شناسهٔ خبر: 43507329 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

با ضعیف‌ترین کشورهای تاریخ المپیک آشنا شوید

محسن اخلاقی

6 کشور افریقایی و 4 کشور از آسیا جمع 10 کشور پرجمعیتی را تشکیل می‌دهند که تاکنون مدالی از مسابقات المپیک کسب نکرده‌اند

صاحب‌خبر -

اختصاصی طرفداری - در حال حاضر 206 کشور به عنوان اعضای کمیته بین‌المللی المپیک امکان حضور در مسابقات المپیک تابستانی و زمستانی را دارند. از بین 206 کشور فعلی تا پایان مسابقات المپیک زمستانی 2018 پیونگ چانگ، 71 کشور هنوز موفق به کسب مدال از مسابقات المپیک نشده‌اند. با اینکه اکثریت کشورهای بی‌مدال را کشورهای کوچک و گمنام تشکیل می‌دهند اما نام‌های آشنایی مانند ترکمنستان، آلبانی، عمان، لیبی، بوسنی هرزگوین و بولیوی نیز در این لیست حاضر هستند. کشور کوچک موناکو با 30 حضور در مجموع دو المپیک تابستانی و زمستانی بدون کسب مدال، بیشترین حضور بدون موفقیت را به نام خود ثبت کرده است.

نگاهی داریم به 10 کشور پرجمعیت جهان که تاکنون موفق به کسب هیچ مدالی از مسابقات المپیک نشده‌اند.

10- مالاوی (19 میلیون)

کشور افریقایی مالاوی با 19 میلیون جمعیت، با وجود 10 حضور در مسابقات المپیک تابستانی هنوز موفق به کسب مدالی از معتبرترین تورنمنت ورزشی جهان نشده است، این کشور اکثرا فقط نمایندگانی در ورزش دو و میدانی به مسابقات المپیک اعزام کرده که همگی در دور اول از مسابقات کنار رفته‌اند.

9- مالی (20 میلیون)

مالی دیگر کشور افریقایی است که علی‌رغم 13 حضور در مسابقات المپیک موفق به کسب مدال از این مسابقات نشده، در حالی که این کشور حتی در مقطعی شانس نخست مدال طلا را نیز در کاروان خود داشته است! مالی جزو کشورهای مطرح قاره افریقا در ورزش تکواندو است و تکواندوکاران مالیایی موفق به کسب 2 طلا و 2 برنز از مسابقات جهانی در سالیان اخیر شده‌اند. دابا مودیبو کیتا قهرمان فوق سنگین تکواندوی جهان در سال‌های 2007 و 2009 در حالی پا به میدان المپیک 2008 پکن گذاشت که مدعی نخست مدال طلا بود اما با شکست ناباورانه در دور دوم از مسابقات حذف شد، کیتا در سال 2012 نیز یکی از مدعیان مدال بود اما پس از راهیابی به مسابقه رده‌بندی به دلیل مصدومیت امکان رقابت برای مدال برنز را از دست داد.

دابا مودیبو کیتا، بهترین ورزشکار تاریخ کشور مالی

8- بورکینافاسو (21 میلیون)

بورکینافاسو که پیش از این با نام ولتای علیا در مسابقات ورزشی شرکت می‌کرد، دیگر کشور افریقایی پرجمعیت حاضر در این لیست است، این کشور که در ورزش فوتبال حتی نایب قهرمان افریقا نیز شده، علی‌رغم 9 بار حضور در المپیک تابستانی موفق به کسب مدال نشده است. آماری منفی که ممکن است در المپیک 2020 توکیو در تابستان سال 2021 تغییر کند، اوگ فابریس زانگو دونده اهل بورکینافاسو موفق شد تا سال گذشته در مسابقات جهانی دو و میدانی در ماده پرش سه‌گام با کسب مدال برنز برای نخستین بار کشورش را در مسابقات جهانی یک ورزش المپیکی صاحب مدال کند و به عنوان یکی از مدعیان مدال عازم پایتخت ژاپن خواهد شد.

اوگ فابریس زانگو و اولین مدال تاریخ کشورش در مسابقات جهانی

7- ماداگاسکار (26 میلیون)

کلمه ماداگاسکار بیشتر با انیمیشن‌های ساخته شده به همین نام شناخته می‌شود اما جزیره‌ای به اسم ماداگاسکار در شرق قاره افریقا یکی از کشورهای نسبتا پرجمعیت این قاره است. ماداگاسکار پیش از این 12 بار در المپیک تابستانی و 2 مرتبه در المپیک زمستانی حاضر بوده که ورزشکاران این کشور هیچگاه موفق به صعود به مراحل بالای مسابقات نشده‌اند. جالب اینکه این کشور افریقایی در مسابقات بازی‌های جهانی (World Games) که مختص ورزش‌های غیرالمپیکی است، تاکنون موفق به کسب دو مدال نقره و برنز در ورزش نسبتا ناشناخته پتانک شده است!

