شناسهٔ خبر: 43509240 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

مارچلو لیپی از دنیای سرمربیگری خداحافظی کرد / رسمی

علیرضا نجاتی

مارچلو لیپی سرمربی پرافتخار دنیای فوتبال، تصمیم گرفت دیگر به عنوان سرمربی فعالیت نکند.

صاحب‌خبر -

مارچلو لیپی سرمربی 72 ساله ایتالیایی که با کسب بزرگ ترین افتخارات دنیای فوتبال، در زمره بهترین سرمربیان تاریخ فوتبال به حساب می آید، تصمیم به بازنشستگی گرفت. به گزارش طرفداری و به نقل از گاتزتا دلو اسپورت، مارچلو لیپی در مصاحبه با رادیو اسپورتیووا از تصمیمش برای بازنشستگی گفت:

تصمیم گرفته ام دیگر به عنوان سرمربی فعالیت نکنم و تصمیمم قطعی است. دیگر کافی است. شاید بتوانم در پست های دیگر مفید واقع شوم؛ خواهیم دید چه می شود اما تا بهار خبر خاصی نخواهد بود. 

سوابق مارچلو لیپی 

مارچلو لیپی که فوتبالیست بزرگ و صاحب نامی نبود، در سال 1982 سرمربیگری را در تیم زیر 19 ساله های سمپدوریا آغاز کرد. در ادامه او حضور در تیم هایی چون سیه نا، چزنا، آتالانتا و ناپولی را تجربه کرد و در سال 1994 هدایت یوونتوس را برعهده گرفت. مارچلو لیپی یکی از درخشان ترین دوران تاریخ یوونتوس را رقم زد و بیانکونری تحت هدایت او توانست طی سال های 1996، 1997 و 1998 به فینال لیگ قهرمانان اروپا راه یابد که البته یوونتوس فقط در سال 1996 توانست با شکست دادن آژاکس، قهرمان اروپا شود. مارچلو لیپی آخرین سرمربی ای است که توانسته یوونتوس را قهرمان اروپا کند. لیپی پس از دوران پرافتخار در یوونتوس، به مدت یک فصل هدایت اینتر را برعهده گرفت و دوباره به یوونتوس بازگشت و تا سال 2004 سرمربی بیانکونری بود. لیپی پس از یورو 2004 و ناکامی تراپاتونی به عنوان سرمربی تیم ملی ایتالیا منصوب شد. لیپی در جام جهانی 2006 توانست ایتالیا را قهرمان کند و پس از قهرمانی، استعفا داد. با توجه به نتایج نه چندان جالب روبرتو دونادونی در تیم ملی ایتالیا، لیپی در سال 2008 دوباره هدایت ایتالیا را برعهده گرفت که این بار عملکرد او در آتزوری بسیار بد بود و ایتالیا، مدافع عنوان قهرمانی جهان در جام جهانی 2010 در مرحله گروهی پایین تر از پاراگوئه، اسلواکی و نیوزیلند حذف شد. پس از دو سال استراحت، مارچلو لیپی در سال 2012 به فوتبال آسیا رفت و توانست با تیم گوانگژو اورگرانده به موفقیت های مهمی چون فتح سوپرلیگ چین و لیگ قهرمانان آسیا برسد. در سال 2016 نیز مارچلو لیپی هدایت تیم ملی چین را برعهده گرفت و تا سال 2019 سرمربی چین بود. لیپی با چین نتوانست راهی جام جهانی 2018 روسیه شود و در جام ملت های آسیا 2019، چین با قبول شکست 3-0 مقابل تیم ملی ایران در مرحله یک چهارم نهایی از دور مسابقات حذف شد.

مارچلو لیپی - کارلوس کی روش مارچلو لیپی در حال خوش و بش با کارلوس کی روش، سرمربی وقت تیم ملی ایران؛ جام ملت های آسیا 2019

افتخارات مارچلو لیپی

پنج عنوان قهرمانی سری آ، یک کوپا ایتالیا، چهار سوپرکاپ ایتالیا یک لیگ قهرمانان اروپا، یک جام بین قاره ای و یک سوپرکاپ اروپا دستاوردهای مارچلو لیپی با یوونتوس بوده است. در واقع تمام افتخارات لیپی در زمینه فوتبال باشگاهی اروپا، با یوونتوس به دست آمده است. در آسیا نیز لیپی توانست گوانگژو اورگرانده را سه سال متوالی قهرمان سوپرلیگ چین کند و یک جام حذفی چین و البته قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا در فصل 13-2012 دستاوردهای لیپی در گوانگژو بودند. قهرمانی جام جهانی 2006 با تیم ملی ایتالیا را نیز می توان برجسته ترین افتخار دوران ورزشی لیپی دانست. مارچلو لیپی و ویسنته دل بوسکه، تنها مربیان تاریخ فوتبال هستند که به عنوان سرمربی موفق به فتح لیگ قهرمانان اروپا و جام جهانی شده اند. 

مارچلو لیپی مارچلو لیپی آخرین قهرمانی یوونتوس در لیگ قهرمانان اروپا را رقم زد

نظر شما