شناسهٔ خبر: 43479372 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آمادگی ایران برای پذیرش سرمایه‌گذاری پاکستان درمنطقه ویژه‌اقتصادی چابهار

اسلام‌آباد - ایرنا - رئیس هیات ایرانی در نشست دو روزه کمیته مشترک تجارت مرزی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان از اعلام آمادگی کشورمان برای میزبانی از بازرگانان‌ و شرکت‌های پاکستانی برای سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی چابهار، میرجاوه و گذرگاه جدید مرزی ریمدان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، "ماندانا زنگنه" معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان و رئیس هیات اعزامی کشورمان به پاکستان جهت حضور در هشتمین نشست کمیته مشترک تجارت مرزی در شهر "کویته" اعلام کرد: دروازه مناطق ویژه اقتصادی چابهار، میرجاوه و ریمدان ایران به سوی سرمایه‌گذاران پاکستانی باز است.

وی همچنین‌ با تاکید بر راه‌اندازی گذرگاه‌های جدید مرزی میان ایران و پاکستان به ویژه گیت "ریمدان-گبد" ظرف یکماه آینده و موافقت دو طرف با آن، افزود: ظرفیت‌های مناسب و پرباری میان دو کشور به خصوص استان سیستان و بلوچستان و ایالت بلوچستان وجود دارد و ما باید از این فرصت‌ها به ویژه در حوزه‌های حمل و نقل، تجارت و گردشگری استفاده کنیم.

رئیس هیات ایرانی پیشنهاد افزایش ساعات کاری گمرک در نقطه صفر مرزی میرجاوه-تفتان به روزانه ۱۲ ساعت از تاریخ ۱ نوامبر ۲۰۲۰ و افزایش آن به ۲۴ ساعت تا سه ماه آینده را مطرح کرد که با استقبال و موافقت طرف پاکستانی همراه شد.

زنگنه گفت: برگزاری دور جدید نشست کمیته مشترک تجارت مرزی بیانگر علاقه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان برای تعمیق مناسبات فی مابین است. دو کشور از طریق استان‌های همجوار مرزی به یکدیگر متصل شده و نامیدن نوار مرزی ایران و پاکستان به مرز صلح و دوستی فرصت استثنایی جهت تحکیم همکاری‌ها به ویژه برقراری امنیت در مرزهای دو کشور همسایه محسوب می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با اتخاذ تصمیم‌های موثر و سازنده در این نشست مسیر رونق اقتصادی در منطقه، بهبود زندگی و معیشت مرزنشینان دو کشور، ایجاد اشتغال پایدار و تقویت امنیت مرزها هموار شود.

آمادگی‌ ایران برای همکاری با پاکستان در زمینه راه‌اندازی بازارچه‌های‌ مرزی

معاون‌ امور هماهنگی اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان ایران با اعلام‌آمادگی کشورمان برای مشارکت در زمینه راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی در پاکستان که نخست وزیر این کشور ماه‌های اخیر دستورات ویژه‌ای در این خصوص صادر کرده است، گفت: ایران می‌تواند تجربیات خود درباره احداث و راه‌اندازی بازارچه‌های جدیدمرزی را برای پاکستان به اشتراک بگذارد.

اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای راه‌اندازی مکانیزم تجارت تهاتری و اتخاذ تصمیم ظرف یکماه آینده، موافقت‌ طرف ایرانی با ایجاد گیت جداگانه در مرز میرجاوه برای تجار پاکستانی عازم ایران، پیشنهاد احداث سردخانه توسط سرمایه‌گذاران پاکستانی برای ذخیره و انبار کالاهای خود تا در فرصت مناسب به ایران صادر نمایند، درخواست از طرف پاکستانی برای ارسال دستورالعمل‌های‌ بهداشتی جهت صادرات مرکبات به ایران و بالعکس با هدف حفظ سلامت مردم و رعایت امنیت غذایی از دیگر محورهایی است که توسط رئیس و اعضای هیات ایرانی در جلسه کمیته مشترک تجارت مرزی مطرح شد.

طرف ایرانی با تخصیص زمین برای طرف پاکستانی جهت احداث سردخانه موافقت کرد و همچنین توافق شد تا دو کشور نسبت به تشکیل دو کمیته جداگانه توسط اتاق‌های بازرگانی زاهدان و کویته در قالب کمیته تهاتر و کمیته حل اختلاف برای رسیدگی به مشکلات مالی و حقوقی تجار دو کشور اقدام‌ نمایند.

پاکستان متعهد به توسعه همکاری‌ها با ایران است

رئیس گمرکات بلوچستان پاکستان و سرپرست هیات این کشور در جلسه کمیته مشترک تجارت مرزی با اشاره به اشتراکات دیرینه و عمیق دو کشور، گفت: ایران و پاکستان بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند که مرز صلح و دوستی نامیده شده است.

"عبدالوحید مروت" افزود: ما به دنبال بهبود زندگی مرزنشینان دو کشور، کمک به توسعه اشتغال و یافتن مکانیزم‌هایی جهت تقویت تجارت دوجانبه هستیم.

وی تاکید کرد که برگزاری تازه‌ترین اجلاس کمیته مشترک تجارت مرزی نشان دهنده علاقه و تعهد پاکستان برای توسعه روابط و همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس هیات پاکستانی موافقت دولت متبوعش با ورود کامیون‌های ایرانی حامل بار تا شهر کویته و ادامه‌ مسیر به سایر نقاط پاکستان پس از دریافت مجوز از دولت فدرال این‌ کشور و همچنین تشکیل کمیته میان اتاق‌های زاهدان و کویته جهت حل اختلافات مالی و حقوقی را مطرح کرد.

براساس این گزارش، دومین روز از نشست کمیته مشترک تجارت مرزی ایران و پاکستان در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی و تجارت کویته جریان دارد و قرار است روسای هیات‌های دو کشور تفاهم‌نامه اختتامیه نشست کمیته مشترک تجارت مرزی را امضاء کنند.

نمایندگان سرکنسولگری پاکستان در زاهدان، "حسن درویش‌وند" سرکنسول ایران در کویته، گمرکات بلوچستان پاکستان، اعضای اتاق بازرگانی کویته، نمایندگان استانداری‌های دو کشور، مسئولانی از وزارتخانه‌های راه‌آهن، راه و ترابری و نیروهای مرزبانی ایران و پاکستان در این نشست دو روزه حضور دارند.

نظر شما