شناسهٔ خبر: 43485728 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مراجعه دیرهنگام به پزشک، موجب افزایش مرگ ناشی از کرونا می‌شود

شیراز-ایرنا-معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: مراجعه دیرهنگام افراد به پزشک و مراکز درمانی به دلیل ترس، یکی از عوامل افزایش مرگ و میر ناشی از ویروس کروناست.

صاحب‌خبر -

دکتر سید مجید ارجمند در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به مراجعه‌نکردن عده‌ای از افراد به پزشک و مراکز درمانی به خاطر مبتلا نشدن به ویروس افزود: در جهرم  ۵۰ درصد افرادی که از کرونا فوت کردند با اورژانس به بیمارستان منتقل شدند که نشان می‌دهد افراد خانواده در آخرین مراحل بیماری به اورژانس تماس گرفته‌اند.

وی ادامه داد: این عمل می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. شهروندان با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برای درمان بیماری خود به پزشک خانواده و مراکز درمانی مراجعه کنند.

ارجمند با بیان اینکه در بحران کرونا بحث اول پیشگیری، آموزش و بالا بردن سطح اطلاع و آگاهی به مردم است، اظهار کرد: پیشگیری بسیار کم‌هزینه‌تر و آسان‌تر از درمان است.

وی گفت: با توجه به قرمزبودن وضعیت جهرم و قرار داشتن در موج سوم شیوع  این بیماری در حال حاضر وضعیت بحرانی‌تر از دفعات پیش است و ضروری است که همه شهروندان، دستگاه‌ها و ارگان‌ها با جدیت در حوزه پیشگیری از این بیماری خطرناک و بی‌رحم عمل کنند.

ارجمند با اشاره به افرادی که اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند گفت: عدم رعایت اصول بهداشتی و ادعای این که ترسی از بیماری نداریم طرز فکر اشتباهی است. این بیماری تا فردی را مبتلا نکند اهمیت موضوع درک نخواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم بیان داشت: از ابتدای شیوع کرونا در جهرم تاکنون ۷۰ درصد از فوتی‌ها مربوط به افراد بالای ۶۰  و مابقی جوانان بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که این بیماری پیر و جوان نمی‌شناسد.

به گفته وی تنها با همراهی و کمک همه مسئولان، دستگاه‌ها و مردم می توان با این بیماری مقابله کرد.

ارچمند به افرادی که هنوز دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، هشدار داد: کسانی که از ماسک استفاده نمی‌کنند و به دستورالعمل‌های بهداشتی بی‌توجه هستند سختی‌های بستری در آی سی یو را درک نکرده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با بیان اینکه علائم سرماخوردگی کرونا و آنفلوانزا بسیار نزدیک به هم است، گفت: از شهروندان خواهش می‌کنیم در صورت مشاهده هر گونه بیماری حتی بسیار ضعیف به پزشک خانواده خود مراجعه کنند و در صورت خفیف بودن بیماری طبق دستور پزشک در قرنطینه بمانند.

به گفته وی  ۵۰ درصد افرادی که به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند فاقد علائم هستند. ۳۰ درصد افراد، دارای علائم خفیف مانند علائم سرماخوردگی و تنها ۲۰ درصد افراد علایم شدید مانند نفس تنگی، بی‌حالی و ... دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم ضمن تقاضا از مسئولان و مدیران شهری جهت اختصاص مکان‌هایی از شهر جهت نصب پوستر و پیام های بهداشتی و درمانی، بیان کرد: از سال ها پیش درخواست کردیم که مکان‌هایی در نقاط مختلف شهر جهت اختصاص بیلبورد دائم برای مجموعه علوم پزشکی که با جان مردم سر و کار دارند مشخص شود که تاکنون موفق نشدیم.

ارجمند با بیان اینکه در جامعه باید همه را به چشم فرد مبتلا ببنیم، ادامه داد: فرد مبتلا به کرونا از دو روز قبل از بروز علائم می‌تواند ناقل بیماری باشد؛ اگر همه ما با این دیدگاه به کرونا نگاه کنیم قطعا نکات بهداشتی را انجام می‌دهیم که خود برای کنترل بیماری بسیار اهمیت و تاثیرگذار است.

وی با اشاره به تشدید نظارت و بازرسی ها بر واحدهای صنفی و بازدید  از ۱۲ هزار واحد صنفی در شهرستان جهرم و خفر گفت: از این تعداد، ۱۵۰۰ اخطاریه صادر شده که بیش از ۵۰۰ مورد آن به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پلمب شده‌اند.

مراسم عروسی می‌تواند به پایگاه‌های شیوع کرونا تبدیل شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت:  شهرستان جهرم و خفر در چند هفته اخیر با رشد مبتلایان، بستری‌ها و افزایش مجدد فوتی‌های ناشی از کرونا مواجه شده و برگزاری مراسم‌های شادی و عزا می‌تواند به فاجعه بینجامد.

 ارجمند با اعلام این موضوع که مراسم ، کانون شیوع بیماری کرونا هستند، اضافه کرد: بیشترین نگرانی ما از سرگیری مراسم‌ عروسی همزمان با ماه ربیع‌الاول است که در هفته اخیر نیز شاهد برگزاری چند مراسم عروسی در شهرستان جهرم بودیم.

وی گفت: در شرایط کنونی و تعطیلی تالارهای پذیرایی، مردم از برگزاری مراسم عروسی در منازل به دلیل رعایت‌نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی به طور جدی خودداری ‌کنند.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

نظر شما