شناسهٔ خبر: 43517097 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

ممنوعیت دوساله صید ترال از آذرماه ۹۹

مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای از ممنوعیت دو ساله صید ترال فانوس ماهیان از ابدای آذر ۹۹ خبرداد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا، سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس یازدهم ۳۰ مهرماه با اعلام توقف صید ترال در این خصوص گفت: تخلفی در مورد صید ترال مبنای قانونی داشت و قانون اجازه چنین اقدامی را به صیادان می‌داد، در نتیجه این موضوع باید از سوی مجلس پیگیری می‌شد.

وی ادامه داد: مسئله صید ترال از نخستین جلسه تشکیل فراکسیون محیط زیست در دستور کار بود و قوه قضائیه نیز به این موضوع ورود پیدا کرد در نهایت برای نخستین بار دستگاهی که خود مجوز این نوع صید را صادر کرده است با این مصوبه موافقت کرد و باید به امضای خود متعهد باشد.

توقف فعالیت صید ترال فانوس ماهیان از ابتدای آذرماه به مدت دو سال اجرایی می‌شود اما شماری از صیادان شناورهای صید صنعتی نیز به آن اعتراض دارند. در بخش از بیانیه شناورهای صید فانوس ماهیان آمده است: «چرا هیچکس ما را به عنوان صیاد نمی‌شناسد مگر نه آنکه شغل آبا و اجدادی ما صیادی بوده است؟ مگر نه آنکه با برنامه‌ریزی، تشویق و حمایت دولت، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان شیلات و مؤسسه تحقیقات پا به این عرصه گذاردیم و تمام فرصت‌های اقتصادی پیش رو را کنار زدیم تا با سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی در عرصه تولید و اشتغال بدرخشیم؟

آری ما هم صیاد هستیم صیاد ایرانی از خطه محروم نوار ساحلی جنوب کشور. نه چینی هستیم و نه اشتغال خارجی داریم. تمام کارکنان شناور صیادی ما هم از مردم زحمتکش و رنجدیده قشر صیادان ایرانی هستند که زندگی و معیشت حداقل سه هزار خانواده صیادی وابسته به فعالیت صید فانوس ماهیان است خانواده‌هایی که برای گذران زندگی هفتگی و ماهانه خود درمانده‌اند… با انبوه مشکلات اقتصادی که به واسطه تحریم‌های ظالمانه ایادی استکبار جهانی گریبانگیر مردم مسلمان کشورمان شده است.

...در برهه‌ای از زمان که توسعه اشتغال از دغدغه‌ها و رویکردهای اصلی نظام است پس چرا اشتغال مستقیم حدود ۳۰۰۰ نفر و اشتغال غیر مستقیم قریب ۱۰ هزار نفر از شاغلین این بخش را تعطیل کنیم؟

گفته می‌شود صید ترال باعث بیکاری ۸۰ درصد صیادان چابهار شده است که از عدم اطلاع کافی عزیزان حکایت دارد، چون بیش از ۸۰ درصد از کارکنان کشتی‌های صیادی فانوس از صیادان زحمتکش بلوچ و مردم استان سیستان و بلوچستان هستند ضمن اینکه اساساً محدوده فعالیت صیادی شناورهای ما در محدوده دریای عمان استان هرمزگان است پس چطور باعث بیکاری صیادان چابهار شده ایم؟...

انتظار حمایت و مساعدت از یکایک این عزیزان در شرایط بحرانی کشور را داریم نه اینکه با تصمیم سازی‌ها و بیانیه‌های غیر منطقی منجر به التهاب فضای اجتماعی کشور و بروز تنش در اقشار جامعه صیادی شوند.»

صید ترال چیست؟

کف‌روب یا ترال، تور ماهیگیری بزرگی به شکل قیف است که از دو طرف به تخته‌هایی متصل و معمولاً به دنبال شناور در بستر دریا کشیده می‌شود.

گف‌روبی یا گوفه‌کشی نوعی روش ماهیگیری است که در آن به وسیله کشیدن تور در آب توسط یک یا چند شناور، ماهیگیری می‌نمایند. توری که برای این کار استفاده می‌گردد، نیز ترال نامیده می‌شود.

اثرات محیط زیستی صید ترال

استفاده بیش از حد از ترال و آسیب‌های فیزیکی که این نوع صید به بستر وارد دریا وارد می‌کند از اثرات روش صید است. از سوی دیگر صید ترال باعث آشفتگی و برهم خوردن توازن در زندگی دریایی می‌شود و این روش، مورد اعتراض شماری از فعالان محیط زیست است.

بیانیه سازمان شیلات درباره صید ترال

پس از مصوبه مجلس سازمان شیلات در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در ماه‌های گذشته به منظور بررسی علمی دغدغه‌های پرتکرار گروه‌های مختلف مردم، مسئولان، سمن‌های محیط زیستی، جامعه صیادی و…، در زمینه‌ی آسیب‌های زیست محیطی صید فانوس‌ماهیان در دریای عمان، سازمان شیلات ایران با همراهی مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی و اتحادیه‌های صیادی کشور، جلساتی را با کمیسیون کشاورزی و فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی برگزار کرد که به تشکیل یک کارگروه علمی بررسی مشترک، میان فراکسیون محیط زیست مجلس و وزارت جهاد کشاورزی انجامید.

با راه‌اندازی این کارگروه، جلسات کارشناسی متعددی برگزار و مقرر شد برای به روز رسانی مطالعات ارزیابی ذخایر آبزیان و اتخاذ تصمیم بر اساس این مطالعات در راستای بهره‌برداری بهینه، پایدار و مسئولانه، برنامه آیش و پایش ذخایر فانوس‌ماهیان اجرایی شود.

بر این اساس، با مساعدت فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی و پشتیبانی سازمان شیلات ایران، مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور پس از رفع موانع دریاروی و تجهیز کشتی تحقیقاتی خود، برنامه مطالعات پایش ذخایر و آسیب‌شناسی روش صید فانوس‌ماهیان را تا آذرماه ۹۹ ارائه خواهد کرد، بطوری‌که پس از دو ماه، با رفع موانع دریاروی کشتی تحقیقاتی فردوس یک و نیز تأمین منابع مورد نیاز جهت انجام گشت‌های ارزیابی ذخایر آبزیان جنوب کشور، عملیات پژوهشی مطالعات آغاز و نتایج آن به فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی و کمیته مدیریت صید سازمان شیلات کشور ارائه خواهد شد، تا فعالیت این ناوگان با اطلاعات به‌روز شده، بازنگری شود و همزمان و به موازات انجام مطالعات فوق، فعالیت تجاری این ناوگان، متوقف خواهد شد.»

توقف صید ترال تا پایان تحقیقات

نبی الله خون میرزایی، رئیس سازمان شیلات کشور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که این توقف برای به روز رسانی مطالعات و ارزیابی ذخایر آبزیان و اتخاذ تصمیم بر پایه مطالعات جدید است و ممنوعیت صید ترال فانوس ماهیان تا پایان زمان تحقیقات که حداکثر ۲ سال است، ادامه خواهد داشت.

نظر شما