شناسهٔ خبر: 43500204 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد؛

دانش آموزانی که رنگ فضای مجازی را ندیدند

«رضا» هر روز با دوستانش در کوچه بازی می کند، در این ایامی که مدارس تعطیل است هنوز رنگ و بویی از فضای مجازی را ندیده، چند باری به صورت حضوری به مدرسه رفته اما مادرش به علت ترس از شیوع ویروس کرونا گفته که به مدرسه نرود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی؛ «رضا» هر روز با دوستانش در کوچه بازی می کند، در این ایامی که مدارس تعطیل است هنوز رنگ و بویی از فضای مجازی را ندیده، چند باری به صورت حضوری به مدرسه رفته اما مادرش به علت ترس از شیوع ویروس کرونا گفته که  به مدرسه نرود.

 

«رضا» گوشی موبایل و یا تبلت ندارد که همراه همکلاسی هایش در فضای مجازی «شاد»، درس بخواند و پدر و مادرش هم بی سواد هستند، یک روز که دایی به دیدنش آمده بود در گوشی خود برای رضا ثبت نام کرد اما چند هفته از شروع سال تحصیلی گذشته و «رضا» درس و مشقی ننوشته است.

 

مادر «رضا» در گفت و گو با خبرنگار ما اظهارکرد: متاسفانه گوشی هوشمند ندارم که فرزندم به صورت مجازی و آنلاین درس بخواند، در این ایام حتی یک بار هم یک کتاب درسی را نخوانده و من و پدرش هم توانایی آموزش را نداریم چرا که خودمان نیز سواد کافی نداریم.

 

وی افزود: شنیده ام که تلویزیون نیز برنامه درسی دارد اما پسرم هیچ استقبال نمی کند.

 

یکی از مدیران مدرسه حاشیه شهر بجنورد گفت: برخی از خانواده ها حتی از داشتن تلویزیون نیز محروم هستند و فرزندانشان با هیچ وسیله ای نمی توانند تحصیل کنند.

 

«مریم فدایی» افزود: اولیای بیشتر دانش آموزان در این منطقه از گوشی هوشمند بی بهره هستند و حتی آنانی که دارند نیز نمی توانند اینترنت خریداری کنند و یا به صورت مستمر از گوشی برای درس خواندن استفاده کنند.

 

وی تصریح کرد: برخی از خانواده ها نیز از دادن گوشی به فرزندان خود ترس و دلهره دارند چرا که عنوان می کنند وارد فضای مجازی خواهند شد و برخی از آنان نیز با وجود اینکه گوشی دارند اما برای درس در اختیار دانش آموزان قرار نمی دهند.

 

وی از نیکوکاران خواستار کمک برای دانش آموزان محروم شد و افزود: در این شرایط باید کمک کنیم تا هیچ دانش آموزی از درس عقب نماند و متاسفانه نیازها هم زیاد است.

 

فدایی اظهارکرد: البته باید آموزش و پرورش به نوعی دسترسی همگانی را برای همه دانش آموزان مهیا کند اما سرانه ای برای هزینه در این امر نداریم.

 

وی با بیان اینکه این شیوه آموزشی بسیار ناعادلانه است، افزود: البته تنها شبکه شاد مشکل آموزش را برطرف نخواهند کرد بعضا معلمان با ایجاد کانال های آموزشی در سایر فضاهای مجازی و شبکه ها بخشی از بار آموزش را در آنجا ارایه می دهند چرا که قدرت مانور شبکه شاد بسیار ضعیف است.

 

یکی از معلمانی که سال ها در مناطق روستایی خدمت کرده هم گفت: با پراکندگی روستاها که حتی راه مناسب هم ندارند، چه برسد به گوشی همراه پیشرفته و اینترنت، آموزش محصلان از طریق فضای مجازی، باعث نگرانی فراوان در میان دانش آموزان و والدین آنها در چنین مناطقی شده است.

