شناسهٔ خبر: 43547522 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده جهاد اسلامی فلسطین: قیام شهید فتحی شقاقی علیه اسراییل بر اساس آموزه های اسلام بود

تهران – ایرنا – "ناصر ابوشریف" نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران، اسلام و ایمان را اساس قیام شهید دکتر "فتحی شقاقی" در مقابل رژیم صهیونیستی دانست و اظهار داشت: شهید شقاقی   معتقد بود که فلسفه مقاومت باید مقابله با دشمن صهیونیستی و رژیم اشغالگر قدس و اهداف آن منطبق با اسلام برای آزادی فلسطین باشد.

صاحب‌خبر -

  ابوشریف امروز (یک شنبه) در گفت وگو با ایرنا با بیان بخشی از زندگینامه و دیدگاه های شهید دکتر فتحی شقاقی بنیانگذار و دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیست و پنجمین سالگرد شهادت وی، گفت: فتحی شقاقی متولد ۱۹۵۱ در شهر رفح غزه بود و تحصیلات خود را در رشته ریاضیات در دانشگاه "بیرزیت" در کرانه باختری ادامه داد و پس از دو سال تحصیل به عنوان معلم ریاضی در مدرسه "النظامیه" در شهر بیت المقدس مشغولبه فعالیت شد و وی در همین دوران با گروه ها و جریان ها مختلف فلسطینی که عمدتا گرایش‌ها چپ داشتند، آشنا شد و در برخی از فعالیت های آنها مشارکت کرد.

نماینده جهاد اسلامی فلسطین در ایران افزود: فتحی شقاقی در سال ۱۹۷۴م برای ادامه تحصیل به مصر رفت و در دانشگاه "الزقازیق" مصر در رشته پزشکی مشغول تحصیل و موفق به اخذ مدرک پزشکی شد و وی در مصر با جریان های فکری مختلفی آشنا گردید که این آشنایی وی را به تفکر بیشتر درباره مشکلات جهان اسلام واداشت. فتحی شقاقی در آن زمان به تفکرات اسلامی گرایش داشت و معتقد بود که فعالیت جنبش های مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی باید با محوریت اسلام و آزادی فلسطین باشد.

وی مقدمه فعالیت دبیرکل شهید جنبش جهاد اسلامی را در زمینه های گوناگون از جمله فعالیت در مسایل اجتماعی، آموزشی و فرهنگی عنوان کرد و اظهار داشت: فتحی شقاقی در مصر از طریق حضورش در دانشگاه و با همراهی و همکاری دانشجویان فلسطینی، جهاد اسلامی را تشکیل داد و پس از بازگشت به غزه این تفکر را ترویج داد و این جنبش را در داخل غزه تحکیم کرد.

"وی در مدت رهبری جهاد اسلامی، بارها توسط رژیم صهیونیستی بازداشت و زندانی شد. با آغاز انتفاضه اول فلسطینیان در سال ۱۹۸۷ درگیری نیروهای جنبش جهاد اسلامی و نظامیان صهیونیست کلید خورد و جنبش جهاد اسلامی در آغاز انتفاضه اول نقش قابل توجهی ایفا کرد و دکتر شقاقی نقش مهمی در شکل گیری این انتفاضه داشت و در نهایت پس از تبعید به خارج از فلسطین در سال ۱۹۸۸ در راه سفر از لیبی به دمشق توسط عناصر سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در تاریخ ۲۶/۱۰/۱۹۸۸ در مالت ترور شد. "

"پیش از آن رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۸۳میلادی وی را به اتهام تشکیل جنبش جهاد اسلامی فلسطین بازداشت و ۱۱ ماه زندانی کرد و در سال ۱۹۸۶نیز مجددا وی به اتهام تحریک و تشویق ملت فلسطین علیه اشغالگری از سوی صهیونیست ها بازداشت و به چهار و نیم سال زندان محکوم شد، اما رژیم صهیونیستی متوجه شد فتحی شقاقی از درون زندان نیز به فعالیت های خود ادامه می دهد، لذا پیش از آنکه دوران محکومیت وی به اتمام برسد، او را در سال ۱۳۶۷ش (۱۹۸۸م) به لبنان تبعید کرد.

** طرح گروه های مقاومت فلسطین برای تشکیل جبهه واحد مقاومت

ابو شریف درباره مشکلات تشکیل جبهه واحد مقاومت ضدصهیونیستی در فلسطین، گفت: متاسفانه ملت فلسطین پس از توافق اوسلو دچار چند دستگی شد و بخش اعظمی از ملت فلسطین مخالف این توافق بودند، به دلیل اینکه این توافق متضمن الحاق بخش بزرگی از اراضی فلسطین به اسرائیل بود و علاوه بر آن باید رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته می‌شد. اختلافات میان فلسطینان شخصی نبود، بلکه اختلاف بر سر این طرح بود و این اختلاف همچنان نیز وجود دارد.

