شناسهٔ خبر: 43545245 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مراقب قاتل خاموش باشید

طاهره شفیعی

با شروع فصل سرما خطر بالقوه مسمومیت کشنده با گاز مونوکسیدکربن در کمین افراد است، درحالی که متاسفانه هر سال بسیاری از هموطنان مان بر اثر بی احتیاطی و بی توجهی به اصول ایمنی و استفاده نادرست از وسایل مولد گرما، جان خود را از دست می دهند.

صاحب‌خبر -

آمار تلفات گازگرفتگی در شش ماهه دوم هر سال رشد قابل توجهی دارد. مطابق آمارهای موجود در شش ماهه امسال، آمار اجساد معاینه شده در مراکز پزشکی قانونی استان اصفهان با تشخیص علت مرگ مسمومیت با گاز مونواکسید کربن، ۱۱ نفر (همگی مرد) بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که این تعداد ۱۷ نفر (۲ زن و ۱۵مرد) بود افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی استان اصفهان، در شش ماهه دوم سال گذشته، تعداد متوفیان ناشی از گازگرفتگی ۴۷ نفر بوده که نسبت به شش ماهه اول سال، ۷۵ درصد افزایش داشته است.

 هشدارهایی برای پیشگیری از گازگرفتگی

مونوکسید کربن توسط وسایل نفت سوز و گاز سوز مانند بخاری، پیکنیک، آبگرم کن، چراغ آلادین، زغال و لوله اگزوز ماشین ایجاد می شود و گازی بدون رنگ و بو است. عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است، ولی اصولاً در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی به خصوص در محیط های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است ایجاد شود.

علائم گازگرفتی می تواند مشابه علائم سرما خوردگی باشد. از جمله این علایم سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه، بیقراری، تهوع، استفراغ، خمیازه کشیدن های بیش از حد، حالت خواب آلودگی شدید، کاهش دید، خستگی و کاهش قدرت عضلانی است.

مرگ در اثر گازگرفتگی با مونوکسید کربن را مرگ خاموش می نامند، چون درد و رنجی برای بیمار ایجاد نمی کند، به طوری که گاهی این گاز در حالت خواب می تواند به صورت خاموش منجر به مرگ فرد شود.

در مواجهه با فرد مسموم چه کنیم؟

در صورت مواجهه با فرد مسموم می بایست با رعایت احتیاط و ایمنی فردی، درب و پنجره ها را به سرعت باز کرد، وسیله گاز سوز را خاموش کرده، در صورت لزوم فرد گاز گرفته را به سرعت به فضای باز منتقل کرد و با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفت. اگر فرد مسموم دچار کاهش سطح هوشیاری شده باشد به هیچ وجه نباید از راه دهان به وی چیزی خورانده شود. در صورتی که فرد مسموم استفراغ کرد باید راه دهان و بینی او را برای تنفس باز نگاه داریم.

اهمیت کنترل وسایل گرمایشی

لازم است هموطنان نسبت به کنترل وسایل گرمایشی حداکثر دقت را به عمل آورند. استفاده از وسایل گرمایش استاندارد مجهز به حسگر(سنسور) و راه اندازی این وسایل اعم از گازسوز و نفت سوز به افراد متبحر از جمله مواردی است که کارشناسان خواستار رعایت آنها از سوی شهروندان هستند.

 رنگ شعله بخاری باید آبی باشد و اگر با شعله زرد و نارنجی بسوزد نشان دهنده انتشار گاز مونوکسید کربن در داخل خانه است.

هر سال قبل از نصب وسایل گرمایش گازی از باز بودن لوله های بخاری، عدم وجود نشتی و وجود تهویه کافی محیط اطمینان حاصل کنید، در عین حال که از نصب آبگرمکن در داخل حمام و روشن گذاشتن شعله های اجاق گاز در آشپزخانه برای گرم کردن محیط جدا خودداری شود. استفاده از آبگرمکن ها، وسایل گرمایش و پیک نیک در فضاهای بسته یا مکان های فاقد جریان هوا مجاز نیست و خطر بالای مسمومیت و مرگ را خواهد داشت.

انتهای پیام

نظر شما