 

وی افزود: حتی برخی از روستاها متاسفانه از شبکه دیجیتال صدا و سیما و آموزش مختلف شبکه ها نیز محروم هستند لذا مسئولان باید هر چه زودتر تدابیری بیندیشند تا محرومان، از تحصیل هم محروم نشوند.

 

وی گفت: بعضا برخی از معلمان در کلاس های درس حاضر شدند و تدریس را آغاز کردند اما با گرفتار شدن بیماری در این ایام در قرنطینه به سر می برند و یا دانش آموزان نیز خود گرفتار این بیماری شده اند، در هر صورت دانش آموزان مناطق محروم از درس عقب افتاده اند و با برگزاری چند ساعت در هفته و آن هم به صورت نامنظم دانش آموزان آموزش را فرا نخواهند گرفت.

 

«مجید الهی راد» مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی هم گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم بهره‌گیری دانشجویان و دانش‌آموزان محروم زیر حمایت این نهاد از آموزش‌های مجازی، نیازمند ۶ هزار و ۸۰۰ دستگاه تبلت هستیم.

 

وی با اشاره به برنامه ریزی ها برای تامین ملزومات آموزش غیرحضوری ۶ هزار دانش آموز نیازمند در استان افزود: به دنبال شیوع کرونا و اتخاذ سیاست آموزش مجازی، تامین تبلت برای دانش‌آموزان زیر پوشش این نهاد در اولویت اقدامات کمیته امداد است.

 

الهی راد با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۳ هزار دانش آموز تحت حمایت و نیازمند در استان شناسایی شده اند، افزود: بسته هایی بین این دانش آموزان توزیع شده و به برکت همکاری خیران و نیکوکاران و همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تمامی دانش آموزان نیازمند امسال از بسته های لوزام التحریر بهره مند شدند.

 

وی با بیان اینکه با وجود کرونا، نوع نیازها و تقاضاهای دانش‌آموزان محروم ما تغییر کرده است، اظهار داشت: امروز نیاز دانش‌آموزان محروم ما وسایل الکترونیکی برای آموزش‌های مجازی است که الحمدلله بخشی از آن توسط خیران در کمیته امداد در حال تامین است.

 

وی با یاد آوری اینکه در خراسان شمالی تعداد ۷۳۸ خانوار با سه دانش آموز به بالا و یک هزار و ۱۰۰ دانش آموز کنکوری تحت پوشش کمیته امداد هستند، گفت: تهیه تبلت رایگان دانش آموزی برای این دو گروه در اولویت است که برای خرید هر یک دستگاه تبلت حدود ۲,۵ میلیون تومان نیاز است.

 

رییس اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی هم گفت: اکنون ۷۰ درصد از دانش‌آموزان استان وارد برنامه شاد شده‌اند که این رقم در مقایسه با بهار امسال، ۱۰ درصد ارتقا یافته است.

 

«فرامرز صدقی» اظهارداشت: در بهار پارسال، تنها ۶۰ درصد از دانش آموزان وارد برنامه شاد شده بودند و ۷۲ هزار نفر از این افراد، از حضور در فضای مجازی بازماندند، البته امسال هم همین تعداد دانش آموز از داشتن تجهیزات همچون گوشی هوشمند و یا تبلت بی بهره اند، اما ۱۰ درصد از آنان توانسته اند با استفاده از تجهیزات امانی و با همکاری آشنایان، وارد برنامه شاد شوند.

 

وی درباره مشکلات برای دانش آموزان روستایی و محروم در زمینه دسترسی به برنامه شاد اظهار داشت: ۴۰ درصد از دانش آموزان در مناطق مختلف، از دسترسی به برنامه شاد محروم هستند و به علت نداشتن دسترسی به گوشی هوشمند و یا تبلت، نتوانسته اند به شاد بپیوندند.

 

 

 

پایان پیام/569

نظر شما