شناسهٔ خبر: 43502527 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پروژه آبخیزداری و کنترل سیلاب دروازه قرآن شیراز افتتاح شد

پروژه آبخیزداری و کنترل سیلاب حوضه آبخیز دروازه قرآن شیراز مزین به نام سردار شهید قاسم سلیمانی به بهره‌برداری رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، پروژه آبخیزداری و کنترل سیلاب حوضه آبخیز دروازه قرآن شیراز مزین به نام سردار شهید قاسم سلیمانی با حضور نماینده ولی فقیه در فارس، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، استاندار فارس، تنی چند از نمایندگان مجلس و جمعی از مدیران ارشد استان و شهر شیراز افتتاح شد.

مدیرکل منابع طبیعی، مراتع و آبخیزداری استان فارس در ابتدای این مراسم گفت: این پروژه در پی حادثه تلخ فروردین ۱۳۹۸  پس از پیام مقام معظم رهبری و دستور رئیس جمهور تعریف و اجرا شد.

عبدالحسن صمدنژاد ادامه داد: پروژه بزرگ سردار شهید سلیمانی از تاریخ  ۱۵ تیرماه به‌صورت عملیاتی آغاز و پس از دو ماه و نیم به بهره‌برداری رسید.

وی درتوضیح مشخصات این پروژه عنوان کرد: این پروژه شامل شش بند سنگی و ملاتی از ۱۲ متر تا ۱۳.۲ متر با بیش از ۱۸ هزار مترمکعب عملیاتی خاکی و با اعتبار ۱۷.۶ میلیارد تومان به دستور رهبر انقلاب از صندوق توسعه ملی انجام شده است.

وی همچنین گفت: حجم کلی مخازن درحالت حداکثری ۵۰۰ هزارمترمکعب بوده و حجم کلی عملیات بنایی با سنگ و ملات بیش از ۳۱ هزار و ۵۰۰ مترمکعب صورت گرفته است.

با جدیت حامی طرح‌های آبخیزداری در مجلس هستیم

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس نیز با اشاره به حادثه تلخ سال گذشته اظهار داشت: اقدامات پیشگیری در حوزه آبخیزداری ضرورت داشته تا شاهد حوادثی همچون سال گذشته نباشیم.

جعفر قادری با بیان اینکه یکی از وظایف دولت و حکومت، ایجاد فضای امن و آسایش برای مردم است، تصریح کرد: اقدامات پیشگیرانه همراه با درایت و برنامه در قسمت های مختلف شیراز و استان فارس باید ادامه داشته تا مانع از حوادث تلخ شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان اذعان داشت: پروژه‌های آبخیزداری باید به‌صورت جدی و مستمر در وزارتخانه دنبال شود و ما نیز حمایت های لازم را در مجلس با این قبیل طرح ها خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه توسعه استان فارس برپایه کشاورزی بوده، عنوان کرد: فارس بعلت اینکه برپایه بیشتر کشاورزی می باشد، همچون استانهای صنعتی از ارزش افزوده چندانی بهره مند نمی شود و نیاز است در حوزه کشاورزی حمایت و توجه بیشتری به فارس شود.

آبخیزداری بیش از سدسازی مورد توجه قرار گیرد

استاندار فارس نیز در این مراسم با اشاره به تلاش های خوبی که در گذشته صورت گرفته،گفت: این پروژه آبخیزداری با دید علمی و کارشناسی مکمل پروژه‌های قبلی می باشد تا مانع از تکرار حوادث تلخ سال گذشته شود.

عنایت الله رحیمی با بیان اینکه دبی آب سیل فروردین سال گذشته ۳۲ مترمکعب بر ثانیه بوده، تصریح کرد: این پروژه به دید بلندمدت ۵۰۰ ساله و با ۶۷ مترمکعب خروجی درنظر گرفته شده است.

وی افزود: در حوزه جلوگیری از سیلاب و آبخیزداری باید توجه ویژه ای به منطقه سعدی نیز صورت پذیرد.

رحیمی همچنین گفت: در زمینه آبخیزداری فارس نیازمند توجه بوده و آبخیزداری بیش از سدسازی باید در فارس مورد توجه قرار گیرد و این مهم کمک نمایندگان مجلس را می‌طلبد.

اهمیت پیشگیری در حفظ منابع آب و خاک

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در این مراسم با اشاره به شباهت آبخیزداری و درمان گفت: در حفظ منابع آب و خاک همچون حوزه درمان، پیشگیری اولویت دارد.

مسعود منصور افزود: آبخیزداری می تواند سبب تقویت منابع آبی و حفظ خاک شده و درهمین خصوص آبخیز ۵۷۰ مترمکعب آب را به لایه های زیرزمینی نفوذ می دهد.

وی  با اشاره به سیلاب های متعدد سال گذشته گفت: از اعتبارات مازاد سال ۱۳۹۸ در یازده استان، ۲۴ حوزه و ۲۸۰ هزار هکتار اقدامات پیشگیری از اوایل سال آغاز و تا مهرماه آماده افتتاح و بهره برداری شده است.

وی با بیان اینکه این قبیل پروژه ها نیازمند کارها و برنامه های تکمیلی می باشد، گفت: این پروژه در قالب شش سازه توان کنترل دو میلیون مترمکعب سیلاب را دارد.

انتهای پیام/ن
 

نظر شما