت مهدى‌(عج) هر اقدامى و حرکت اصلاحى بى‌فایده است. استدلال مى‌کردند به اینکه دنیا باید پر بشود از ظلم و جور تا بعد حضرت مهدى ظهور کند و تا دنیا پر از ظلم و جور نشده باشد، حضرت مهدى ظهور نخواهد کرد. مى‌گفتند که آن حضرت ظهور مى‌کند بعد از آنى‌که دنیا پر از ظلم و جور شده باشد.

نکته اى که اینجا وجود دارد این است که در تمام روایاتى که در باب حضرت مهدى هست، این جمله اینجورى است: "خداوند به وسیله او زمین را پر از عدل و داد مى‏کند، همانطور که از ظلم و ستم پر شده باشد". در یک‌جا بنده تا حالا ندیدم باشد که "بعد از اینکه دنیا از ظلم و جور پر شد، ایشان ظهور می کنند". یعنى پر کردن دنیا از عدل و داد به وسیله حضرت مهدى، بلافاصله بعد از آن نیست که دنیا پر از ظلم و جور شده باشد. نه، بلکه همانطورى که در طول تاریخ بارها، نه یک بار نه در یک زمان، در زمانهاى گوناگون دنیا پر بوده از ظلم و جور، یک‌چنین روزى را همچنان‌که دنیا دیده، یک روزى را هم خواهد دید که در سرتاسر آفاق این عالم پهناور یک جا نباشد که نور عدل در آن نباشد. یک جا نباشد که ظلم در آنجا حکومت داشته باشد. یک جا نباشد که انسانها از فشار، از ظلم، از جور حکومتها، از جور گردن‌کلفتها، از تبعیض ها رنج ببرند. یعنى این وضعى که امروز در دنیا اغلبیت دارد و یقینا یک روز در دنیا عمومیت داشته، این تبدیل خواهد شد به عمومیت عدل.(۲۱/۱/۱۳۶۶)

ملت های دنیا فرج را می خواهند ولی راه آن را نمی دانند

امروز کار انسانیت در گره هاى سخت، پیچیده و گره خورده است. امروز فرهنگ مادى، به زور به انسانها تحمیل شده است؛ این یک گره است. امروز در سطح دنیا تبعیض، انسانها را مى‌آزارد؛ این گره بزرگى است. امروز کار ذهنیت غلط مردم دنیا را به آنجا رسانده اند که فریاد عدالتخواه یک ملت انقلابى در میان عربده هاى مستانه قدرت گرایان و قدرتمندان گم مى‌شود؛ این یک گره است. امروز مستضعفان آفریقا و آمریکاى لاتین و میلیونها انسان گرسنه آسیا و آسیاى دور، میلیون ها انسان رنگین پوستى که از ستم تبعیض نژادى رنج مى‌برند، چشم امیدشان به یک فریادرس و نجاتبخش است و قدرتهاى بزرگ نمى‌گذارند نداى این نجاتبخش به گوش آنها برسد؛ این یک گره است. فرج یعنى باز شدن این گره ها. دید را وسیع کنید، به داخل خانه خودمان و زندگى معمولى خودمان محدود نشویم، در سطح دنیا انسانیت فرج مى‌طلبد، اما راه فرج را نمى‌داند.

شما ملت انقلابى مسلمان باید با حرکت منظم خود در تداوم انقلاب اسلامى به فرج جهانى انسانیت نزدیک بشوید و شما باید به سوى ظهور مهدى موعود و انقلاب نهایى اسلامى بشریت که سطح عالم را خواهد گرفت و همه این گره ها را باز خواهد کرد قدم به قدم، خودتان نزدیک بشوید و بشریت را نزدیک کنید، این است انتظار فرج. مملکت ما، مملکت امام زمان است. انقلاب ما، انقلاب امام زمان است، زیرا انقلاب اسالم است. (۲۹/۳/۱۳۶۰)

حکومتى که امروز در دست شما مردم است آرزوى هزار سالة مؤمنان به الله بوده است. امامان همه در این خط حرکت کرده اند که حاکمیت خدا را، حاکمیتِ قانون الهى را بر جامعه ها حکومت بدهند. تلاش ها شده است، جهادها شده است، زجرها کشیده شده است. زندانها و تبعیدها و شهادت هاى پرثمر و پربار در این راه تحمل شده است. امروز این فرصت را شما پیدا کرده اید؛ همچنانى‌که بنى‌اسرائیل پس از قرنها این فرصت را در زمان سلیمان پیغمبر و داوود پیغمبر پیدا کردند. آنچه را که دارید، اى امت مسلمان، اى ملت قهرمان و مبارز ایران قدر بدانید، خود را نگاه دارید تا اِنشاءالله این حکومت به حکومت حضرت ولى عصر موعود، صاحب الزمان(عج)  منتهى بشود. (۱۸/۲/۱۳۶۰)

انتهای پیام/

 

نظر شما