6- یمن (29 میلیون)

بر اساس تخمین سازمان ملل متحد کشور جنگ‌زده یمن با جمعیتی احتمالا حدود 29 میلیون در رده 50 جدول پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان قرار دارد. کشور یمن به اسم یمن متحد نخستین بار در سال 1992 در مسابقات المپیک شرکت کرد و تاکنون در 7 حضور خود در المپیک تابستانی موفق به کسب مدال نشده است. فقیرترین کشور عربی که در طول تاریخ خود همواره از جنگ‌های داخلی رنج دیده تا قبل از ادغام به دو کشور یمن جنوبی و یمن شمالی تقسیم می‌شد، این دو کشور نیز در حضور کوتاه خود در مسابقات المپیک موفقیتی کسب نکردند.

کشور یمن در بازی‌های آسیایی نیز کارنامه بسیار ضعیفی به نام خود ثبت کرده و تنها دو مدال برنز در ورزش‌های تکواندو و ووشو حاصل کار یمن در تاریخچه مهم‌ترین رویداد ورزشی قاره آسیا است.

5- نپال (29 میلیون)

میزبانی کوه اورست مرتفع‌ترین قله جهان باعث شده تا کشور نپال نامی آشنا برای ورزش‌دوستان سرتاسر جهان باشد اما این کشور 29 میلیونی جنوب آسیا که با جمعیتی تقریبا معادل با یمن در رتبه 49 پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان قرار دارد، تاکنون موفقیت چندانی در مسابقات ورزشی کسب نکرده است. نپال مجموعا تاکنون در 13 دوره المپیک تابستانی و 4 دوره المپیک زمستانی شرکت کرده که حاصل آن یک مدال برنز در مسابقات تکواندو المپیک 1988 سئول است، مدالی که به دلیل نمایشی بودن مسابقات تکواندو در آن سال به عنوان مدال رسمی المپیک محسوب نمی‌شود!

بیدان لاما برنده مدال برنز "نمایشی" در المپیک 1988 سئول

تکواندو موفق‌ترین ورزش نپال در سطح بین‌المللی است، 14 مدال از 24 مدال تاریخ این کشور در بازی‌های آسیایی در تکواندو کسب شده، این کشور دو مدال برنز نیز در مسابقات جهانی تکواندو به دست آورده که بزرگ‌ترین افتخارات تاریخ ورزش نپال محسوب می‌شوند. مدال‌هایی که مربوط به سالیان دور هستند و پس از المپیکی شدن تکواندو در سال 2000 و گسترش این ورزش در سطح جهان نپال دیگر شانسی برای کسب موفقیت در تکواندو پیدا نکرد.

4- آنگولا (31 میلیون)

کشور پرتغالی زبان آنگولا در قاره افریقا در رده 45 پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان است اما این کشور علی‌رغم داشتن فرهنگ ورزشی و داشتن کاروان‌های نسبتا پرتعداد در ادوار المپیک تاکنون موفق به کسب مدالی از این مسابقات نشده است! اولین حضور آنگولا در المپیک 1980 مسکو اتفاق افتاده و این کشور تاکنون در 9 دوره المپیک تابستانی شرکت کرده است. هیچکدام از ورزشکاران آنگولایی تاکنون موفق به حضور در جمع 8 نفر برتر مسابقات المپیک نشده‌اند.

موفقیت آنگولا در صحنه ورزش بیشتر محدود به ورزش‌های تیمی است، امری که علی‌رغم اعتبار بیشتر ورزش‌های تیمی منجر به موفقیت در صحنه المپیک و کسب مدال نمی‌شود. بسکتبال ورزش اول این کشور است و تیم ملی بسکتبال آنگولا با 5 دوره حضور در مسابقات المپیک و 11 قهرمانی در افریقا پرافتخارترین تیم قاره سیاه محسوب می‌شود.

تیم ملی بسکتبال آنگولا، قهرمان افریقا در سال 2013

3- میانمار (54 میلیون)

کشور میانمار یا برمه در جنوب شرق آسیا در رتبه 26 پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان قرار دارد. این کشور علی‌رغم 17 حضور در مسابقات المپیک تابستانی هنوز موفق به کسب مدالی از این رقابت‌ها نشده است. برمه سابق که در حال حاضر به دلیل مشکلات سیاسی و اقتصادی با بحران‌های زیادی روبرو است، در سالیان دور یکی از کشورهای پیشرو در ورزش قاره آسیا محسوب می‌شد، به همین دلیل حضور میانمار در جمع کشورهای بی‌مدال مسابقات المپیک عجیب‌تر از سایرین است!