وی افزود: اکنون نیز فلسطینیان همزمان با طرح معامله قرن تحت هجمه و فشار زیاد آمریکای شیطان و رژیم صهیونیستی و حکام مترجع عرب قرار دارند و تلاش جدی برای از بین بردن موضوع فلسطین وجود دارد. ملت فلسطین در حال حاضر چاره ای جز مقابله با طرح معامله قرن ندارد و اکنون فلسطیینیان در مقابله با این طرح متحد هستند، اما آنها باید همیشه در برابر رژیم صهیونیستی و همه سناریوها و سیاست‌های آمریکایی و برخی کشورهای مرتجع عربی، متحد و هماهنگ عمل کنند نه فقط در برابر توافق اوسلو، این همان چیزی است که ما به دنبال آن هستیم.

"متاسفانه همچنان برخی از فلسطینیان به نقش بین المللی در احقاق حقوق فلسطینیان تکیه دارند، اما ما اعتقادی به این نقش نداریم، چراکه همین جامعه بین المللی و نهادهای بین المللی بودند که با وعده بالفور موافق کرده بودند و به انگلیس قیمومیت بر فلسطین و مجوز تاسیس رژیم صهیونیستی در داخل اراضی فلسطین را دادند؛ از همین رو ما اعتقادی به این نداریم که جامعه جهانی و سازمان های بین المللی به ملت فلسطین و گرفتن حق و حقوق آنها یاری کنند، بنابراین مسئولیت مقابله با توطئه های اسرائیل که ملت فلسطین را هدف قرار می دهد، تنها بر گردن فلسطینیان است. "

"بنابراین از فلسطینیان و رهبران فلسطینی می خواهیم که در مقابله با رژیم اسرائیل برای احقاق حقوقشان وحدت داشته باشند و ان شاالله پیروزی در آینده نزدیک محقق خواهد شد و این تنها گزینه پیش روی فلسطینیان است و گزینه دیگری وجود ندارد. "

** عادی سازی روابط امارات و بحرین با اسراییل سناریویی صهیونیستی - آمریکایی

ابو شریف در بخشی دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوالی در خصوص عادی سازی روابط میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، گفت: متاسفانه عادی سازی روابط این دو کشور عربی با رژیم صهیونیستی بخشی از سناریوی صهیونیستی - آمریکایی است و بیشتر دولت‌های عربی منطقه دیکتاتوری بوده و نماینده ملت خود نیستند و همچنین فشارهای آمریکا برای اجرای این طرح صهیونیستی در منطقه روی کشورها برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی وجود دارد.

"تلاش های بسیار زیادی از سوی آمریکا برای عادی سازی روابط میان کشورهای عرب منطقه با رژیم صهیونیستی وجود دارد و متاسفانه عادی سازی روابط منحصر به امارات، بحرین، مصر و اردن نمی شود و سودان هم به این طرح پیوسته است. باید تاکید کرد که این اقدام به ضرر ملت فلسطین بوده و این طرح نه تنها فراتر از یک اقدام سیاسی و حاکمیتی اشتباه است، بلکه پس زدن دین اسلام و ایمان است، چراکه نمی توان دست در دست رژیم صهیونیستی و آمریکا در مقابله با مساله بزرگ جهان اسلام یعنی فلسطین داد، مساله ای که از لحاظ شرعی حرام است. "

"اهداف رژیم صهیونیستی و آمریکا کاملا واضح است و هدف اصلی این محور، نابودی کل هویت اسلامی در منطقه از جمله فلسطین است، بنابراین نمی توان با این طرح همکاری کرد. کشورهای سازشگر با امضای توافق عادی سازی روابط، خود را در معرض خطر قرار دادند و به اعتقاد من دولت فعلی سودان آینده ای در داخل این کشور ندارد، چراکه مردم سودان در نهایت بر می خیزند و این مساله را بر نخواهند تابید. بیشتر ملت های عربی و اسلامی عادی سازی روابط با اسرائیل را قبول نخواهند کرد و به عنوان مثال مصر از سال ۱۹۷۹ روابط خود با رژیم صهیونیستی را عادی سازی کرده، اما تاکنون رنگ و بوی صلح و آرامش به خود ندیده است، چراکه مردم مصر همچنان مخالف این سازش هستند. "

نماینده جهاد اسلامی در ایران در خاتمه تاکید کرد: حدود ۹۵ درصد از مردم فلسطین مخالف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند و به طور کامل آن را رد می کنند. بنابراین دولت‌های سازشگر خودشان را منزوی کردند، زیرا ملت های منطقه در کنار ملت فلسطین هستند و با قبول عادی سازی روابط به جای اینکه از خودشان حمایت کنند خود را در معرض فشارهای مردم کشورشان قرار داده‌اند.

نظر شما