اولین حضور میانمار (تحت نام برمه) در مسابقات المپیک به 1948 بر می‌گردد، سالی که اولین حضور ایران در رقابت‌های المپیک تابستانی نیز بود. ورزش میانمار در سالیان اخیر با افت چشمگیری روبرو شده و این کشور حتی در بازی‌های آسیایی نیز تنها در ورزش‌های بومی و غیرالمپیکی خود مانند سپکتاکرا و ووشو موفق به کسب مدال می‌شود. آخرین مدال میانمار در بازی‌های آسیایی در یک ورزش المپیکی به سال 2006 باز می‌گردد. ورزش وزنه‌برداری امید اول این کشور برای کسب مدال در ادوار گذشته المپیک بود، میانمار در مسابقات جهانی وزنه‌برداری 5 بار موفق به کسب مدال برنز شده و وزنه‌برداران این کشور تاکنون 5 بار در جمع 6 نفر برتر مسابقات المپیک قرار گرفته‌اند اما همواره با اختلاف کم از کسب مدال باز مانده‌اند.

2- جمهوری دموکراتیک کنگو (101 میلیون)

سیزدهمین کشور پرجمعیت جهان جمهوری دموکراتیک کنگو در قلب قاره افریقا است، این کشور که در سالیان دور با نام زئیر شناخته می‌شد، پیش از این 10 بار در مسابقات المپیک تابستانی شرکت کرده است، کشور دیگری دقیقا به همین نام کنگو در قاره افریقا وجود دارد که به همین دلیل ذکر نام کامل جمهوری دموکراتیک کنگو برای تمیز دادن دو کشور ضروری است. جالب اینکه کشور کوچک‌تر کنگو نیز همانند جمهوری دموکراتیک کنگو موفق به کسب هیچ مدالی از مسابقات المپیک نشده است.

رزا کلکو از تکواندو، پرچمدار کاروان جمهوری دموکراتیک کنگو در المپیک 2016

جمهوری دموکراتیک کنگو با 101 میلیون جمعیت پس از نیجریه دومین کشور پرجمعیت قاره افریقا است اما هیچ فردی از این کشور تاکنون به مراحل بالای مسابقات المپیک صعود نکرده است. حضور تیم ملی بسکتبال زنان این کشور تحت نام زئیر در المپیک 1996 آتلانتا تنها افتخار این کشور افریقایی در ورزش‌های تیمی است که این تیم نیز در المپیک آتالانتا با 7 شکست سنگین به مقام آخر رسید. جمهوری دموکراتیک کنگو هیچ ورزشکار مدعی مدالی برای المپیک توکیو نخواهد داشت.

1- بنگلادش (169 میلیون)

بنگلادش هشتمین کشور پرجمعیت جهان با نزدیک به 169 میلیون نفر با اختلاف فراوان در صدر جدول ضعیف‌ترین کشورهای تاریخ المپیک قرار می‌گیرد. این کشور فقیر جنوب آسیا با جمعیتی معادل دو برابر جمعیت ایران تاکنون موفقیتی در مسابقات المپیک کسب نکرده است. موفق‌ترین و محبوب‌ترین ورزش این کشور کریکت است که جایی در برنامه مسابقات المپیک ندارد. اولین حضور بنگلادش در مسابقات المپیک در سال 1984 رقم خورده و ورزشکاران این کشور در 9 دوره حضور در المپیک تابستانی هیچگاه موفق به کسب حتی یک پیروزی یا صعود به دور دوم در هیچ ورزشی نشده‌اند!

کشور بنگلادش سابقه خوبی در مسابقات بازی‌های آسیایی نیز ندارد و تاکنون فقط 12 مدال از این مسابقات به دست آورده که 11 مدال آن در دو ورزش غیرالمپیکی کبدی و کریکت بوده‌اند! تنها مدال این کشور در یک ورزش المپیکی در سال 1986 و با کمک قرعه مناسب در ورزش بوکس کسب شده است. اما این کشور برای نخستین با یک ورزشکار مدال‌آور در سطح جهانی راهی المپیک توکیو در تابستان سال آینده خواهد شد. محمد رومن شانا در ورزش تیر و کمان در بخش انفرادی مردان سال گذشته در مسابقات قهرمانی جهان موفق به کسب مدال برنز شد تا جواز حضور در المپیک 2020 توکیو را نیز کسب کند، سهمیه‌ای که تا به امروز تنها سهمیه این کشور برای المپیک پیش رو می‌باشد. البته با توجه به غیرقابل پیش‌بینی بودن ورزش تیر و کمان شانس رومن شانا برای تکرار این موفقیت در مسابقات توکیو اندک است.

رومن شانا

نظر شما